Hopuri pe drumul Baia Mare – Baia Sprie

0
975

DN 18, pe tronsonul Baia Mare – Baia Sprie, a fost reabilitat total, lucrările începând încă din anul 2008. Cu toate că drumul este finalizat, nu s-a efectuat încă recepţia. Totuşi, oamenii care locuiesc în Tăuţii de Sus, de-a lungul drumului cu pricina, reclamă o mulţime de deficienţe legate de calitatea lucrărilor executate.

Astfel, cetăţenii spun că trotuarele realizate sunt distruse, betonul măcinându-se în câţiva ani. De asemenea, oamenii se plâng de capacele ce acoperă rigolele de scurgere a apelor pluviale, care sunt distruse pe porţiuni mari ale drumului, existând pericolul ca trecătorii să îşi rupă piciorul călcând printre spaţiile mari dintre plăcile măcinate. Ba mai mult, în unele zone, acestea lipsesc localnicii acoperind şanţurile de scurgere a apelor pluviale cu capace din lemn: „În multe locuri, e mai înalt drumul cu 20 de centimetri decât bordurile. În alte locuri, bordurile sunt mai înalte decât drumul. Rigolele sunt colmatate. Capacele de pe ele sunt deteriorate şi ar trebui schimbate. Unele au fost înlocuite, dar pe altele nu le-au putut scoate din cauză că le-au bătut cu barosul în lăcaşul respectiv. În alte locuri, printre care chiar şi în faţa casei mele, au schimbat capacele, în sensul că le-au întors pe cele vechi cu partea uzată în jos, ca să pară noi, dar de fapt sunt tot cele vechi. De asemenea, capacele de rigole nu au aceleaşi dimensiuni: unele sunt mai mici şi riscă să cadă în canal, fiind sparte aproape toate, în timp ce altele sunt mult prea mari şi nu intră în locaşul lor. Mai mult, pe anumite porţiuni, capacele nu au fost puse, aşa că cetăţenii şi-au acoperit rigolele cu bucăţi de lemn. În unele locuri capacele sunt mai înalte decât locaşul din rigole, iar oamenii se plâng că îşi taie anvelopele când intră în curte. Deci astea toate sunt bătaie de joc şi umilinţă la adresa cetăţeanului care locuieşte pe acest drum. Betonul de pe trotuare este măcinat şi el. Văzând asta, cred că cineva îşi bagă mâna în buzunarul cetăţeanului, iar alţii îi protejează! Deci hoţul e protejat şi încă de organele statului, care ar trebui să vină aici să vadă ce se întâmplă. Mă întreb: e posibil ca dirigintele de şantier, care a fost aici tot timpul cu ei, să nu vadă despre ce e vorba?! Dar se pare, zic eu, şi ei să demonstreze că nu-i aşa, însă se pare că e mai mare comisionul decât salariul! Şi de aici porneşte tot. Cetăţenii mă abordează pe mine că eu ce fac, ce păzesc? Dar ce pot eu face ca şi consilier local? Am primit şi ameninţări de la faimosul constructor, dar pe mine nu mă

Trotuarul este distrus pe anumite porţiuni
Trotuarul este distrus pe anumite porţiuni

interesează ameninţările lui, că eu nu fur bani de la bugetul de stat şi implicit de la cetăţeni, că noi toţi cotizăm la buget. Deci hoţia trebuie să înceteze odată în această ţară!”, a declarat Octavian Cerneştean, unul dintre cetăţenii nemulţumiţi de starea drumului, care locuiesc în zonă. „Drumul mai este cât de cât, dar rigolele sunt dezastru! Capacele de pe ele sunt puse câte zece bune şi douăzeci rele. Se vede foarte clar. Locuiesc aici şi trec foarte greu cu maşina peste rigole din cauză că sunt cu denivelări. Uitaţi-vă numai la diferenţa dintre drum şi rigolă. Trotuarele sunt praf, capacele de la canale sunt cu 15 centimetri mai jos. De vină, în primul rând, este cine a făcut drumul. În al doilea rând, cine a plătit lucrările. Apoi sunt vinovaţi şi cei care au dat avizele şi toate aprobările”, a spus Viorel Gaje, localnic din Tăuţii de Sus. „Dau cu maşina în capacele astea de rigole, montate prea sus, îmi tai cauciucurile maşinii în marginile lor. Ideea e că toată ziua trec peste rigolele de aici. Problema e că şanţul trebuia făcut mai sus din start. Până la şcoală l-au refăcut a doua oară, că l-au stricat. Dar aici, în faţa porţii mele, probabil că va rămâne aşa, că de câţi ani de zile nu au mai făcut nimic”, ne-a explicat şi Viorel Dobocan, un alt locatar din zonă.

