Ioana Roman, profesoara care dă viaţă jucăriilor

0
5785

O tânără mămică din Maramureş a avut ideea să îi confecţioneze lui Gabriel, băieţelul său, propriile jucării. Ioana Roman este profesoară de matematică. Ştie să „se joace” nu numai cu cifrele, ci şi cu materialele pe care le combină în diferite moduri pentru a-i oferi micuţului ei jucării originale şi care să-i stimuleze imaginaţia. Ioana este convinsă că nu numărul jucăriilor e unul important, ci tocmai calitatea lor pentru că e o mare diferenţă între păpuşile de pe piaţă şi cele care pot fi realizate acasă. Mămica este convinsă că jucăriile create cu mâinile ei sunt cea mai bună alternativă la tehnologiile care au „invadat” chiar şi viaţa micuţilor, aceştia uitând să se joace firesc şi să se bucure de copilărie. Ioana Roman este decisă să-i „molipsească” şi pe cei din jur cu creativitatea sa, dar mai ales vrea ca şi alţi copii să aibă ocazia să se joace cu astfel de jucării handmade, aşa că ori de câte ori are timp preferă să confecţioneze păpuşi şi cărticele şi pentru micuţii prietenilor.

Pentru a da viaţă unor jucării e nevoie de bucurie, puţin talent, multă răbdare şi timp!

jucarii-4R: Cum ţi-a venit ideea să confecţionezi jucării?
I:R.: Sunt multe mămici, educatoare sau pur şi simplu persoane pasionate de această artă. Unele au site-uri sau bloguri de prezentare pentru vânzare, altele le publică pe site-uri de socializare. Am fost fascinată de ce lucruri minunate pot ele să facă pentru copilaşi. Apoi, când micul Gabriel mi-a dat timp, am încercat şi eu să dau viaţă unei jucării, un iepuraş inimos. În scurtă vreme, i-am cusut 8 „frăţiori”, pe care i-am dăruit, spre bucuria copilaşilor, mai multor prieteni. După ce am cusut jucării din bumbac, am încercat fetru şi m-am îndrăgostit de acest material. Astfel, am cusut o carte textilă şi multe jucării de dimensiuni relativ mici (alţi iepuraşi, maşinuţe, fluturi, ursuleţi şi alte păpuşi).
R: Ce materiale foloseşti pentru confecţionatul jucăriilor?
I.R.: Cel mai mult îi încântă pe copii cartea textilă. E posibil ca termenul de „carte” să fie cam mult, căci aceasta nu promovează cititul, dar învaţă copilul să preţuiască obiectul în sine şi îl antrenează în dezvoltarea logicii, a motricităţii şi a perspicacităţii. Aceste cărţi sunt create special pentru a dezvolta anumite abilităţi (motricitatea fină, deducţia, logica etc.). Mai mult, ele nu doar ţin copilul ocupat (aşa cum pot să facă şi televizorul sau tableta, dar care nu vor dezvolta copilul, ci îi vor distruge imaginaţia şi potenţialul şi îl vor face dependent de ele), activităţile din cărţile textile îl ajută pe copil să studieze profund culorile, formele, jocul, materialele, ajutându-l să-şi dezvolte răbdarea. Ele pot fi personalizate şi adaptate vârstei şi nevoilor copilului, începând cu 1,5-2 ani. Sunt convinsă că aceste cărţi de activităţi sunt esenţiale pentru copii deoarece îi ajută să îşi dezvolte multe abilităţi.

Calitatea jucăriilor e importantă

jucarii-5R: Unii părinţi îi răsfaţă pe micuţi cu multe jucării.
I.R.: Nu numărul jucăriilor este important, ci calitatea lor, ce anume dezvoltă la copil. Cred că mulţi părinţi le oferă prea multe jucării copiilor, le cumpără tot ceea ce ei spun că îşi doresc, fără să facă o triere. Acest lucru nu e benefic dezvoltării copilului şi poate că de multe ori părintele e înşelat că îi oferă de toate puiului său, fiind convins că îi face bine. Cred că unii părinţi, oferindu-le tot ce îşi doresc copilaşilor lor (util sau nu), de fapt îşi satură anumite dorinţe proprii. În locul acestor jucării şi obiecte este esenţial să oferim copilului timp şi joc împreună, în special în natură. Este extrem de important pentru copil să petreacă timp în natură: să rupă frunzuliţe, să miroasă flori, să adune pietricele, să urmărească zborul păsărilor, al norilor, să fugă, să petreacă timp cu părinţii, cu familia. Îmi amintesc cu drag de copilăria mea cum mă jucăm cu verişorii mei „de-a familia”: preparam mâncare, serveam masă, mergeam la şcoală sau serviciu, la medic, toate le făceam în curte, murdărindu-ne cu apă, pământ, frunze, boabe, dar bucurându-ne de jocul nostru.
R: Cum vezi tu diferenţa dintre jucăriile confecţionate de tine şi cele care se găsesc în comerţ?
I.R.: Sunt de preferat jucăriile din materiale naturale sau din lemn, dar şi jocurile imaginative. Mai subliniez o diferenţă între jucăriile de plastic şi cele handmade: majoritatea păpuşilor din comerţ sunt fie îmbrăcate prea sumar, fie fardate, transmiţând un sentiment rece, pe când cele handmade au privirea caldă, vie, pot fi personalizate, li se poate broda numele copilului pe haină.

Tehnologia omoară copilăria!

R: Sunt o alternativă aceste jucării la petrecerea timpului liber pe calculator sau pe telefon?
I.R.: Doar petrecerea timpului în natură nu este suficient. Protejarea de utilizarea în exces sau în mod eronat a tehnologiei (televizor, calculator, tablete, telefon mobil etc.) reprezintă un alt punct important pentru dezvoltarea copilului. Tehnologia este cel mai mare duşman al copilăriei. În faţa ecranului, creierul nu mai trebuie să gândească, să muncească, ci doar să stea pasiv şi prostit să urmărească ima­gini care se derulează cu viteze mari, sunete stridente. Fiecare joc al copilului, fiecare experiment este la fel de important precum învăţarea literelor sau a tablei înmulţirii – îl ajută pe copil să deprindă nişte abilităţi, dar mai ales îi întăreşte încrederea în sine, că poate face şi el ce fac adulţii din mediul lui. Cred că multe mame ar putea să creeze jucării personalizate pentru copiii lor sau, mai important, să le ofere joc şi timp petrecut împreună!

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.