76 milioane de lei pentru modernizarea Aeroportului

1
934

Circa 76 de milioane de lei este suma de care ar avea nevoie Aeroportul Internaţional Baia Mare pentru plata lucrărilor de modernizare şi extindere a pistei de rulare către constructor. Din păcate, fondurile europene iniţiale s-au pierdut, aşa că acum, conducerea Regiei Autonome caută soluţii.
Una dintre ele, şi poate cea mai potrivită în prezent, este contractarea unui credit bancar, garantat de către Consiliul Judeţean Maramureş: „Având în vedere importanţa strategică pentru dezvoltarea economică a judeţului nostru, lucrările de modernizare ale aeroportului au fost asumate de Consiliul Judeţean Maramureş, atât de vechea, cât şi de noua conducere executivă, indiferent de sursa de finanţare. Încă nu s-a publicat ghidul de finanţare pentru Programul Operaţional de Infrastructură Mare (POIM), pe noul exerciţiu financiar al Uniunii Europene 2014-2020, pentru a se putea depune o nouă cerere de finanţare, având în vedere că îndeplinim toate criteriile de eligibilitate. Iniţial, termenul de publicare a ghidului era 15 iunie 2016, dar, din păcate, nici până în ziua de azi nu este publicat. Probabil că soluţia de moment va fi accesarea unui credit, în cuantum de 76 de milioane de lei, de Regia Autonomă Aeroportul Internaţional Baia Mare, garantat de către Consiliul Judeţean, pentru a putea achita constructorului facturile scadente şi a evita plata unor penalităţi de întârziere. Ulterior, contravaloarea lucrărilor va fi rambursată din fonduri europene”, ne-a explicat Dorin Buda, directorul Aeroportului Internaţional Baia Mare.

O altă soluţie de finanţare este prin Ministerul Transporturilor

Mai există şi posibilitatea ca lucrările executate să fie decontate prin intermediul Ministerului Transporturilor, având în vedere faptul că s-au finanţat de la bugetul de stat alte lucrări de importanţă mult mai scăzută şi cu un impact mai mic pentru comunitate, în alte zone ale ţării, aşa că nu ar trebui să existe nici un motiv întemeiat pentru care Guvernul României să nu găsească o soluţie în finanţarea acestui proiect, pentru a realiza o dezvoltare echilibrată a tuturor regiunilor din România.

Lucrările executate sunt complexe

20160819_114745_resizedÎn ceea ce priveşte graficul lucrărilor, acestea sunt complexe şi au avansat destul de mult în ultima perioadă: „Până în prezent s-au finalizat două obiective ale investiţiei de la aeroport – execuţia noului drum comunal spre Bozânta Mare, în lungime de 1,33 kilometri, inclusiv construcţia unui pod cu lungimea de 36 de metri şi lăţimea de 11 metri, respectiv al doilea obiectiv unde s-a deviat râul Băiţa pe o distanţă de un kilometru şi 50 de metri. Aceste lucrări s-au făcut în afara perimetrului aeroportului. În perimetrul aeroportului s-au înlocuit dalele degradate, s-a turnat straturi succesive, 22 de centimetri beton asfaltic plus egalizare, s-a montat o geo-grilă şi pe vechea pistă s-a început turnarea stratului de binder în grosime de 8 centimetri. De asemenea, de-a lungul pistei s-au executat două rigole pentru evacuarea apelor pluviale de pe pista decolare-aterizare, în lungime de 3.700 de metri, respectiv canalizarea pe 2.500 de metri. S-au refăcut şi rosturile de dilataţie pe pistă şi pe platforma de îmbarcare-debarcare şi s-au reabilitat dalele deteriorate”, a spus Dorin Buda. „Pe porţiunea de extindere a pistei cu 360 de metri, s-a făcut o săpătură la 2,2 metri, pentru siguranţă, şi s-a evacuat întreaga suprafaţă de pământ, întrucât acesta nu era de o calitate corespunzătoare, fiind cu aluviuni aduse de râul Băiţa. Locul degajat s-a umplut cu o „pernă” de balast, peste care s-a turnat mai apoi fundaţia noii piste de beton, iar la final va veni aplicat asfaltul. Diferenţa de nivel a pistei, de la un capăt la altul, va avea 15 metri, cu panta de urcare către oraş”, a precizat şi Octavian Cudalbu, directorul tehnic al aeroportului.

