Baia Mare şi-a depus candidatura pentru titlul de Capitală Europeană a Culturii 2021

0
1577

În cadrul şedinţei extraordinare de săptămâna trecută a Consiliului Lo­cal s-a făcut prima prezentare a caietului de candidatură al municipiului Baia Mare pentru titlul de Capitală Europeană a Culturii în 2021.
Caietul de candidatură a fost depus în data de 10 octombrie, iar echipa Fundaţiei “Baia Mare 2021” va susţine la începutul lunii decembrie, la Ministerul Culturii, prezentarea caietului de candidatura în faţă unui juriu european. Conceptul în jurul căruia s-a construit proiectul prin care Baia Mare îşi propune să câştige titulatura se axează pe deviza Cultura Ospitalităţii, fiind dezvoltată ideea că Baia Mare îşi redescoperă şi îşi afirmă, an după an, potenţialul şi moştenirea culturală, reinventându-se ca un oraş deschis, gazdă bună pentru industrii creative şi teren atractiv de joacă pentru artişti sau operatori culturali. Potrivit primarului Cătălin Cherecheş, caietul de candidatură al municipiului Baia Mare este un model demn de urmat.
Cătălin Cherecheş, primarul municipiului Baia Mare: “Este absolut remarcabil ceea ce au făcut din punct de vedere al elaborării, conceptului, al graficii. Am văzut şi alte oraşe care şi-au depus candidatura şi modul în care s-au prezentat. Dacă ar fi să ne raportăm strict la conţinut şi la grafică cred că ar trebui să luăm locul I şi după noi să fie zece locuri libere. Şi cred că aşa va şi fi. Sunt absolut încântat de modul în care ne-am prezentat şi sunt absolut surprins, chiar neplăcut, că unele oraşe care făceau pieptul mare, când au ajuns să se prezinte în adevărata lumină, am văzut că nu mai au pieptul atât de mare.
Andreea Ciortea, director general Fundaţia “Baia Mare 2021”: “Cred, din cele 12 oraşe care şi-au depus candidatura pe 10 octombrie, că Baia Mare are o şansă minunată şi cred că e timpul ca în România să existe forme cu fond. Sunt convinsă că ce veţi regăsi în acest caiet de candidatură, în viziunea pe care a pus-o directorul artistic, Vlad Tăuşance, în acest caiet de candidatură se regăseşte şi va fi o punte pentru România.  Şi nu doar”.
Vlad Tăuşance, director artistic Fundaţia “Baia Mare 2021”: “Fiecare oraş care merge pe acest drum al candidaturii trebuie să dovedească deschidere europeană. Pe de altă parte trebuie să dovedească că se bazează pe ceva ce este specific oraşului. Drept urmare, am plecat de la conceptul şi calitatea pe care nu o poate nega nimeni, nici băimărenilor şi nici maramureşenilor, respectiv ospitalitatea. Conceptul nostru pentru 2021 este “Culture of Hosting” sau, tradus în limba română, “Cultura Ospitalităţii”. Ce înseamnă acest lucru? Înseamnă în primul rând că viziunea noastră despre dezvoltarea oraşului pentru anul 2021, pentru programele care se vor întâmpla aici, este una în care Baia Mare devine un oraş deschis care se deschide artiştilor, care se deschide investitorilor, care se deschide managerilor culturali din întreaga lume, care se deschide tuturor formelor de expresie artistică”.
Proiectele incluse în caietul de candidatură al municipiului Baia Mare pentru titlul european se regăsec în Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană a oraşului.
Odată ce caietul de candidatură a fost depus, municipiul Baia Mare mai are de făcut câţiva paşi importanţi în demersul de a deveni Capitală Europeană a Culturii în anul 2021. Astfel, la începutul lunii decembrie, reprezentanţii Fundaţiei Baia Mare 2021 vor susţine caietul de candidatură în faţa unui juriu european alcătuit din 13 persoane, toţi experţi culturali. În ianuarie-februarie 2016 va fi prezentată lista scurtă a oraşelor care vor parcurge mai departe etapele pentru titlul de Capitală Culturală Europeană în 2021. După obţinerea nominalizării pe lista scurtă, juriul va emite o serie de recomandări la aspectele care nu sunt suficient de dezvoltate în dosarul de candidatură, astfel încât în luna septembrie a anului viitor se va depune un al doilea caiet de candidatură, pentru etapă finală. Cel mai probabil, titlul european va fi acordat de către juriu, la finalul anului viitor. oraşului care va fi numit Capitală Europeană a Culturii în 2021.

