Istoria scoasă din şcoală?!

0
984

Planul-cadru pentru gimnaziu, aflat la ora actuală în dezbatere publică stârneşte numeroase controverse. Conform variantelor propuse, elevii ar urma să aibă mai puţine ore de limba română şi istorie. În plus, singura oră de limba latină predată la clasa a VIII-a va dispărea. Numeroase instituţii au luat act cu îngrijorare despre propunerile formulate.
Un punct de vedere şi-au exprimat şi reprezentanţii Academiei Române, care au transmis o adresă către ministrul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, Adrian Curaj, prin care semnalează că „toate cele trei domenii de studiu vitregite de actuala propunere sunt materii cu un puternic caracter identitar, contribuind împreună la dezvoltarea conştiinţei naţionale, europene şi umaniste a tinerei generaţii”. În acest sens, Biroul Prezidiului Academiei Române cere reanalizarea variantelor din planul-cadru.
Procesul de elaborare a planului-cadru pentru învăţământul gimnazial este în derulare. Termenul asumat pentru adoptarea acestuia prin ordin de ministru este sfârşitul lunii februarie. Până în acest moment nu a fost luată o decizie anume, iar dezbaterea pentru găsirea celor mai bune soluţii continuă. Planul-cadru este documentul care prevede ce discipline vor face elevii de clasele V-VIII şi câte ore îi vor fi alocate pe săptămână fiecărei materii. Disciplina Limba şi literatura română pierde o oră la clasa a V-a, în toate cele 3 variante. Dacă acum elevii fac 5 ore/săptămână de Română la clasa a V-a şi 4 ore/săptămână la clasele VI-VIII, noile planuri prevăd 4 ore/săptămână pentru toate clasele de gimnaziu. O oră mai puţin este prevăzută şi în cazul istoriei, elevii urmând să studieze două ore pe săptămână. Alte modificări comune planurilor puse în dezbatere sunt următoarele: dispare materia Latină (în prezent studiată la clasa a VIII-a) şi apar discipline noi, care înlocuiesc Cultura civică: Educaţie pentru drepturile copilului (clasa a V-a), Educaţie interculturală (clasa a VI-a), Educaţie pentru cetăţenie democratică (clasa a VII-a) şi Educaţie economică (clasa a VIII-a). Oficialii Inspectoratului Şcolar Judeţean Maramureş consideră că e nevoie de o analiză serioasă pentru întocmirea planului-cadru. Pe de altă parte, reprezentanţii IŞJ spun că trebuie să se realizeze un echilibru între materiile studiate şi numărul de ore destinat fiecărei discipline şcolare, ţinându-se cont şi de evoluţia societăţii, de cerinţele actuale şi de tendinţa evidentă spre tehnologiile digitale. „Planul-cadru nu e o chestiune de joacă, ci e una de mare responsabilitate. Este greu de realizat un echilibru optim între numărul de ore pentru fiecare disciplină de studiu şi perspectivele de evoluţie ale societăţii pe termen lung. Să nu scăpăm din vedere că sunt tehnologiile digitale cu care şcoala se află în competiţie, se află în concurenţă. Actuala generaţie şi cele care vor urma, e clar că se vor afla sub influenţa tehnologiilor digitale. Interesează finalităţile educaţiei, care va fi produsul uman ce va ieşi după fiecare ciclu de şcolarizare. Trebuie avut în vedere şi timpul pe care îl petrece copilul la şcoală, deoarece s-a avansat şi ideea că şcoala românească în momentul de faţă oboseşte. Sunt prea multe discipline în planul-cadru, că li se cere copiilor prea mult, că li se cere informaţie redundantă, informaţie ce poate fi luată de pe internet. Trebuie să se găsească un optim absolut necesar între numărul de discipline din planul-cadru şi numărul de ore, astfel încât produsul finit ce va ieşi de pe băncile şcolii să fie în concordanţă cu idealul educaţional al societăţii”, a punctat inspectorul şcolar pentru ştiinţe socio-umane şi istorie din cadrul IŞJ Maramureş, Pavel Filip. Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice şi-a propus ca marţi, 16 februarie să organizeze la Biblioteca Centrală Universitară din Bucureşti o dezbatere, ocazie cu care se va discuta despre opţiunile exprimate în procesul de consultare desfăşurat până acum.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.