Ordinea în care se preiau urgenţele în Unităţile de Primire Urgenţe, în funcţie de coduri

0
125

În orice spaţiu de triaj de la UPU trebuie să existe personal medical special instruit în efectuarea triajului în mod eficient şi rapid.. Trierea se face în baza nivelului de triaj, ce cuprinde toţi pacienţii care prezintă acelaşi grad de prioritate în funcţie de gravitatea şi/sau caracterul acut al patologiei lor şi de resursele necesare, codurilor de culori şi ar fi bine să fie cunoscută de către tot personalul, mai ales de cel din structurile de urgenţă!

Nivel I – RESUSCITARE (Codul roşu) = implicare promptă, fiind o urgenţă maximă care necesită măsuri de resuscitare. Prin resuscitare nu se înţelege automat masaj cardiac extern sau defibrilare, pot fi incluse şi dezobstrucţiile căilor aeriene, refacerea volemiei, oprirea rapidă a unei sângeri, manevre în caz de supradozaj cu medicamente sau alte substanţe. Tot ce este urgenţă maximă primeşte imediat codul roşu şi necesită mobilizarea imediată a personalului pentru a salva viaţa acelui pacient. În această situaţie, nu există timp de aşteptare.
Nivel II – CRITIC (Codul galben) = reprezintă abordarea cazului în cel mult 15 minute, fiind urgenţă critică, cu risc mare de a trece în roşu. Aici pot fi incluse insuficienţele respiratorii acute, durerile toracice acute, alte dureri severe, insuficienţă multiplă de organ, salturile mari de tensiune cu dezvoltare de edem pulmonar acut, accidentele vasculare cerebrale cu risc înalt etc. Personalul din UPU/ CPU nu va scăpa din vedere pacientul şi va mobiliza imediat resursele pentru o verificare minuţioasă.
Nivel III – URGENT (Codul verde) = reprezintă preluarea în cel mult 60 de minute, pentru că datele preliminare nu arată afecţiuni care pot pune viaţa în pericol în perioada imediat următoare. Aici pot fi incluse toate urgenţele care implică dureri fără substrat critic, valori tensionale mari, dar fără risc de edem pulmonar sau hemoragie cerebrală, infecţii, inflamaţii diverse.
Nivel IV – NONURGENT (Codul albastru) = nu reprezintă neapărat o urgenţă şi poate însemna aşteptare de 120 de minute sau mai mult. Includem aici o febră fără alte simptome de severitate, o tumefacţie articulară, dispepsie (se va cuantifica bine, existând cazuri de infarct miocardic acut cu tulburări digestive), tuse, diaree, erupţii cutanate care nu sunt cuprinse în sfera alergiilor severe.
Nivel V – CONSULT (Codul alb) = pacientul care necesită o injecţie, un vaccin, o schimbare de pansament, neavând acuze clinice. Acesta poate aştepta câteva ore până la preluare.
Codurile albastru şi alb pot fi direcţionate şi către ambulatoriu, dacă nu sunt într-o zi de sâmbătă, duminică, alte sărbători legale sau în afara programului de lucru, pentru a diminua fluxul de la UPU/ CPU.
Respectarea triajului pacienţilor la prezentarea în structurile de urgenţă reprezintă normalitatea cu toate că, să fim sinceri, există încă multe asemenea structuri unde triajul se face oriunde, oricând şi de către oricine! (g.m.)

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.