Baia Mare se dezvoltă şi prin cultură

0
575

Strategia de Dezvoltare Culturală a Municipiului Baia Mare a intrat în dezbatere publică

Strategia de Dezvoltare Culturală a Municipiului Baia Mare a fost elaborată în ultimele luni şi a intrat în dezbatere publică. Complementar discuţiilor directe cu operatorii culturali din perioada de elaborare, administraţia publică locală a organizat miercuri, 25 noiembrie 2015, o întâlnire publică la care au participat reprezentanţi ai instituţiilor publice din domeniu, ai societăţii civile, ai mediului de afaceri şi alte persoane interesate de acest important document. Scopul acestei dezbateri a fost de a crea un dialog între toţi actorii locali, astfel încât Strategia de Dezvoltare Culturală să medieze şi să reprezinte într-un mod coerent interesele culturale ale comunităţii băimărene pentru următorii 15 ani. Portofoliul de proiecte prezentat vizează toate demersurile instituţionale propuse de autoritatea locală pentru a putea atinge viziunea strategiei şi pentru a asigura o dezvoltare culturală coerentă. Mai mult, implementarea primei părţi a acestei strategii va sprijini nominalizarea municipiului Baia Mare drept Capitală Europeană a Culturii în 2021.
La ce foloseşte un astfel de document? Strategia de Dezvoltare Culturală planifică direcţiile de evoluţie ale sectorului cultural din Municipiul Baia Mare pentru următorii 15 ani, propunând o serie de programe şi proiecte care vor pune în operă transformarea oraşului într-un pol cultural. Parte din proiectele care fac referire la dezvoltarea infrastructurii vor putea fi finanţate utilizând fonduri structurale, începând cu prima perioadă a anului 2016.
Cătălin Cherecheş, primarul municipiului Baia Mare: „Este un document strategic, un document care face parte din strategia generală de dezvoltare a municipiului Baia Mare. Din perspectiva mea, cred că nu putem să vorbim de dezvoltare, la nivel general, a unei comunităţi, fără să vorbim despre dezvoltare la nivel cultural. Cred că sunt lucrurile de la care trebuie să începem şi lucrurile pe care trebuie să le consolidăm într-un mod major pentru a putea să vorbim ulterior şi de dezvoltarea economică. Nu poţi să ai dezvoltare economică fără dezvoltare la nivel cultural, respectiv la nivel educaţional. Cred că lucrul acesta tebuie să îl conştientizeze fiecare băimărean, trebuie să îl înţeleagă. Şi aici e rolul dumneavoastră, al celor implicaţi în zona de cultură şi livraţi comunităţii anumite ches­tiuni importante la nivel cultural, să conştientizaţi comunitatea că educaţia, cultura sunt lucrurile care ne fac să ne dezvoltăm într-un mod solid şi coerent”.

Baia Mare îşi propune să fie o destinaţie preferată de city – break

Viziunea anului 2030 ilustrează municipiul Baia Mare ca fiind cel mai dinamic centru al industriilor creative din România şi cel mai relevant pol cultural al Nord-Vestului, cu o ofertă culturală inovativă şi diversă, dar chiar şi o destinaţie preferată de city-break. Prin integrarea tehnologiei în ceea ce priveşte infrastructura culturală a oraşului, Baia Mare va constitui în 2030 o platformă culturală de tip „plug and play”, un oraş unde artiştii internaţionali îşi pot amenaja spaţiile de expoziţie de la distanţă, în mediul virtual, cu promovare integrată, online, cât şi offline. Mai mult, cu ajutorul dezvoltării culturale şi a industriilor creative, Baia Mare poate deveni o poveste de succes de regenerare urbană a unui oraş post-industrial. Strategia de Dezvoltare Culturală utilizează o serie de transversale, anume educaţia, sustenabilitatea, integrarea socială, respectul faţă de mediu şi tehnologia şi inovaţia, ca instrumente conexe pentru a facilita sau completa acţiunile strategice. Se propune dezvoltarea tuturor tipurilor de capital de care dispune oraşul: comunitatea, infrastructura, cultura, economia, valorile simbolice şi administraţia, folosind programe şi proiecte culturale.

Dezvoltarea consumului cultural, o prioritate pentru municipiul Baia Mare

Strategia are drept scop dezvoltarea consumului cultural al comunităţii băimărene, facilitând accesul la produse şi manifestări culturale, dar şi educând publicurile prin dezvoltarea practicilor culturale. Totodată, în urma aplicării măsurilor recomandate, oferta culturală a oraşului va deveni una competitivă, diversă şi valoroasă, capabilă să satisfacă o gamă largă de nevoi şi obiceiuri de consum cultural. De asemenea, strategia include proiecte privind reabilitarea sau restaurarea obiectivelor culturale de patrimoniu, dar şi dezvoltarea de spaţii publice atractive pentru cultură. Una dintre cele mai importante direcţii de acţiune propuse de strategie constă în dezvoltarea industriilor creative, sector aflat în creştere şi astăzi la nivelul municipiului Baia Mare. Surprinzător sau nu, Baia Mare deja produce pe acest segment în jur de 250 milioane de euro anual. Prin această direcţie se pot crea locuri de muncă pentru tineri, dar nu numai.

