Cele mai recente modificări ale Codului fiscal

0
347

• De la 1 august toate firmele cu venituri sub 500.000 de euro vor plăti impozit pe venit •

Persoanele juridice care realizează venituri sub jumătate de milion de euro vor avea, din august, un regim fiscal unitar, prin aplicarea impozitului pe veniturile microîntreprinderilor în scopul de aducere în acest sistem şi a celor care se află sub incidenţa impozitului specific – se arată într-un comunicat de presă al Ministerului Finanţelor Publice.

În monitorul oficial nr. 0584/21.07.2017 s-a publicat Legea nr. 177/2017 ce modifică Codul fiscal. Sunt multiple implicaţii fiscale şi aduce 8 modificări foarte importante Codului fiscal, pe care le vom prezenta succint în rîndurile următoare.

Microîntreprinderea şi impozitul specific

La adoptarea OUG nr. 3/2017, când plafonul veniturilor pentru microîntreprinderi a fost majorat de la 100.000 euro la 500.000 euro, nu au existat măsuri tranzitorii pentru acele societăţi ce au realizat acest nivel al veniturilor, dar în acelaşi timp se aflau şi în sfera de aplicare a Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific pentru unele activităţi (restaurant, bar, hoteluri, pensiuni etc). Acest impozit specific este plătit doar de contribuabilii plătitori de impozit pe profit. OUG nr. 3/2017 a intrat în vigoare la data de 1 februarie 2017, iar Legea nr. 160/2016 la data de 1 ianuarie 2017.
Astfel, au fost interpretări prin care unele societăţi, chiar dacă se încadrau la categoria de microîntreprindere, au rămas plătitoare de impozit pe profit, situaţie generată de aflarea în sfera Legii nr. 170/2016.
Actul normativ actual vine şi clarifică situaţia acestor societăţi, în sensul că:
• renunţă la calitatea de plătitor de impozit pe profit, cu data de 31 iulie 2017, având obligaţia să modifice vectorul fiscal până pe data de 25 august 2017
• tot până la data de 25 august 2017, trebuie să finalizeze calculul impozitului pe profit pentru perioada 1 ianuarie – 31 iulie 2017 şi să depună declaraţiile fiscale pentru impozitul pe profit
• impozitul specific se datorează pentru perioada 1 ianuarie – 31 iulie 2017, legea introduce o derogare de la modul uzual de calcul al impozitului specific, în sensul că acesta se calculează pentru un număr de zile corespunzător primelor 7 luni, raportate la un număr total de 365 de zile (proporţional cu numărul de zile din primele 7 luni într-un an de zile); desigur şi acesta se declară şi se achită tot până pe data de 25 august 2017
• începând cu 1 august 2017, aceste societăţi ce au realizat venituri între 100.001 euro şi 500.000 euro, cu data de 31 decembrie 2016, vor achita impozit pe venitul microîntreprinderii şi nu mai plătesc impozit specific. Desigur, trebuie îndeplinite şi celelalte condiţii corelative pentru o microîntreprindere cu privire la capital, obiectul de activitate etc.

Asociaţiile de proprietari plătitoare de impozit pe profit

lei-20Asociaţiile de proprietari au personalitate juridică şi sunt în sfera calităţii de plătitori de impozit pe profit doar pentru unele categorii de venituri.
Astfel, legea vine şi defineşte că asociaţiile de proprietari nu sunt plătitoare de impozit pe profit pentru veniturile realizate din exploatarea proprietăţii comune. De exemplu, o asociaţie de proprietari strânge bani de la gospodăriile din incintă şi plătesc serviciile de utilităţi. Pentru această situaţie, asociaţia de proprietari nu are calitate de impozit pe profit şi nu datorează înregistrarea la autoritatea fiscală.
Dacă însă asociaţia de proprietari are alte activităţi economice, cum ar fi cumpărarea de acţiuni pe o bursă, înfiinţarea unui magazin prin care comercializează mărfuri, pentru aceste tipuri de venituri, asociaţia de proprietari are calitate de plătitor de impozit pe profit.
Desigur, se va impune respectarea depunerii declaraţiei anuale de impozit pe profit până pe data de 25 februarie a anului următor.

