Cronică de teatru • “Agamemnon sau M-am întors de la supermarket şi i-am tras o mamă de bătaie fiului meu”

0
80

A doua premieră teatrală din stagiunea 2017-2018 a fost prefaţată de o tornadă agamemnoniană, care a răvăşit oraşul de pe malul Săsarului. Cu toate acestea, sala Studio a Teatrului Municipal a fost plină.
Piesa “Agamemnon”, scrisă de Rodrigo Garcia, a fost montată de Bogdan Pălie, un tânăr regizor ieşean, şi a fost interpretată cu succes de Dragoş Călin. Cine se aştepta la o tragedie antică a fost uimit să constate că i se propune o tragedie contemporană. Nimic antic în interpretare. Nimic antic în scenografie. Totul este modern, pe alocuri chiar post-modern. Dealtfel autorul piesei, Rodrigo Garcia, este cel mai controversat dramaturg spaniol contemporan. În anul 1989, a fondat la Madrid compania Carniceria Teatro (Teatrul-măcelărie), cu ajutorul căreia a pus în scenă toate piesele sale. Potrivit criticilor iberici, “estetica lui Rodrigo Garcia se încadrează prin excelenţă în postmodernism”.
Piesa “Agamemnon”, cu titlul original “M-am întors de la supermarket şi i-am tras o mamă de bătaie fiului meu” (Agamemnon o volto del supermercado y le di una paliza a mihijo), a fost scrisă şi pusă în scenă în anul 2002, iar doi ani mai târziu a fost prezentată la Festivalul Internaţional de Teatru al Bienalei de la Veneţia. Dragoş Călin a respectat întocmai indicaţiile regizorale şi a interpretat rolul principal dintr-o piesă în care personajele secundare erau închise într-o cutie magică. De fapt, vocile lor erau închise într-o cutie magică. A fost un spectacol al vocilor şi al luminilor, prin care făceau slalom troienii. Pe Agamemnon l-am regăsit în restaurantul de la şosea, înfulecând aripioare de pui. Troienii, în schimb, erau doar o figură de stil. Singurul lucru palpabil a fost supermarketul din care, săptămânal, cumpărăm o mulţime de lucruri netrebuincioase. Iar în spatele supermarketurilor, stau marile puteri (economice) ale lumii. De aici tragedia contemporană.
Datorită actorului Dragoş Călin, regizorului Bogdan Pălie şi scenografului Mihai Vălu, piesa Agamemnon de la Teatrul Municipal me­rită văzută.
Dorin ŞTEF