S-a pus în circulaţie noua generaţie de paşapoarte simple electronice şi temporare

0
248

• Modificări la noile paşapoarte româneşti

„La nivelul MAI a existat o preocupare constantă pentru punerea în circulaţie a unor documente de călătorie sigure care să prevină încercările de falsificare” – a declarat directorul general al Direcţiei Generale de Paşapoarte, chestor de poliţie Mirel Toancă. Acesta a explicat şi noile modificări aduse la paşapoartele româneşti. Astfel, săptămâna trecută s-a pus în circulaţie noua generaţie de paşapoarte simple electronice şi simple temporare, cu un design modern, care au elemente de siguranţă şi care sunt aproape imposibil de falsificat. Fiecare pagină a noilor paşapoarte conţine un desen stilizat al unui monument istoric sau al unui obiectiv turistic cunoscut din România, precum: Delta Dunării, Lacul Roşu, Sfinxul, Arcul de Triumf, Cetatea Sucevei, Mănăstirea Bârsana ş.a.

Elemente de securitate

Elementele de securitate implementate au la bază noile tehnologii în materie: desene stilizate, microtext, diferite tehnici de imprimare şi elemente optic variabile. De asemenea, sunt utilizate cerneluri speciale, hârtie de securitate cu filigran şi fir metalic, fir de coasere în trei culori, una dintre culori fiind fluorescentă. Pe lângă elementele de securitate pe care le oferă aceste imagini, se realizează totodată şi o promovare a obiectivelor turistice şi istorice ale ţării.
Noile modificări nu vor influenţa costul paşaportului plătit de cetăţean. De asemenea, documentele de călătorie din generaţiile anterioare sunt şi ră­mân valabile până la data menţionată în acestea. Astfel de modificări vin în continuarea eforturilor realizate de MAI de a oferi servicii de calitate pentru cetăţeni.
Acest tip de paşaport se eliberează într-un termen ce nu poate depăşi 3 zile lucrătoare, doar în situaţii obiective, în care, din motive de sănătate, familiale sau profesionale, este necesară şi urgentă prezenţa persoanei pe teritoriul altui stat şi nu există timpul necesar pentru emiterea paşaportului simplu electronic. În lipsa documentelor care justifică necesitatea şi urgenţa deplasării în străinătate, paşaportul simplu temporar se eliberează într-un termen ce nu poate depăşi 10 zile lucrătoare.
Printre documentele care atestă motive de sănătate sunt acceptate, de exemplu, cele emise de autorităţile medicale, care consemnează necesitatea procurării unei medicaţii din străinătate sau necesitatea efectuării unui tratament, a unor investigaţii sau proceduri medicale în străinătate de către solicitantul paşaportului. Pentru motive familiale, solicitanţii pot să prezinte, de exemplu, documente din care rezultă că o persoană din familie se află într-una din următoarele situaţii: necesitatea de a urma un tratament sau de a efectua investigaţii sau proceduri medicale în străinătate; stare de arest, proces judecătoresc, accident, de­ces.
În ceea ce priveşte motivele profesionale, pot fi prezentate, de exemplu, documente emise de entităţi din ţară sau străinătate, din care rezultă necesitatea şi urgenţa deplasării solicitantului înafara ţării, în contextul exercitării atribuţiilor sale profesionale, participării la cursuri, conferinţe sau seminarii.
Modificarea condiţiilor de eliberare a paşaportului simplu temporar a încurajat cetăţenii să opteze pentru paşaportul simplu electronic, fiind constatată reducerea cu aproape 42% a cererilor de documente de călătorie temporare în ultimele 6 luni şi creşterea cu aproape 37,05% a solicitărilor pentru paşapoarte electronice, faţă de perioada similară a anului 2017.

Aplicaţii online

Se fac eforturi pentru ca paşapoartele simple electronice să poată fi eliberate într-un interval mai scurt decât cel comunicat la depunerea cererii, respectiv 10 zile lucrătoare. În acest sens, s-a dezvoltat o aplicaţie on-line, denumită „status paşaport” pentru ca cetăţenii să poată urmări procesul de soluţionare a cererii de eliberare a paşaportului simplu electronic şi să-l poată ridica de la ghişeu mai repede decât data comunicată la depunerea cererii în situaţia în care, în urma consultării aplicaţiei, rezultă că paşaportul simplu electronic se află în ghişeu.
Link-ul către aplicaţie este disponibil pe platforma www.epasapoarte.ro, pe site-ul oficial al instituţiei, www.pasapoarte. mai.gov.ro şi pe site-urile Instituţiilor Prefectului, în pagina dedicată serviciilor de paşapoarte. De asemenea, a fost dezvoltată platforma de programare online www.pasapoarte.ro care este disponibilă pentru toate serviciile de paşapoarte din ţară.
Cetăţenii sunt încurajaţi să se programeze online, timpul de aşteptare la ghişeu astfel fiind zero. (g.m.)

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.