Oraşul pietonal

0
944

În Baia Mare, circulaţia rutieră la orele de vîrf, 8 şi 16, se face cu viteza întîi, mai repede ajungi acasă mergînd pe jos decît cu autoturismul sau cu un mijloc de transport în comun. De cîţiva ani, numărul maşinilor tinde să fie mai mare decît al locuitorilor, ceea ce produce aglomeraţie în trafic şi în parcări. La orele critice, intrările în municipiu sînt blocate, coloanele se întind de la o intersecţie la alta, ai nevoie de răbdare de sfînt şi de înţelegere la serviciu pentru desele întîrzieri. Semafoarele nu fac faţă, sensurile giratorii gîtuiesc şi mai mult fluxul. Este cazul să luăm măsuri pentru a decongestiona circulaţia rutieră!
Autorităţile studiază strategia de mobilitate urbană, ar fi bine să decidă şi în funcţie de rezultat să se adapteze. Aceeaşi problemă apare şi în alte oraşe, Clujul e imposibil de traversat, iar pentru un loc de parcare aştepţi o oră, dacă ai noroc. N-ar trebui să aşteptăm înrăutăţirea situaţiei, ci să grăbim adoptarea unui plan de mobilitate urbană, corectînd ceea ce în practică se dovedeşte că e greşit.
Cea mai dificilă măsură va fi modificarea orarului pentru firme, şcoli, instituţii, astfel ca să aplatizăm traficul la orele de dimineaţă şi de după-amiază. Este nevoie de un studiu, orarul şcolilor să înceapă la 9, cu avantajul că randamentul elevilor ar creşte. Programul din firme şi instituţii poate fi flexibilizat prin introducerea pauzei de masă de o oră, ceea ce ar contribui la reglarea vieţii de zi a oraşului. Ora de prînz este sfîntă în alte ţări, salariaţii şi angajatorii o respectă, avînd nu doar rol de a domoli traficul, ci şi pentru a obţine un randament mai bun în partea a doua a programului de lucru de 8 ore.
Baia Mare are planul să introducă linie electrică de troleibuz şi în cartierul Săsar şi posibil şi la periferie, pentru a-i obişnui pe băimăreni să folosească transportul în comun şi pentru a reduce nivelul de poluare atmosferică şi fonică. Transportul public nu-i o simplă deplasare a persoanelor, are rol important în urbanistică şi industrie. Poluarea produsă de autobuzele cu motor termic trebuie redusă prin introducerea transportului electric, sau pe şine uşoare (tramvai), sau chiar cu metroul. Ideea transportului subteran nu trebuie exclusă, fie şi ca posibilitate pentru viitorul îndepărtat, cînd aglomerarea Rivulus Dominarum îşi va dubla populaţia.
Putem spune că arhitecţii oraşului din ultimul secol  nu prea au avut viziune, clădirile urbei au fost înghesuite una în alta, fără spaţiu pentru odihna ochiului. Rîul Săsar îngreunează şi mai mult situaţia, probabil ar mai fi necesare încă două poduri, care să faciliteze legătura între maluri. Terenurile poluate şi fostele întreprinderi (părăsite după 1989) sînt pete urîte pe hartă, descurajînd orice iniţiativă de a le transforma în spaţii de locuire. Traficul greu este dirijat pe centura Băii Mari, însă jumătate din drumul ocolitor trece tot prin oraş, deci trebuie găsită altă soluţie pentru camioane.
Nu sînt mari speranţele că prea curînd vom avea automobile de oraş electrice, silenţioase şi nepoluante, aşa că ar fi bine să ne orientăm spre mijloacele de transport ecologice, cum este bicicleta. Nici o stradă modernizată să nu fie proiectată fără bandă pentru biciclişti. Putem calcula fiecare cît de ineficient energetic este să mergi la serviciu cu un autoturism de o tonă, care consumă hidrocarburi ce prin ardere degajă gaze poluante, ori să foloseşti bicicleta, cel mai economicos mijloc de transport, practic este gratuit.
Nu excludem celelalte moduri de a transporta oamenii şi mărfurile, camioanele pentru produsele grele şi voluminoase fiind indispensabile, însă ne dorim o altă filosofie în ce priveşte importanţa drumurilor. Vrem căi de circulaţie largi, pe care să aibă loc în primul rînd pietonii şi mijloacele de transport nepoluante. Nu este departe momentul în care ne vom gîndi să interzicem circulaţia rutieră în oraş, pentru început în pieţele istorice, apoi pe străduţele dintre blocuri, pentru ca în final, probabil prin 2050, să zicem, autoturismele poluante să fie interzise în intravilan. N-ar fi nimic ciudat, dacă ne gîndim că avem deja o lege care interzice deplasarea prin oraş cu vehicule trase de animale. În loc de garaje şi parcări, am avea spaţii verzi şi am trăi într-un … rai urban. Acesta trebuie să ne fie viitorul!

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