O şincaistă – Ambasador Junior la Uniunea Europeană

0
76

Ariana Ardelean – elevă în clasa a XII-a la Colegiul Naţional „Gheorghe Şincai” din Baia Mare – se numără printre cei patru Ambasadori Junior la Uniunea Europeană care, pe durata mandatului României la Preşedinţia Consiliului UE, vor mijloci implicarea copiilor şi tinerilor în dezbaterile care definesc viitorul Europei. Procesul de candidatură a fost unul riguros şi a presupus, pe lângă depunerea unei scrisori de motivaţie şi a două de recomandare, elaborarea unui plan cu activităţi care să promoveze dezideratul general al proiectului şi să aducă plusvaloare ideii de participare, atât la nivel naţional, cât şi la nivel european.

• Procesul de selecţie a vizat copiii care se încadrau în categoria de vârstă 10-17 ani

Reporter: Săptămâna trecută ai participat la lansarea programului „Ambasador Junior la Uniunea Europeană”, în calitate de ambasador. În ce context ai primit această titulatură?
Ariana ARDELEAN: Programul „Ambasador Junior la Uniunea Europeană” este iniţiativa originală de acordare, în perioada celor şase luni ale Preşedinţiei Consiliului Uniunii Europene, a unui microfon, stilou sau tastaturi proprii copiilor europeni, prin intermediul celor patru tineri români, selectaţi drept reprezentanţi ai acestora. UNICEF, în parteneriat cu Ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale prin Autoritatea Naţională pentru Drepturile Copilului şi Adopţie şi Ministerul Afacerilor Externe, prin Ministrul delegat pentru Afacerile Europene, şi-a propus scoaterea în evidenţă a potenţialului ascuns al acestei „resurse neexplorate a umanităţii”, o cincime a populaţiei la nivel european, accentuând nevoia reală de implementare a unor cadre tehnice, dar şi a unei educaţii care să permită şi să încurajeze implicarea copiilor. Procesul de selecţie a vizat copiii care se încadrau în categoria de vârstă 10-17 ani şi s-a realizat la nivel naţional, în ultima lună a anului trecut. Candidatura a presupus, pe lângă depunerea unei scrisori de motivaţie şi a două de recomandare, şi elaborarea unui plan cu activităţi care am considera că ar promova dezideratul general al proiectului şi ar aduce plusvaloare ideii de participare, atât la nivel naţional, cât şi la nivel european. În funcţie de grupul ţintă, specificul acţiunilor propuse şi metodele disponibile, planurile elaborate se urmăresc a fi puse în practică de către fiecare din cei patru ambasadori, ca activitate adiacentă celorlalte îndatoriri.

• Promotori ai potenţialului copiilor la diverse întâlniri de nivel înalt

R.: Care sunt obiectivele acestui program?
A.A.: Programul îşi doreşte să atragă atenţia cetăţenilor europeni asupra potenţialului ignorat al unei cincimi a populaţiei UE – copii – a căror opinii sunt aproape întotdeauna inerent subscrise majorităţii adulte. Copiii europeni merită, iar noi, din postura de reprezentanţi ai acestora în perioada preşedinţiei, facem toate eforturile pentru a ne asigura că participarea activă, informată şi relevantă a copiilor va deveni una din trăsăturile culturii noului deceniu. Momentele-cheie vor fi reprezentate de Summit-ul Copiilor din 6-7 mai 2019, care va avea loc la Bucureşti, şi unde vor fi reuniţi copii din toate statele membre a UE, cât şi de Summit-ul de la Bucureşti, de pe 9 mai.
R.: Cum se va derula acest program? Care e rolul tău, în calitate de ambasador?
A.A.: Programul Ambasadorilor Junior presupune reprezentarea tuturor copiilor europeni, care se realizează la nivel naţional prin procesul de redactare al Declaraţiei de la Bucureşti alături de Children’s Board (Sfatul Copiilor), un grup care reuneşte diverşi tineri profund implicaţi sau interesaţi de schimbare socială, dar şi de imaginea copilului şi construirea unui portret autentic al acestuia. Pe lângă latura tehnică din România, noi, cei patru ambasadori, servim drept promotori ai potenţialului copiilor la diverse întâlniri de nivel înalt care includ consultări cu experţi internaţionali în drepturile copiilor, diverşi decidenţi politici europeni şi forumuri paneuropene în vederea susţinerii demersurilor noastre în acest sens.
R.: La finalul acestui program, va fi elaborată Declaraţia de la Bucureşti. Ce va conţine acest document-cadru?
A.A.: Soluţiile propuse prevăd implementarea unui cadru tehnic care să permită participarea activă a copiilor la luarea deciziilor, dar şi a unei instituţii care să monitorizeze gradul de implicare a acestora. Dezvoltarea educaţiei civice prin transformarea sintagmei „cetăţean al viitorului” în „cetăţean în devenire al prezentului”. Pentru asigurarea reprezentativităţii, Declaraţia va fi supusă consultării la nivel naţional şi european şi va folosi în redactarea ei date şi statistici oferite de către ONG-urile care susţin acest demers fără precedent.

• „Domeniul legislativ reprezintă o altă modalitate de a contribui la ordinea socială”

R.: Agenda ta personală pare să fie destul de încărcată în această perioadă, mai ales că eşti în clasa a XII-a. Cum reuşeşti să menţii ştacheta când vine vorba de învăţătură?
A.A.: Răspunsul cel mai potrivit ar fi clişeicul „încerc să le fac pe toate”, însă în momentul în care te afli în mijlocul nucleului acestor activităţi, expresia devine improprie. Activităţile desfăşurate în calitatea de Ambasador Junior au prioritate pentru mine deoarece îmi permit să îmi pun în practică visul din copilărie. Rămân, însă, conştientă de trecerea timpului şi de faptul că „examenul maturităţii” se pregăteşte să îmi testeze capacităţile de organizare şi autocontrol, pe lângă cele de analiză şi expunere.
R.: În anul şcolar trecut, ai fost admisă la mai multe universităţi din ţară datorită rezultelor excelente obţinute la Olimpiada de Sociologie. Ce instituţie de învăţământ universitar vei alege?
A.A.: În ciuda proverbului „Nu da pasărea din mână pe cea de pe gard” şi a faptului că am repetat performanţa de anul trecut de a mă califica la Olimpiada Naţională de Sociologie, traseul meu academic va fi continuat de patru ani de studiu al Dreptului. Domeniul legislativ reprezintă o altă modalitate de a contribui la ordinea socială, iar spiritul analitic, gândirea ino­vativă şi justă îmi confirmă atât mie, cât şi altora, că Dreptul va contribui la formarea mea. Totuşi, sociologia rămâne o pasiune apropiată de suflet şi plănuiesc să împletesc aceste două mari domenii de interes în viitor.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.