Artişti din trei ţări la tabăra de Peisagistică din Baia Sprie

0
498

Maramureşul continuă să fie o adevărată sursă de inspiraţie pentru artiştii plastici din întreaga lume. Dovadă sunt taberele de pictură organizate periodic în judeţ. Anul acesta este pentru a 21-a oară când în Baia Sprie a avut loc Tabăra de Peisagistică. Şi-au dat întâlnire artişti din trei ţări: România, Ungaria şi Germania. Evenimentul a fost o adevărată “pată de culoare” în peisajul artistic maramureşean. Ediţia actuală a fost cu atât mai specială cu cât s-a bucurat şi de prezenţa juriului de la competiţia pentru titlul de Capitală Europeană a Culturii.

Artişti de talie mondială duc mai departe vestea frumuseţii Maramureşului

tabara-de-peisagistica-014În fiecare an, organizarea taberei de Peisagistică din Baia Sprie pare să stea sub semnul întrebării. Organizatorii spun că se lovesc tot mai mult de lipsa banilor, dar şi de birocraţie. Totuşi, cu sprijinul generos al unor instituţii (Consiliul Local Baia Mare, Consiliul Judeţean Maramureş) s-a reuşit continuarea tradiţiei taberei. A fost al 21-lea an când Baia Sprie a devenit “un leagăn” al picturii băimărene. La actuala ediţie s-au strâns în jur de 21 de artişti dornici de a revedea frumuseţea Maramureşului şi de a surprinde în lucrările lor măcar o parte din minunăţiile acestui loc. De-a lungul timpului, prin acest loc s-au perindat artişti din 11 ţări. “Cred că avem misiunea de a păstra tradiţia picturii băimărene de peisagistică. Pictura modernă, contemporană nu e foarte apreciată de public. Noi avem aici o posibilitate. Sunt peisaje atât de minunate peste tot în Maramureş. În fiecare an facem un tur al Maramureşului să prezentăm frumuseţea regiunii noastre. Până acum au venit artişti din 11 ţări. Ei duc vestea frumuseţii Maramureşului, tradiţiile noastre. În acest an am invitat cam 24 de inşi din care nu s-au prezentat doi, unul era Aurel Dan şi un pictor din oraşul înfrăţit Szolnok. Au venit şi nişte musafiri, unul din Fundaţia japoneză care ne ajută cu finanţare”, a spus organizatorul taberei Augustin Veso.

Zone cu mare căutare la artiştii de peisagistică

Participanţii din cadrul taberei sunt liberi să aleagă zona unde vor să picteze. Fiecare se orientează după preferinţe. Unii vor să surprindă oraşul, alţii sunt tentaţi să fugă cât mai departe de forfota mediului urban. În acest an, la “modă” în rândul artiştilor a fost zona Cetăţele. “La noi există o singură lege: să-ţi iubeşti colegii. În rest, fiecare a avut libertatea să aleagă unde doreşte să picteze. Mulţi au venit cu maşina până la Breb, anul acesta a fost la modă Cetăţele. Unii au pictat în grădina de la Casa Olarului, alţii în Baia Mare. Noi suntem o tabără de peisagistică. Fiecare alege locul care i se pare mai plăcut”, a precizat Augustin Veso. Artiş­tii au fost încântaţi să revină la tabără. Sunt pictori care şi-au făcut un obicei din a se izola pentru câteva zile în acest loc tocmai pentru a fi cât mai prolifici în artă. “Eu vin de vreo 17 ani. Întotdeauna e interesant când ai relaţii cu artişti din alte ţări. Înseamnă schimb de experienţă, schimb de tehnici, schimb de opinii, te documentezi. Şi în acest an a fost o ediţie plăcută. Îmi place mult că mă izolez puţin de lume şi pot lucra mult într-un astfel de moment, sunt prolific. Eu m-am perindat prin zona Baia Sprie, Baia Mare. Am mai mult peisaje din Baia Mare, dar şi din Maramureşul Istoric. Sunt băimărean. Sunt crescut la Liceul de Arte din Baia Mare. De-a lungul timpului m-am întâlnit cu germani, austrieci, toţi au particularităţile şi personalitatea lor. Sunt stiluri diferite şi te provoacă la muncă, la schimb de experienţă. Am fost şi eu la ei. De exemplu, în Ungaria”, a relatat unul dintre artişti, Simion Pop. La rândul său, artistul ceramist, Daniel Leş, care a fost şi gazda participanţilor la tabără, consideră că evenimentul îmbină într-un mod extraordinar arta plastică, buna-dispoziţie şi explozia de culori. “De tabără nu pot să zic altceva decât că aici se întâlneşte poezia şi buna-dispoziţie cu explozia de culori în Baia Sprie. Baia Sprie e un leagăn al picturii băimărene pentru că majoritatea pictorilor din Şcoala Băimăreană au pictat aceste locuri. Ce este interesant e că de la an la an în acest grup apar profesori universitari, vin oameni de cultură din diferite ţări, critici de artă care remarcă şi apreciază foarte mult locurile şi peisajul din Maramureş, un peisaj care eclipsează multe locuri din Europa”, a concluzionat Daniel Leş.

