“Poduri suspendate”, o carte-album despre istoria Şcolii de pictură băimărene

0
908

O carte-eveniment a fost lansată luni după-amiază, la Biblioteca Judeţeană “Petre Dulfu”: “Poduri suspendate”, de Jeno Muradin, care se referă în principal la istoria Şcolii de pictură băimărene. Cartea-album nu ar fi putut apărea în traducere românească fără sprijinul omului de afaceri băimărean Ştefan Blasko.
Jeno Muradin, istoric şi critic de artă multiplu premiat, s-a născut în 1937 în comuna Călăraşi – Turda, judeţul Cluj, şi a urmat Facultatea de Istorie – Filosofie a Universităţii “Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca. A predat istoria artelor la Institutul de Artă “Ion Andreescu” din Cluj. Este membru al Academiei de Artă din Ungaria şi membru al corpului extern al Academiei de Ştiinţă din Ungaria. Este autor a aproximativ 50 de cărţi şi monografii de artă, precum şi a numeroase studii în domeniu. Cartea de faţă a fost tradusă în limba română de Noemi Laszlo.
Moderatorul evenimentului de la bibliotecă a fost directorul instituţiei, dr. Teodor Ardelean, care a vorbit despre sinergia dintre cultură şi economie, cu referire la activitatea lui Ştefan Blasko, omul de afaceri care de câţiva ani încoace publică în mod constant albume de artă de o calitate remarcabilă. “Opera lui Muradin Jeno este cardinală pentru toţi cei ce studiază fragmente de istorie, iar traducerea acestor materiale este o binefacere”, a remarcat dr. Ardelean. Despre album a vorbit mai în detaliu pictorul prof. univ. dr. Nicolae Suciu, şeful secţiei Arte Plastice – Pictură din cadrul Centrului Universitar Nord. Cartea este structurată pe 14 capitole, precedate de un Argument. În câteva capitole separate, citim despre Miklos Barabas, pictorul naţional al maghiarimii, născut în secuime, şi promotor al artei în Regat; despre Simon Hollosy, cel care a impus academia naturii împotriva academismului riguros, care nu aducea nimic nou în pictura de secol XIX; despre corespondenţa dintre Thorma Janos şi Isac Emil, inspector general al culturii pe Transilvania, corespondenţă din care reiese o istorie a ultimilor 15 ani de viaţă ai lui Thorma şi ce a însemnat această perioadă în istoria Şcolii de pictură de la Baia Mare; un alt capitol se referă la Sandor Ziffer, văzut prin ochii elevilor săi. Se regăsesc, apoi, în carte, aproximativ 150 de profile de artişti, care aduc date inedite despre înţelegerea fenomenului Şcolii de pictură băimărene. Printre cei luaţi sub lupă se numără: Sandor Ziffer, Lidia Agricola, Petre Abrudan, Traian Bilţiu Dăncuş, Tibor Boromisza, Aurel Ciupe, Simon Hollosy, Ipolit Strâmbu, Thorma Janos, Arthur Verona sau Vida Geza. “Cartea nu este un studiu abstract, ci este povestită ca şi cum autorul i-ar fi cunoscut pe aceşti artişti”, a spus dr. Nicolae Suciu, care a recomandat-o studenţilor de la “Nord” ca bibliografie. Cartea cuprinde şi trei calupuri de imagini color şi este tipărită în condiţii grafice deosebite.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.