Expoziţia Paul Ackerman, una dintre cele mai importante din ultimii ani

0
478

Joi după-amiază, în organizarea Muzeului Judeţean de Artă „Centrul Artistic Baia Mare” şi a European Art Gallery Bucureşti, la sediul muzeului băimărean a avut loc vernisajul expoziţiei temporare a artistului plastic Paul Ackerman, cu lucrări din Colecţia Mihai Covaci. Expoziţia rămâne deschisă până în luna septembrie şi poate fi vizitată de marţea până duminica, între orele 10 şi 16,30.
La vernisaj au luat cuvântul directorul muzeului, criticul şi istoricul de artă dr. Tiberiu Alexa, dr. Dorel Topan, muzeograf, colecţionarul Mihai Covaci, de loc din Deseşti, dar stabilit la Bucureşti (ambii, curatori ai expoziţiei), şi artistul plastic dr. Ioan Marchiş, directorul Direcţiei Judeţene pentru Cultură Maramureş. Tiberiu Alexa a afirmat că aceasta este una dintre cele mai importante expoziţii de artă contemporană ale muzeului din ultimii ani, Paul Ackerman reprezentând un vârf al artei româneşti şi europene, iar selecţia de lucrări fiind concentrată şi puternică. Mihai Covaci a rostit câteva cuvinte despre Paul Ackerman şi felul în care el i-a descoperit creaţia, în urmă cu 10 ani, la o licitaţie din Bucureşti. Paul Ackerman s-a născut la Iaşi în 1908, într-o familie de evrei; tatăl lui, administrator al unei societăţi, era mare amator de artă. În 1912, pleacă, împreună cu familia, la Paris, unde urmează studii de drept şi litere. Se apucă de pictat la vârsta de 29 de ani, după care lucrări ale sale sunt cumpărate de muzee din Paris şi SUA. În 1981, din cauza unui diabet, moare. Creaţia sa a trecut prin toate avangardele secolului XX, de la cubism la postimpresionism şi postexpresionism. După moartea sa, o vreme nimeni nu s-a ocupat de creaţia lui, ajungând să fie uitat, iar cota lui să scadă. În ultimii ani, casa de licitaţii Artmark a vândut lucrări semnate de Paul Ackerman cu peste 5.000 euro. „Paul Ackerman este un artist extrem de valoros, pentru că, deşi a încercat să meargă în direcţii descrise de avangardă, scapă oarecum din cadrele lor, şi asta fac doar marii artişti. Firul roşu care leagă creaţia sa e o anume simbolistică, o anume metafizică. Din lucrările lui răzbate acel sentiment al însingurării, aşa cum doar romanticii au mai făcut-o”, a opinat dr. Dorel Topan. Dr. Ioan Marchiş a preferat să vorbească despre Mihai Covaci, patronul European Art Gallery şi un mare colecţionar: „Îl cunosc de copil, de când eram amândoi elevi la Liceul de Artă din Baia Mare. El a învăţat multă artă nu se ştie de unde, iar noi, chiar cei mai în vârstă decât el, ne-am trezit că învăţăm de la el. Are o colecţie impresionantă şi este mult departe faţă de ceea ce face un etnograf sau un etnolog în muzeele noastre. Mihai Covaci are un simţ al valorii extrem de acut, la el intiuţia şi erudiţia se întâlnesc în mod fericit. Întreaga sa viaţă a fost prieten cu cei mai mari oameni de cultură din România, pe care i-a ajutat fără să se laude. El este unul dintre personajele importante din lumea artei transilvane şi româneşti contemporane”, a spus dr. Marchiş, fără să uite să amintească şi de frumosul muzeu etnografic pe care Mihai Covaci îl deţine, împreună cu soţia lui, la De­seşti.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.