Diversitatea culturală, unul dintre atuurile pe care mizează Baia Mare

Poziţionarea noastră geo­grafică – în imediata vecinătate a Ungariei şi Ucrainei, la mică distanţă de Polonia, Slovacia şi Moldova – este o mărturie clară a modului în care înţelegem dialogul intercultural şi în care asimilăm conceptul de diversitate culturală. Baia Mare şi regiunea înconjurătoare au oferit dintotdeauna adăpost unei texturi diverse de religii şi etnii. În prezent, pe lângă cele trei sferturi din populaţie, reprezentate de etnicii români, Baia Mare este numită acasă de către maghiari, germani, evrei, romi şi ruteni. Practica zilnică a toleranţei, reflectată în coabitarea armonioasă a mai mult de opt confesiuni religioase este, de asemenea, confirmată de prezenţa unuia din cele mai importante centre pentru refugiaţi din România, cu baza în Şomcuta Mare, în imediata vecinătate a oraşului.
Ce câştigă Baia Mare dacă devine Capitală Europeană a Culturii în 2021?
Drumul către podium sau către titlul de Capitală Europeană a Culturii este la fel de important precum titlul în sine. Pe termen scurt, decizia de a participa la această competiţie reprezintă deja o oportunitate extraordinară, din mai multe motive. Pentru promovarea şi punerea în aplicare a unei strategii culturale pe termen lung care unifică multiple direcţii de dezvoltare. Pentru măsuri concrete de creştere a consumului cultural, difersificarea ofertei culturale şi explorarea de noi căi de interacţiune cu publicul. Pentru documentarea şi cartarea obiectivelor culturale şi turistice şi a locurilor care aşteaptă să fie descoperite, ajutându-ne să ne ameliorăm astfel oferta noastră turistică. Pentru efectuarea unui audit în toate zonele culturale şi construirea unui brand cultural solid, de lungă durtată. Pentru explorarea de noi modalităţi de a ne pune în valoare patrimoniul şi tradiţiile, folosind noi tehnologii şi instrumente inovatoare de comunicare. Prin această candidatură, Baia Mare se îndreaptă spre o importantă schimbare de paradigmă, una de magnitudinea industrializării din anii ’70. Vorbim despre impulsul necesar pentru a recalibra vocaţia şi destinaţia acestui oraş.

Care sunt obiectivele pe termen mediu?

Prin înscrierea în această competiţie se au în vedere mai multe obiective pe termen mediu. Stabilizarea economiei locale prin stimularea industriilor creative şi a sectorului inovaţiei, care vor duce la creşterea valorii adăugate pentru producţia locală. Creşterea nivelului calităţii vieţii pentru toţi cetăţenii. Micşorarea inegalităţii sociale prin asigurarea accesului la cultură şi la educaţie a persoanelor cu venituri mici. Reconectarea Nordului ţării la circuitul economic şi cultural, atât naţional, cât şi european, prin dezvoltarea unui hub regional funcţional dedicat industriilor creative. Modernizarea infrastructurii culturale şi conservarea patrimoniului cultural. Revendicarea, decontaminarea şi reconversia unor vaste spaţii industriale nefolosite, în centre creative şi spaţii publice.

Baia Mare se dezvoltă, se modernizează şi atrage atenţia întregii lumi

foto secundar pag 3În ultimii zece ani, industriile creative din România au schimbat întreaga dinamică a oraşului. Afaceri înfloritoare sau incipiente din domenii precum: mass-media, IT&C, tipografie, publicitate, design interior, prelucrarea lemnului, producţie de mobilă sau arhitectură au dus la crearea de noi pieţe ale locurilor de muncă şi la formarea unei noi generaţii de public cultural. Oraşului nu-i lipsesc early-adopterii, cosmopoliţii şi iubitorii de city-break-uri, activiştii de mediu sau cicliştii pasionaţi. Oferta culturală a urmat aceeaşi direcţie – muzica şi spectacolele live ţin treaz Centrul Istoric pe timpul week-endului, ritmuri de jazz şi vibraţii electronice se aud de pe scene în timpul nopţilor de vară, festivaluri gastronomice şi de modă celebrează fuziunea dintre vechi şi nou. În acest an, tradiţionala Sărbătoare a Castanelor s-a transformat într-un festival de o săptămână, aducând împreună, pentru un public de peste 150.000 de oameni, DJ şi meşteşugari, pictori locali şi trupe internaţionale, expoziţii de artă şi premiere cinematografice.

Baia Mare se promovează prin Cultura Ospitalităţii

Conceptul proiectului mu­nicipiului Baia Mare poate fi rezumat în două cuvinte: Cultura Ospitalităţii. Această declaraţie asumată va fi tradusă în mai multe obiective strategice: deschiderea oraşului la toate formele de cultură şi performanţă în industriile creative, reconectând oraşul la circuitul cultural, economic şi social ca un centru regional de referinţă, testând şi implementând forme auto-sustenabile de management cultural. Abordarea este una mixtă, combinând procesul curatorial al directorului cu unul de tip open-call, oferind multiple motivaţii pentru publicurile largi şi pentru cele specializate. O cultură absolută a ospitalităţii este, mai întâi de toate, un proces cu două faţete, construit pe curiozitatea reală faţă de alte culturi, care generează teren fertil pentru colaborare şi creare de co­nexiuni. A găzdui nu este despre a da şi a oferi, este despre a împărtăşi un adăpost, un drum, o destinaţie, dar cel mai important este despre a învăţa.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.