Strategia de Dezvoltare Culturală presupune investiţii şi în infrastructura existentă deja

Strategia de Dezvoltare Culturală propune un număr mare de programe şi proiecte, care vizează atât investiţii în infrastructură, cât şi iniţiative culturale. Fosta platformă industrială Cuprom se poate transforma într-un Centru European de Industrii Creative, în timp ce restaurarea Casei Pokol şi a Casei Iancu va facilita conversia acestora în muzee până în 2021, când Baia Mare poate deveni Capitală Europeană a Culturii. De asemenea, Cinematograful Minerul va fi supus unui proces de restaurare şi dotare, pentru a se transforma într-o sală multifuncţională de spectacole, capabilă să găzduiască între 200 şi 500 de spectatori. Strategia propune realizarea de centre culturale comunitare în fiecare cartier al municipiului, dar şi reabilitarea infrastructurii culturale utilizate marginal, cum sunt exemplele cinematografului Dacia sau Casei de Cultură.

foto pag 3 graiulCătălin Cherecheş, primarul municipiului Baia Mare: „Parcul pentru Industrii Creative Cuprom este o chestiune pe care eu mi-o doresc foarte mult, pentru a revitaliza, refuncţionaliza prin cultură, prin industrii creative o zonă a oraşului care a făcut ca oraşul să existe. Mai avem încă o chestiune importantă noi ca şi comunitate, ca şi oraş: poziţionarea pe care o avem. O poziţionare absolut strategică şi trebuie să ne jucăm rolul şi din perspectivă culturală, de punct de intersecţie într-o zonă transfrontalieră şi trebuie să fim o punte de legătură între Ungaria, Ucraina şi România, mai ales într-o perioadă în care inclusiv, dintr-o perspectivă geostrategică şi politică, lucrurile sunt destul de efervescente. Consider că Baia Mare, inclusiv prin această poziţionare pe care o are din perspectivă geografică, poate juca un rol emblematic de Capitală Europeană a Culturii”.

Alte proiecte interesante care pot fi implementate prin această strategie de dezvoltare culturală

Pentru anul 2016, în vederea pregătirii candidaturii oraşului Baia Mare la titlul de Capitală Europeană a Culturii, strategia recomandă implementarea proiectelor pilon la o primă scară, urmând ca amplitudinea acestor iniţiative să crească până în 2021. Una dintre cele mai importante astfel de iniţative este organizarea unei competiţii anuale de proiecte pentru constituirea Agendei Culturale a Muncipiului, deschisă atât operatorilor naţionali, cât şi internaţionali, cu un buget semnificativ. De asemenea, vor fi organizate Centrul de Excelenţă în Management Cultural, Centrul pentru Microfinanţare şi Asistenţă în Turism Cultural, cât şi un spaţiu multimedia de creaţie, pus la dispoziţie gratuit elevilor creativi. Două iniţative care privesc integrarea tehnologiei în viaţa culturală a oraşului ar putea fi implementate începând cu anul viitor. Strategia propune realizarea unei reţele integrate de display-uri destinate marketingului cultural, amplasate în puncte cheie ale oraşului şi utilizate gratuit. Cea de-a doua iniţiativă priveşte realizarea unui sistem informatic de facilităţi prin emiterea unui „Card pentru Cultură” pentru toţi cetăţenii care vor opta pentru acest serviciu gratuit. În baza acestui card, accesul la diverse evenimente va fi bonificat prin diverse facilităţi, iniţiativa având drept obiectiv creşterea consumului cultural.
Teodor Ardelean, directorul Bibliotecii Judeţene Petre Dulfu din Baia Mare: „În istoria oraşului nostru nu există niciun moment similar. Dacă acuma biruim, aşezăm cel mai important element în diacronia oraşului. Poate ceva similar, numai că acum noi îi dăm amplitudine, s-a întâmplat în 1896, dar atunci a fost ceva normal. Pe coordonata diferită a lucrurilor ar însemna ceva tot aşa de important ca şi străpungerea tuturor convenţiilor sociale şi culturale. Şi a face din Baia Mare colonie de pictură a fost un lucru magistral, iar acum, dacă noi reuşim să străbatem şi să străpungem toate pârghiile şi toată această dinamică competiţie cu celelalte oraşe, va fi un lucru ce nici nu ştim dacă vom fi capabili să îl sărbătorim, în interiorul nostru, cu o exaltare pe măsură”.
Radu Macrinici, directorul Teatrului Municipal Baia Mare: „Eu cred că Baia Mare este deja o Capitală europeană a culturii. Dacă nu aş simţi asta nu aş fi în Baia Mare”.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.