Halal Volkswagen!

0
547

Germanii sînt recunoscuţi ca oameni perfecţi, care fac totul … nemţeşte. Dar iată că circa 5 milioane de autoturisme cu motor pe motorină, produse în landul Saxonia Inferioară din nordul ţării şi vîndute în toată lumea, au fost falsificate, trucate la softul pentru noxe. Cumpărătorii de Diesel VW, Audi, Skoda şi Seat au fost înşelaţi. Firma şi-a recunoscut vina şi va rechema în service 5 milioane de maşini al căror program a păcălit testele de poluare. Acest scandal arată că piaţa nu funcţionează corect şi concurenţa nu este reală.
Ne punem întrebarea de ce nu au descoperit autorităţile europene că maşinile Volkswagen poluează cu oxid de azot de patruzeci de ori mai mult decît normele. Ne îngrijorează Uniunea Europeană! Înseamnă că marile concerne ne pot vinde produse de calitate slabă, la preţ de calitate bună, ceea ce înseamnă înşelăciune. Problema este gravă, deoarece UE dovedeşte că n-are organisme eficiente de control al calităţii produselor. Am constatat acest fapt şi în scandalul cărnii de cal, dar atunci instituţiile privind siguranţa alimentelor au intervenit şi scandalul a fost aplanat.
Ne sperie faptul că politica UE în domeniul concurenţei nu asigură o competiţie loială şi în condiţii egale între întreprinderile care produc autoturisme – iar problema poate fi extinsă şi la alte produse. Statele verifică doar dacă există documente care atestă calitatea produselor, dar nu au laboratoare proprii care să testeze consecvent calitatea produselor. Cumpărătorii primesc produse verificate la calitate doar de către producător.
Să privim scandalul şi din prisma prejudiciului adus sănătăţii, prin poluarea mediului în oraşe, unde numărul autovehiculelor Diesel este foarte mare. O concentraţie de oxid de azot în aer de 40 de ori mai mare are un impact periculos asupra sănătăţii populaţiei. Din cauza consumului redus de carburant la motoarele cu aprindere prin compresie, jumătate dintre români şi-au cumpărat autovehicule pe motorină, care poluează mai mult decît benzina. Cererea de motoare Diesel fiind mare, iar normele de mediu fiind dure, a apărut iată ideea fraudei, a păcălirii consumatorilor că îşi cumpără un autoturism Euro 5, puţin poluant, în vreme ce realitatea este pe dos, motoarele Diesel produse de Volskwagen scot noxe de zeci de ori mai mari decît normele stabilite de UE.
Chestiunea este fără ieşire, deoarece VW-urile pe motorină scot în trafic în continuare gaze otrăvitoare pe ţeava de eşapament, aducînd prejudicii mediului şi sănătăţii oamenilor (atacă plămînii). Este oxidul de azot o cauză a morbidităţii crescute a orăşenilor. UE şi statele trebuie să intervină, să oprească comportamentele anticoncurenţiale. Vedem acum că germanii nu sînt tocmai … nemţi, cum ştiam noi, au şi ei capitaliştii lor dornici de profit nemeritat. Sistemul de piaţă este posibil să fie avantajos, normele privind concurenţa pe piaţă să fie eficiente în multe cazuri, dar este suficient scandalul VW pentru a ne convinge că marile şi micile întreprinderi fără morală în afaceri pot denatura competiţia printr-un simplu… soft.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.