Bunuri degradate, lipsă în gestiune, neimputabile, cheltuieli deductibile

Se păstrează actualele situaţii prevăzute de Codul fiscal, când se permite deducerea cheltuielii pentru bunurile lipsă în gestiune, neimputabile, ca urmare a forţei majore, bunuri distruse când se face dovada distrugerii, respectiv bunuri pentru care a expirat perioada de valabilitate şi bunuri pentru care există contracte de asigurare.
Legea extinde la cheltuieli deductibile, contravaloarea bunurilor aflate în perioada de valabilitate, însă ce vor fi utilizate conform legislaţiei pentru combaterea risipei alimentare (bunuri ce sunt acordate unor entităţi prevăzute de legea combaterii risipei alimentare, când aceasta va intra în vigoare).

Abonamente medicale suportate de angajator – plafon 400 euro anual

Legiuitorul acordă angajatorilor dreptul de a deconta asigurări de sănătate şi abonamente medicale la unităţi private, pentru fiecare salariat, în plafonul de 400 euro anual, fără a considera aceste cheltuieli venituri de natură salarială la persoana fizică angajată.
Faţă de modificarea din februarie 2017, când erau considerate neimpozabile la calculul impozitului pe salarii, abonamentele medicale suportate de salariaţi din banii personali, noua reglementare consideră neimpozabile la calculul impozitului pe salarii abonamentele medicale suportate pe cheltuielile angajatorului pentru salariaţii proprii, într-un plafon de 400 euro anual.

Faptul generator al TVA – livrări/prestări servicii cu caracter de continuitate

Ca şi regulă generală, faptul generator al TVA intervine la momentul livrării bunurilor sau la momentul prestării serviciilor. Codul fiscal introduce mai multe excepţii, una dintre acestea fiind faptul generator pentru livrările de bunuri / prestările de servicii cu caracter de continuitate.
Pentru livrările de gaze naturale, de apă, de energie electrică sau servicii de telefonie, respectiv servicii de închiriere, concesionare, arendare sau leasing, faptul generator se consideră realizat la momentul acceptat prin contract pentru plata acestor bunuri sau servicii.
Dacă părţile nu au prevăzut în mod expres o dată a plăţii, în acest caz faptul generator intervine la data emiterii facturii, fără ca perioada de decontare să depăşească 1 an.

Ajustare TVA pentru pierderi din creanţe generate de insolvenţa şi falimentul clientului

O persoană impozabilă înregistrată în scopuri de TVA, ce a înregistrat pierderi din creanţe, generate de aprobarea unui plan de reorganizare al clientului în procedura insolvenţei sau pierderile din creanţe sunt generate de falimentul clientului, are dreptul să ajusteze TVA în favoarea acesteia prin emiterea unei facturi de stornare pentru baza impozabilă şi pentru TVA colectată iniţial, corespunzător pierderii suportate.
Termenul în care poate fi emisă factura de stornare este de 5 ani, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care s-a pronunţat ”hotărârea judecătorească de confirmare a planului de reorganizare, respectiv hotărârea judecătorească de închidere a procedurii prevăzută de legislaţia insolvenţei”.

Eliminarea sintagmei ”nu justifică intenţia şi capacitatea economică” pentru a fi plătitor de TVA

Pornind de la prevederile art. 316 alin. (11) lit. h) din Codul fiscal, ce permitea autorităţii fiscale să anuleze codul de TVA pentru că ”nu justifică intenţia şi capacitatea economică”, foarte multe persoane impozabile au avut codul de TVA anulat pe criterii mai mult sau mai puţin transparente stabilite de către ANAF.
Această sintagmă dispare din Codul fiscal şi este înlocuită în sensul că unei societăţi i se poate anula codul de TVA dacă prezintă ”un risc fiscal ridicat”. ANAF stabileşte prin ordin al preşedintelui condiţiile de identificare a riscului fiscal ridicat.

Autorizaţii în domeniul accizelor

Legea modifică actualele prevederi din Codul fiscal şi reiterează faptul că anumite activităţi economice cu produse accizabile se pot realiza doar cu condiţia obţinerii în prealabil a autorizaţiei care să permită din punct de vedere fiscal, efectuarea respectivei tranzacţii.
Astfel, se recomandă ca operatorii economici ce intenţionează să efectueze astfel de operaţiuni economice cu produse accizabile, să analizeze cadrul normativ şi să identifice dacă trebuie să obţină autorizaţii.
În Anexa nr. 1 la Codul fiscal, se observă republicarea sumelor/procentelor de accize pentru perioada 2017 – 2022 cu o uşoară creştere a accizei la ţigarete.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.