Mustrarea este interzisă

0
519

Din acest nou an şcolar, educaţia se centrează pe elev, conform indicaţiilor europene. Cadrele didactice se simt puse la colţ, dar altă soluţie pentru societate nu există, decît să le impună norme clare de comportament. Mustrarea elevilor în faţa colectivului/clasei este strict interzisă, ceea este un pas bun.
Ministerul Educaţiei împinge în faţă societatea civilă, elevii şi părinţii, pentru a-i obliga pe profesori să muncească mai mult şi să respecte elevii. Şi pînă acum existau regulamente de ordine interioară şi directori cu atribuţii să-i controleze pe profesori, iar pe cei violenţi verbal şi fizic cu elevii să-i concedieze. Însă directorii nu şi-au îndeplinit sarcina aceasta niciodată, deoarece au nevoie să fie acceptaţi ca şefi de colegii lor. În faţa acestei contradicţii, ministrul educaţiei deschide un front între elevi şi profesori, care se pot contesta unii pe alţii. Ne este greu să credem că ideea aceasta are vreo şansă de reuşită!
Şcolile au fost aduse la standarde, puţine clădiri mai au nevoie de modernizări. Cadrele didactice au salarii acceptabile, iar numărul de ore de muncă pe an e redus (nu pot acuza stresul şi suprasolicitarea). Posturile libere sînt ocupate aproape în totalitate, cu pensionari sau suplinitori pe durată determinată. Dificultăţi întîmpină mai ales şcolile de la sate, profesorul de franceză fiind obligat să predea şi engleză, muzică, desen, educaţie civică sau informatică…
Sistemul de învăţămînt are o defecţiune structurală: lipsa mecanismelor de evaluare şi control. Ministrul crede că acordînd elevilor dreptul la asociere şi protest, similar cu al sindicatelor, vor fi apărate mai bine interesele elevilor. Dar oare acest lucru se va întîmpla? Dacă ministrul nu poate destitui un profesor abuziv, dovedit, nici elevii nu vor reuşi să epureze sistemul de cei care nu-şi fac datoria – ci mai degrabă profesorii conştiincioşi vor fi şicanaţi de elevii cu note mici. Sistemul are nevoie de profesori care să colaboreze cu elevii (cu riscul ca aceştia să înveţe şi mai puţin din programa supraîncărcată cu noţiuni inutile).
Totuşi, se simte nevoia unor regulamente clare, care să-i oprească pe educatori să-i abuzeze verbal şi fizic pe discipoli. Regula funcţionează şi invers, profesorul avînd la îndemînă mai multe instrumente de disciplinare a elevului. Regulamente de ordine interioară existau şi pînă acum, dar directorii au preferat să aplaneze conflictele. Efectele acestor compromisuri repetate se văd în scăderea calităţii educaţiei – mulţi absolvenţi se află aproape de statutul de analfabet. De acum, aceşti elevi au dreptul să conteste notele primite şi să ceară schimbarea profesorului. (Oare nu inspectorii şcolari sînt plătiţi să evalueze calitatea profesorilor?…).
Profesorii au tendinţa să-i mustre pe elevi, în acest fel jignitor încearcă să-i motiveze să înveţe. De acum înainte, nu mai au dreptul să le afecteze în nici un fel imaginea, trebuie să se poarte cu elevii la fel, chiar dacă au nota zece sau patru. Discriminarea şi insulta se practică şi între elevi, aşa că cei 77 de psihologi şcolari din Maramureş, ajutaţi de  profesori şi părinţi, au mult de lucru pentru a domoli comportamentele belicoase.
Cert este că începe un nou an şcolar, cu speranţe pentru toată lumea. Cadrele didactice trebuie să-şi schimbe metodele şi atitudinea faţă de elevi. Iar elevii să-şi accepte drepturile şi obligaţiile. Carnetul de note rămîne documentul care reflectă activitatea elevului şi a profesorului, împreună. Nu doar elevii sînt vinovaţi pentru insuccesele lor, ci şi cadrele didactice, a căror cointeresare lipseşte. Sistemul îi premiază pe profesorii harnici, însă pe cei submediocri nu-i sancţionează şi nu curăţă şcoala de ei. Sistemul îi laudă pe elevii buni la învăţătură, dar pe cei care nu învaţă nu-i lasă corigenţi şi repetenţi. Acestea sînt hibele principale ale sistemului, ce-ar trebui înlăturate … deodată cu mustrarea în faţa clasei.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.