Termenul iniţial de finalizare, depăşit din cauza lucrărilor neprevăzute

20160819_113409_resizedÎn perioada imediat următoare se va reface platforma de îmbarcare-debarcare, crescând duritatea ei pentru ca avioanele cu greutate medie (curier), de circa 70 de tone, să poată staţiona. La sfârşit se vor turna, după ce fundaţia extinderii pistei va fi executată, straturile finale de asfalt. „Conform graficului de execuţie depus de către constructor, până în data de 25 septembrie ei spun că vor finaliza toate lucrările conform contractului de achiziţie publică. Termenul iniţial însă va fi depăşit din cauză că am avut de gestionat o problemă foarte dificilă şi complexă la extinderea pistei. În urma săpăturilor efectuate, s-au găsit unele zone cu mâl şi resturi vegetale, precum şi depuneri din conul de dejecţie al râului Băiţa, cu o grosime variabilă, între 0,8 m şi 1,2 metri. Ca urmare, noi am solicitat elaborarea unor studii geo-tehnice suplimentare. S-a apelat inclusiv la doi specialişti de prestigiu în domeniu, din România, la profesorul Augustin Pop de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, şi la doamna profesor Sanda Manea de la Universitatea Tehnică de Construcţii din Bucureşti, care este şi şeful geo-tehnicienilor din România. În urma tuturor acestor studii suplimentare s-a luat decizia de a se excava până la cota de 2,2 metri, nu cum era prevăzut iniţial până la 1,29 metri şi înlocuirea terenului degajat cu o pernă de balast. Deci, termenul de execuţie nu a putut fi respectat, din aceste motive care nu s-au putut anticipa. La data întocmirii studiului de fezabilitate s-au făcut studiile geo-tehnice, dar ele nu au relevat atunci aceste probleme. Noi am vrut să ne luăm toate măsurile de precauţie, ca să nu ajungem în situaţia altor lucrări mari de infrastructură, care la finalizarea lor s-au surpat. Este important să facem o lucrare de calitate, ce respectă toate standardele în vigoare şi nu să urgentăm finalizarea investiţiei şi apoi să avem probleme”, a declarat directorul aeroportului.

Întârzierea – 57 de zile

20160819_111328_resizedConstructorul a depus o solicitare justificată, din punctul lui de vedere, cu perioada care a contribuit la întârzierea finalizării lucrărilor, adică 57 de zile. Termenul iniţial de execuţie era de o lună de zile: proiectarea, plus patru luni de execuţie. La acestea s-au mai adăugat acum cele aproape două luni. Documentele suplimentare depuse de firmă, cu aceste întârzieri, sunt verificate de către inginerul Mircea Dănilă, dirigintele de şantier. La final, concluziile vor fi prezentate conducerii aeroportului care, fie va accepta prelungirea, fie va aplica penalităţile de întârziere prevăzute în contract.

Zborurile, reluate cel târziu anul viitor

Cu toate că nu poate înai­nta o dată certă de când vor fi reluate zborurile pe aeroportul din Tăuţii Măgherăuş, totuşi, directorul aerogării crede că anul viitor avioanele vor decola şi ateriza pe noua pistă: „La finalizarea lucrărilor contractate, echipamentele de radio-navigaţie, proprietatea ROMATSA, trebuie repoziţionate. Compania italiană Tales, producătorul echipamentului ILS, singurul care asigură aterizarea de precizie a aeronavelor, urmează să avizeze proiectul tehnic aferent, iar constructorul nostru să mute apoi echipamentul, pe noile poziţii. Din păcate nici aeroportul, nici ROMATSA nu au echipamente echivalente care să permită aterizarea avioanelor în condiţii de maximă siguranţă, şi nici nu există posibilitatea de a instala echipamente provizorii. Mai mult, având în vedere că lungimea pistei va creşte de la 1.800 la 2.150 de metri, toate procedurile de aterizare-decolare vor trebui reproiectate. Acest lucru se va întâmpla la finele lunii septembrie, când noi încheiem efectiv lucrările. Când acest lucru se va termina, putem vorbi de reluarea zborurilor de pe aeroportul din Tăuţii Măgherăuş. Nu pot face promisiuni în legătură cu data certă, pentru că, după luna septembrie, situaţia nu mai depinde de noi. Cu siguranţă însă, anul viitor aeroportul va fi funcţional”- a conchis Dorin Buda.

1 COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.