VITAL la Sighet este branșamentul individual și salubrizarea beciurilor pline de apă și scârnă!

0
624
Şedinţa Consiliului local Sighetu Marmaţiei
Şedinţa Consiliului local Sighetu Marmaţiei

De aproape 3 decenii, sighetenii se tot văicăresc că plătesc prea mult pentru factura de apă-canal. De vreo 20 de ani, Acaterm Sighetu Marmației (fostul operator de profil) a acceptat pe lângă sistemul de facturare paușal (10 mc apă-persoană) și sistemul de autocitire a apometrelor montate de consumator, în apartament. A fost o soluție de avarie, întrucât nu toți proprietarii (locatarii) aveau apometre, iar diferența dintre contorul de bloc și autocitirea pe apartamente era foarte mare, diferențele fiind trecute în pierderile Acaterm SA, controlată de Consiliul Local.
Când s-a pus problema accesării fondurilor europene pentru reabilitarea rețelelor foarte vechi de apă canal, Sighetul mititel a fost nevoit să intre în noua Asociație de Dezvoltare Intercomunitară Locală, formată din mai multe localități, astfel încât numărul populației servite de operatorul de apă solicitant de fonduri să fie mai mare de 100 de mii de locuitori. Astfel, singurul operator eligibil din Maramureș a preluat și abonații din Sighet, a semnat și niște contracte importante cu Consiliul Local, dar nu a mai ținut cont de apometrele din apartament decât cu o singură condiție: facturarea pe apometrul de bloc, iar diferența dintre suma citirilor să se facă proporțional cu consumul fiecăruia. Mulți sigheteni nu au fost de acord. Despre acest sistem mi-a vorbit I.C., din cartierul Constructorului: „Noi suntem 19 proprietari pe scară și ne înțelegem foarte bine. Anul trecut, Vital a amenajat cămine pentru apometre la fiecare scară a blocurilor din cartier, astfel încât să ne putem bran­șa individual din căminul situat pe domeniul public. Deocamdată, aici avem doar apometrul de scară, iar consumul înregistrat de acesta este foarte apropiat de suma citirilor noastre. Noi ne-am reparat nu doar țevile de apă, ci și pe cele din subsolul tehnic. În beciul de sub scara noastră putem umbla în papuci de casă, de foarte mulți ani, când am înlocuit întreaga tubulatură de canalizare și ne-am separat printr-un zid de celelalte scări. Din păcate, nu doar la mine în cartier, dar și în celelalte sunt numeroase blocuri cu beciurile inundate, fără să le pese proprietarilor, dar nici autorităților, gărzii de mediu sau poliției ecologice”.
Proprietarii care totuși s-au îngrijit de subsol au plătit sume mari puținelor echipe de vidanjori din oraș, deși lucrările de reparații au fost de mântuială. De aceea Vital SA ar trebui obligată să aibă cel puțin o echipă de interven­ție pentru sectorul privat, la care sighetenii să poată apela la orice oră din zi sau din noapte. Să fie stabilite și publicate tarifele pentru orice fel de intervenție, inclusiv pentru reabilitarea instalațiilor de canalizare din subsoluri.
Doamna I. W. „De ani de zile ne tot certăm cu vecinii de bloc pentru numărul de persoane din fiecare apartament, pentru perioadele de concediu cînd nu ești acasă etc. Mai mult de un an ne-a trebuit să ne convingem reciproc să ne facem bran­șament individual măcar pe scara noastră. Ne-a mai luat vreo 3 luni până am primit aprobările necesare, am strâns banii și am găsit instalatori. Din noiembrie suntem cu apometru în căminul de lângă bloc, iar consumul înregistrat în ultimele 3 luni este cu jumătate mai mic decât am plătit eu înainte!”
Un alt sighetean povestea că după un de lămuriri a reușit să-i convingă pe ceilalți 14 vecini de scară să recurgă la branșamentul individual. Două luni a durat finalizarea proiectului și obținerea avizelor, încă două strânsul banilor și vreo 5 săptămâni lucrările de instalații. Deranjul nu a fost mare (o zi-două într-un apartament, s-a eliminat orice posibilitate de pierdere de apă pe traseul apometru-apartament, iar cheltuielile au fost amortizate în 12 luni. De atunci, de prin 2011, toți vecinii sunt mulțumiți și le recomandă și altora branșarea individuală.
Din nefericire, nu toți sighetenii de la blocuri înțeleg că este obligația lor să mențină intacte țevile de canalizare și igiena în subsoluri.

Vital SA, subiect de scandal în CL Sighetu Marmației

În ultima ședință ordinară a Consiliului Local Sighetu Marmației, 2 consilieri (singurii din acel partid) au inițiat un proiect de hotărâre prin care se solicita renunțarea la serviciile Vital SA, atât din cauza sistemului de facturare a apei, cât mai ales a tarifelor ridicate la apă și canal, care, după un calcul ochiometric depășește 8 lei/mc apă+apă uzată. La București costă cam 6 lei, iar la nivel de țară, Vital este pe la mijloc.
După lungi și aprinse dezbateri, cu luări de cuvânt, inclusiv din public, consilierul independent Tudor Vlad a constatat că demersul celor 2 este populist din vreme ce toți consilierii s-au declarat împotriva Vital încă acum 2 ani, dar renunțarea la această societate nu se poate face înainte de termenul cînd expiră contractul, lucru susținut atât de primarul Horia Scubli, cât și de ceilalți consilieri din PNL sau PSD. Ca atare, votarea proiectului s-a amânat până la momentul oportun.
Până atunci, Vital trebuie să-și termine lucrările, iar Consiliul Local ar trebui să-i convingă pe sigheteni să se branșeze individual, să-și întrețină beciurile de sub bloc, pentru că indiferent ce operator va fi la Sighet, problema de bază rămâne aceasta!
Apoi, dacă tot se doreș­te revitalizarea Acaterm, atunci ar trebui să se facă un calcul estimativ al tarifelor de apă-canal, tarife care nu cred că pot scădea în condițiile în care inflația, cursul valutar și salariile cresc!

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.