Promisiune pentru Aeroport

0
1559

Pista aeroportului din Baia Mare este reabilitată şi gata să primească avioanele, însă aeroportul rămâne închis, deocamdată. La finele lunii martie s-a încheiat oficial proiectul „Extindere şi modernizare suprafeţe aeroportuare la Aeroportul Internaţional Baia Mare”, aprobat în cadrul POS „Transport” 2007-2013. Contractul de finanţare al investiţiei a fost semnat în 13 noiembrie 2015 şi, conform acestuia, aproape 54 de milioane de lei reprezintă fonduri europene destinate extinderii pistei cu 360 de metri, dar şi lăţirea porţiunii portante a pistei de la 30 la 45 m. Din păcate banii europeni nu au putut fi folosiţi aproape deloc, aşa că firma executantă a lucrat pe banii ei şi aşteaptă plata. Acum, la finalizarea lucrărilor, aeroportul tot nu poate funcţiona din cauza lipsei dotărilor la zi ale aerogării, pentru care mai sunt necesari bani.
Concret, este nevoie de circa 2 milioane de euro pentru ca aeroportul să poată funcţiona, altfel acesta va rămâne închis. Din banii respectivi, conducerea ar trebui să achiziţioneze dotările necesare pentru ca aerogara să redevină complet operaţională. Astfel, directorul Aeroportului Internaţional Baia Mare, Dorin Buda, a arătat că pentru a putea încheia un contract de operare cu o companie aeriană, indiferent că e low-cost sau de linie naţională, trebuie să mai fie achiziţionate echipamente şi utilaje absolut necesare, pentru că orice companie aeriană, înainte de a lansa o nouă destinaţie internă sau externă, îşi face propriul audit: ”Dotările aeroportului sunt la nivelul anului 1990, echipamentele sunt extra certificate şi foarte costisitoare, iar pentru a încheia acel contract pe care atât maramureşenii, cât şi cei care vor să ne viziteze îl aşteaptă, ar fi nevoie de investiţii minime de 2 milioane euro, în condiţiile în care, spre exemplu, maşina pentru salvare şi stingere a incendiilor sperăm să o închiriem de la Aeroportul Internaţional Târgu Mureş. Este o investiţie necesară şi, aşa cum am susţinut de mai mult timp, eu consider că aeroportul va deveni polul de dezvoltare al judeţului Maramureş. În momentul în care se vor putea aloca şi aceste sume vom redeveni operaţionali, dorinţa noastră a tuturor fiind aceea de a oferi maramureşenilor zboruri la preţuri decente, în ţară şi străinătate”.

Buget insuficient alocat de CJ

sedinta CJ 1În cadrul şedinţei extraordinare a Consiliului Judeţean Maramureş, desfăşurată marţi, 4 aprilie 2017, aleşii judeţeni au votat proiectul de hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pentru anul 2017 al R.A. „Aeroportul Internaţional” Baia Mare, care însă nu este suficient. Astfel, se estimează a se realiza transferuri pentru cheltuieli curente în sumă de 5 milioane lei, transferuri pentru investiţii în sumă de 15.812.000 lei şi venituri proprii în sumă de 1.050.000 lei. CJ a precizat însă că, în momentul de faţă, prioritar este proiectul Sistemul de management integrat al deşeurilor, dar va aloca alte fonduri şi aeroportului în momentul în care va avea bani disponibili. ”Prin proiectul de buget solicitat sunt asigurate cheltuielile de funcţionare ale aeroportului şi cheltuielile de personal cu acea majorare a salariului minim. Pe partea de dezvoltare vom primi cele 15 milioane de lei alocate prin bugetul naţional, iar suma de 812 mii lei sunt cheltuieli absolut necesare pentru finalizarea acestui proiect. Aceste cheltuieli cuprind plata taxelor legale către Inspectoratul de Stat în Construcţii, plata unor servicii de consultanţă, audit publicitate, dirigenţie de şantier aferentă investiţiei parţial. Încă din noiembrie 2015 am solicitat emiterea unei hotărâri de Guvern pentru a putea prelua o suprafaţă de 12.000 metri pătraţi, o fâşie de 10 metri de la Aeroclub până la Aeroport, să executăm acel gard şi drumul perimetral. La momentul când vom redeveni operaţionali, trebuie să conştientizăm faptul că suntem frontieră de stat a României şi normele de securitate sunt tot mai stricte”, a mai precizat directorul Dorin Buda.
***
Preşedintele Consiliului Judeţean Maramureş, Gabriel Zetea, a declarat că lucrările de reabilitare a pistei aeroportului şi de prelungire a acesteia au fost realizate în condiţii excepţionale şi sînt aproape de finalizare. ”După cum am înţeles din partea instituţiilor din domeniul construcţiilor, lucrările sunt de calitate, ceea ce este îmbucurător. Felicit atât conducerea Aeroportului, cât şi pe cei care s-au ocupat de lucrări şi pe toţi cei care au fost implicaţi în acest proiect. Fac însă precizarea că, pe lângă sumele necesare pentru a acoperi lucrările care s-au executat aici, şi care sunt destul de costisitoare, avem nevoie de cheltuieli complementare, conexe, în special pentru partea de securitate la aeroport. Trebuie să conştientizăm faptul că odată ce va deveni aeroport internaţional, acesta va fi frontieră de stat. Pentru aceasta e nevoie de echipamente care să asigure întregul perimetru”.
Şeful administraţiei judeţene a subliniat faptul că există o presiune bugetară la Consiliul Judeţean pentru asigurarea cash flow-ului necesar pentru lucrările care se desfăşoară la Sistemul Integrat de Gestiune a Deşeurilor. ”Prioritar pentru judeţul Maramureş, în prima parte a anului 2017, este Sistemul Integrat de Gestiune a Deşeurilor. Ducem discuţii cu cei de la POIM, cu cei de la Comisia de Autorizare a Creditelor Locale, pentru a urgenta semnarea contractului privind gestionarea deşeurilor. Aceasta este aprobat de Comisia Europeană şi de Guvernul României, iar discuţiile între aparatul propriu al CJ şi cei de la POIM sunt în desfăşurare. Sper că luna următoare vom avea semnat contractul şi vom avea aprobat din partea Comisiei de Autorizare a Creditelor Locale utilizarea creditului pe care-l avem la CEC. Urmează apoi rambursarea de sume pentru plăţile pe care le-am făcut din banii proprii ai CJ. În momentul în care vom avea aceste sume disponibile la nivelul CJ, vom putea să discutăm şi alte investiţii pe care le avem în judeţ”, a spus preşedintele Zetea.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.