Petru Pap promovează Maramureşul prin sunetele muzicale vechi

0
1716

Sunetele muzicale vechi de sute de ani vor putea fi ascultate în luna iunie, în trei locuri diferite din străinătate: în Anglia, Olanda şi Germania. Maramureşeanul Petru Pap este convins că muzica experimentală poate să constituie un bun prilej pentru ca România să fie percepută într-un mod „neobişnuit” de „o paletă cât mai largă de oameni”. A reuşit într-o prima fază să-şi lanseze proiectul „The Deep Sound of Maramureş” în capitala României, în Bucureşti, şi la Paris, reuşind să strângă numeroase aprecieri. La începutul lunii iunie, Petru Pap, iniţiatorul acestui concept muzical, va porni într-un turneu european. În luna iunie, vrea să lanseze şi un album, dar şi un film despre sunetele muzicale vechi de sute de ani, interpretate la instrumente la fel de vechi.

R: Ştiu că a avut o primă lansare în două locuri importante. Unde aţi fost şi cum a fost primit proiectul?
P.P.: Lansarea proiectului s-a făcut în luna decembrie, în Paris. A fost interesantă, o reuşită în urma căreia am primit aceste oferte de a continua în cadrul unui turneu. A urmat o invitaţie a Ligii Studenţilor Români din Străinătate de a participa la Palatul Parlamentului cu un performance muzical, într-un spaţiu atipic, aşa cum a fost muzica noastră pentru acest spaţiu. Eu iubesc spaţiile atipice, deoarece şi proiectul nostru este unul experimental. Experimentalul are în vedere întotdeauna schimbarea datelor problemei, crearea unui ambient neobişnuit, a unei situaţii neobişnuite, pentru prezentarea unui proiect neobişnuit. După care au urmat aceste trei solicitări şi se pare că vor creşte în număr. Toate aceste trei ieşiri vor fi în luna iunie, aşa că începem turneul în forţă şi urmează să trecem de cealaltă parte a Oceanului.
Petru Pap 2R: La Paris ce le-aţi transmis celor prezenţi?
P.P.: La partea de conferinţă, susţinută la sediul Institutului Cultural Român, am încercat să prezentăm o latură încă inexistentă despre România şi Maramureş, o latură a unei Românii experimentale, o latură a unei Românii deschise care priveşte lucrurile dintr-o altă perspectivă decât cea cu care am fost obişnuiţi, o latură neobişnuită atât din punct de vedere pedagogic, cât şi teoretic. Am prezentat o perspectivă experimentală a unei Românii vechi, dar în acelaşi timp a unei Românii noi. Am avut parte de un feedback foarte bun, foarte interesant şi interactiv. Se pare că România încă poate să ofere lucruri lumii exterioare, la care nici ea nu s-a gândit, lucruri noi, inedite, privite dintr-o perspectivă nouă. România nu reprezintă doar realitatea socială, politică, economică şi culturală pe care o avem, ci România poate oferi perspective atipice, interesante, inovatoare.
R: A fost şi o parte practică?
P.P.: Sigur. Muzica pe care am creat-o pentru albumul The Deep Sound of Maramureş este o muzică atipică, experimentală, un joc al sunetelor, un joc în care atât din punct de vedere acustic, cât şi electronic, sunetele trec printr-un filtru al unui proces de muncă neobişnuit. Am avut şansa de a nu fi un muzician pregătit prin metodele clasice, de aceea pot evita toate schemele care duc la o conformitate a muzicii. Practic, toate prezentările pe care le fac albumului în mod practic, live, are un rezultat diferit.
R: Străinii pot să redescopere Maramureşul prin aceste sunete şi să-l perceapă altfel?
P.P.: Sper. Partea bună e că am avut reacţii din absolut toate părţile globului, atât în mediul online, cât şi la ieşirea din Paris sau din Bucureşti. Am avut o reacţii foarte bune din partea unor medii gen: Asia, America de Sud, oameni care au înţeles şi au perceput modul experimental de abordare. Eu zic că această cultură a noastră poate fi mult mai uşor percepută de o paletă mai largă de oameni. Muzica experimentală dă posibilitatea aproape oricărui individ care e deschis să primească o experienţă culturală nouă, să vadă perspectiva unei societăţi, unei culturi, la modul nou, real, interesant şi mai profund decât ar face-o pe o cale convenţională.
R: Albumul în ce stadiu se află?
P.P. : Albumul este finalizat. Urmează să edităm CD-ul care va ajunge şi pe piaţă. Eu sper că în cursul lunii iunie să fie finalizat, să fie gata.
R: Cu filmul cum staţi?
P.P. : Filmul va fi prezentat în premieră, în Londra, e un film experimental, legat de proiect, legat de muzică, legat de vechi şi de nou, un film atipic. Încerc să fac şi pe cale vizuală ca mesajul să fie la fel de bine perceput, mesajul de cultură experimentală. Practic, prin acest proiect, încerc să introduc un termen nou în tot ce înseamnă percepţia culturală şi anume acela de cultură experimentală, care nu te închide într-un anumit stil, ci te deschide, pentru a avea câmp liber atât de creaţie cât şi de percepţie a acestei culturi.
R: Cine a contribuit la acest proiect?
P.P.: Proiectul este pornit de Asociaţia pentru Cultură şi Civilizaţie. E iniţiat de mine şi de o foarte bună prietenă şi colaboratoare, Anuţa Pop, directorul Centrului Cultural Vişeu de Sus. Este un proiect independent, privat, fără alte obligaţii. Partener principal: Liga Studenţilor Români din Străinătate, dar avem un sprijin deosebit şi din partea campionului olimpic Vasile Tomoiagă, care locuieşte în Paris şi este un mare promotor al proiectului nostru în străinătate. De asemenea, ne sprijină Institutul Cultural Român (ICR), căruia îi mulţumim. ICR ne va finanţa ieşirea, în totalitate. Această colaborare cu ICR e o mare realizare, este aprecierea maximă ce o poate primi un proiect cultural la nivel naţional. Suntem foarte fericiţi şi mândri.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.