Puterea prefectului

0
570

Guvernul lucrează la un proiect de reformare a administraţiei publice, vrea să fie distincţie clară între funcţionari şi politicieni, între funcţiile administrative şi cele politice. Dacian Cioloş şi guvernul său au şanse să rezolve această problemă, tocmai pentru că nu sînt, cel puţin declarativ, legaţi de vreun partid politic.
Modernizarea statului român şi integrarea europeană au început în 2007, dar depolitizarea instituţiilor publice este amînată de la o guvernare la alta. Guvernul tehnocrat îşi propune să modifice Legea administraţiei publice locale nr. 215, în atenţie fiind şi instituţia prefectului. Prefecţii au atribuţii prea vagi pentru a putea asigura buna guvernare la nivelul judeţului. Instituţia Prefectului trebuie întărită şi legitimată, pentru a deveni eficientă. Dar Guvernul Cioloş va avea timp să atingă acest scop? Este nevoie de neutralizarea funcţiei publice, de eliminarea imixtiunii politicului şi arbitrarului în actul de administraţie.
Creşterea gradului de profesionalizare a funcţionarilor publici ar duce la asigurarea unei bune guvernări la nivel local, bazată pe respectul legii şi asigurarea calităţii serviciilor publice oferite cetăţenilor. Prefectul este înalt funcţionar public numit de Guvern, dar la fiecare schimbare de putere prefecţii sînt înlocuiţi din funcţii de alte persoane şi reîncepe procedeul de profesionalizare (şcolarizare). Instabilitatea funcţiei o face decorativă, şedinţele şi raportările sînt convenţionale, ca să nu zicem mai mult. Şi procedurile de evaluare a funcţionarilor sînt prea vagi, fişa postului nu există, iar ambiguitatea legislaţiei înrăutăţeşte situaţia.
La redacţie a venit un cetăţean, îşi vrea păşunea înapoi. Am sunat la primăria respectivă, primarul era de trei ori ocupat, în cele din urmă am vorbit cu secretarul comunei, ne-a spus că dosarul de retrocedare este … în lucru. Însă cererea a fost depusă în anul 2000!!! De cincisprezece ani, fiul autorului îşi revendică proprietatea intabulată pe numele tatălui său, muntele Bardău! De ce se amînă? Deoarece în ecuaţie ar fi implicat viceprimarul, el ar influenţa decizia Comisiei locale de fond funciar!
Ar fi extrem de importantă reforma în administraţia publică. Nu mai putem accepta ca legea să fie aplicată după influenţe politice, nu după prevederile normei. Deciziile se iau după criterii politice într-un sfert din situaţii, este concluzia unui sondaj de opinie naţional. Dacă ai pile politice, îţi vei primi dreptul imediat. Dacă nu, decizia legală va fi amînată la nesfîrşit. Un cetăţean (Zah) ne povestea că primarul comunei întîrzia să aprobe o cerere legitimă, dar odată l-a găsit singur în birou şi primarul a semnat-o pe loc, sub ameninţarea forţei.
Relaţia între instituţii este inconsistentă, nu se creează sinergia necesară între nivelurile administrative. Te duci la primărie, te trimite la poliţie, de acolo la inspecţia de stat în construcţii sau la altă instituţie descentralizată şi apoi te întorci la primărie. Are loc o asociere între actul de administraţie şi intervenţia politică, cu efecte negative de corupţie, susţinerea grupurilor infracţionale, blocarea dezvoltării sociale, acordarea de contracte publice clientelei politice.
Dacă statul nu va reforma administraţia publică, prin depolitizare, cetăţenii vor proceda precum Zah, îi vor lua pe primar şi pe funcţionarul public de gît! Reformarea statului este o urgenţă.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.