Album de fotografie

Pentru că în cadrul celor 21 de ediţii s-au adunat numeroase lucrări ale artiştilor, organizatorii s-au gândit să adune fotografiile acestor lucrări şi într-un album care a fost editat cu ocazia actualei ediţii. “La final fiecare facem o expoziţie cu lucrările oferite pentru colecţia noastră. Până acum avem cam 260 de lucrări ale colegilor care au participat la tabără de 21 de ani. Cei care au lucrat în ulei sunt obligaţi să prezinte o lucrare. Cei care au lucrat în pastel, acuarelă, tempera trebuie să prezinte două lucrări. S-au adunat de-a lungul anilor şi multe fotografii. M-am gândit că dacă tot avem atât de multe, să facem un album. Am adăugat şi câteva fotografii din colecţia mea”, a afirmat Augustin Veso.

“Clujul va fi Capitală Europeană a Culturii”

tabara-de-peisagistica-011Participanţii consideră că ediţia din acest an a fost una reuşită. Mai mult, artiş­tii i-au avut în mijlocul lor pe cei din juriul care răspunde de competiţia pentru titlul de Capitală Europeană a Culturii. Vizita n-a fost însă lipsită de unele dezamăgiri. Augustin Veso a remarcat că ar fi dorit ca juriul să se oprească mai mult asupra lucrărilor artiştilor. Pe de altă parte, artistul plastic este de părere că Baia Mare nu va câştiga această competiţie şi că există un alt oraş care are mai mari şanse să obţină titlul de Capitală Europeană a Culturii. “A fost o ediţie reuşită, deşi am avut un aspect neplăcut. A venit comisia pentru jurizarea la competiţia pentru titlul de capitală europeană a culturii. Nici nu s-au uitat la lucrări. Eu nu cred că vom câştiga competiţia. Cred că totuşi Clujul are mai multe şanse din mai multe puncte de vedere”, a adăugat Augustin Veso. În schimb, artistul ceramist, Daniel Leş are o altă părere. El spune că juriul a fost impresionat de ceea ce a văzut la Casa Olarului şi crede că Baia Mare are de partea sa unele atu-uri pe care niciun alt oraş nu le are pentru a deveni Capitală Europeană a Culturii. “Eu cred că suntem la înălţime de a fi numiţi Capitală Europeană a Culturii şi datorită faptului că sunt încă locuri vii unde pictura băimăreană îşi desfăşoară activitatea la fel ca şi acum 70-80 de ani. Consider că e o pată de culoare pe acest tablou al Şcolii Băimărene, faptul că se continuă o tradiţie cu renume. Am fost foarte încântat să fiu numit ca şi gazdă. Au fost alese trei locuri. A fost de bun augur să aleagă şi acest loc în care am reuşit să conserv şi să adun în acest loc artişti de talie mondială. Juriul a fost impresionat, foarte încântat, le-a plăcut modul autentic de a-i servi în castroane de lut cu linguri de lemn şi slănină friptă în foc picurată pe pâine cu ceapă. Am avut plăcerea de a le vorbi despre tradiţie. Îmi dau seama că sunt oraşe foarte bine pregătite în această competiţie, dar ce avem noi, nu are nimeni, ca tradiţie, folclor, autenticitate. Acum o să vedem notele şi ce decid ei. Sunt mândru că sunt băimărean”, a concluzionat Daniel Leş. Cele mai reuşite lucrări realizate în cadrul Taberei de Peisagistică au fost adunate într-o expoziţie al cărei vernisaj a avut loc luni, 12 septembrie în holul Palatului Administrativ.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.