La recepţia lucrărilor o comisie se va pronunţa asupra calităţii execuţiei

Drumul este cu mult mai înalt decît rigolele  de scurgere a apelor pluviale
Drumul este cu mult mai înalt decît rigolele
de scurgere a apelor pluviale

Am contactat Inspectoratul de Stat în Construcţii (ISC), filiala Maramureş, pentru a vedea ce părere are instituţia despre lucrarea în cauză, mai ales că s-a ocupat direct de problemă: „Urmează să se convoace comisia de recepţie la terminarea lucrărilor. Nu se cunoaşte exact data, însă poate că va fi la sfârşitul lunii. În acel moment se va inspecta drumul, bucată cu bucată şi se va constata dacă sunt probleme. Din această echipă de recepţie vor face parte specialişti, dar şi proiectantul, care este pionul principal, iar în momentul recepţiei el va spune dacă drumul respectă sau nu proiectul, dacă sunt probleme şi ce trebuie făcut. Va face un raport final. Eu circul pe acest drum zilnic, că sunt din zonă. Nu pot spune că nu sunt probleme, însă nu majore. Dar ele se vor remedia de către constructor, cel mai probabil, în urma constatărilor comisiei de recepţie. Proiectul este complex, pe lângă partea tehnică, există şi una juridică şi dacă vor fi probleme, doar instanţa se va putea pronunţa. Noi ca instituţie suntem prinşi la mijloc. Acum sigur că din cauza duratei lucrărilor, care s-au întins pe circa şapte ani, din cauza problemelor apărute pe parcurs, au intervenit unele degradări, de exemplu ale acelor dale prefabricate care acoperă rigolele de scurgere a apelor pluviale. Dar acestea s-au întâmplat şi pentru că materialele antiderapante împrăştiate în timpul iernii le-au erodat în timp. Ele au fost înlocuite, nu ştiu dacă toate. Însă drumul este în stare de exploatare. Repet însă: comisia de recepţie va hotărî exact starea tehnică a drumului şi ce este de făcut mai departe”, ne-a explicat Ioan Mich, inginer la IJC Maramureş.

Ministerul Transporturilor cunoaşte problema

Spaţii mari între prefabricatele ce acoperă rigolele de scurgere
Spaţii mari între prefabricatele ce acoperă rigolele de scurgere

Într-un răspuns dat de către Ministerul Transporturilor încă de anul trecut, se arată că cei de la centru cunosc problemele şi au recomandat antreprenorului remedierea defecţiunilor constatate în vederea aprobării recepţiei la terminarea lucrărilor: „Este de menţionat că fondurile necesare executării şi finalizării acestor lucrări nu au fost asigurate conform graficului de execuţie al constructorului, context în care au apărut şi unele probleme datorate prelungirii perioadei de execuţie a lucrărilor. În cadrul acestui obiectiv au fost derulate mai multe contracte cu diferiţi antreprenori. (…) Ţinând cont că acest contract s-a derulat pe o perioadă de 7 ani, precum şi faptul că asupra acestor lucrări, pe timpul iernii s-a intervenit cu utilaje pentru deszăpezire care au împrăştiat sau chiar au depozitat materiale antiderapante, au apărut degradări ale unor lucrări deja executate (rigole carosabile executate în cursul anului 2009). Beneficiarul, pe parcursul derulării obiectivului, a solicitat intervenţia antreprenorului asupra degradărilor apărute, făcând referire în mod special la intervenţia asupra rigolelor, a plăcilor carosabile, solicitând inclusiv înlocuirea acestora. Menţionăm că o parte dintre acestea au fost înlocuite, antreprenorul însă nu a finalizat în totalitate aceste lucrări, fapt confirmat de comisia de pre-recepţie, în cadrul procesului verbal de pre-recepţie din data de 20.05.2015. Comisia de pre-recepţie, în urma examinării documentelor şi a inspectării lucrărilor executate a constatat, la partea carosabilă, zone cu fisuri, necesitatea unor reparaţii locale şi refacere parţială”, s-a precizat în comunicarea transmisă de Ministerul Transporturilor.

Realitatea din teren…

Viorel Gaje şi Octavian Cerneştean, doi dintre localnicii revoltaţi de starea lucrărilor
Viorel Gaje şi Octavian Cerneştean, doi dintre
localnicii revoltaţi de starea lucrărilor

Am luat la pas DN 18 pe o porţiune pentru a vedea cu ochii noştri starea actuală a drumului. Ce am constatat noi, ca simpli oameni şi nu ca specialişti în domeniu, a fost că există probleme reale: betonul din care au fost construite trotuarele se macină. Nu ştim cauza, însă cu siguranţă nu poate fi doar de la materialele antiderapante împrăştiate pe timpul iernii. Asta deoarece unii oameni şi-au refăcut, tot din beton, partea din faţa casei şi aceea rezistă. Trotuarele sunt întrerupte de gropi în care se găsesc guri de canal sub nivelul normal. Dalele prefabricate ce acoperă rigolele de scurgere a apelor pluviale sunt deteriorate pe anumite suprafeţe, existând pericolul ca acestea să cadă efectiv în rigole. De asemenea, în unele locuri, spaţiile existente între aceste dale ce acoperă rigolele sunt mari încât pietonii, din neatenţie, se pot accidenta. Nu în ultimul rând, nivelul drumului este atât peste cel al rigolelor, pe anumite porţiuni, cât şi sub acesta, pe alte tronsoane. Rămâne de văzut însă ce va constata comisia de recepţie a lucrării, când aceasta se va întruni.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.