Guvernarea inteligentă

0
42

Buna administrare a treburilor publice este inclusă în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, cetăţenii europeni avînd astfel şanse la o calitate mai ridicată a vieţii şi la un nivel mai înalt de protecţie a mediului urban. Consilierii locali şi primarii trebuie să consulte oamenii înainte de a lua decizii strategice.
Problema garajelor de pe domeniul public al municipiului Baia Mare suscită în această perioadă lungi discuţii, lista de audienţe este mereu plină. După ce Primăria a anunţat că în locul garajelor dintre blocurile de locuinţe vor fi construite spaţii verzi şi spaţii de joacă, proprietarii miilor de garaje au cerut regîndirea situaţiei. În urma dialogului, decizia a fost schimbată şi va fi judecat fiecare caz în parte. Proprietarii solicită despăgubiri de mii de euro pentru un garaj, însă în fapt nu doresc să renunţe la locul sigur de parcare pentru autoturism şi la depozitul pentru nevoile gospodăriei, util mai ales pentru cei care au apartamente mici.
Primăria Baia Mare şi-a consultat specialiştii, jurişti, arhitecţi şi urbanişti, şi a ajuns la concluzia că garajele din curţile interioare ale blocurilor pot fi păstrate dacă sînt construcţii legale şi dacă impozitul este plătit, dar supraedificatele să fie tencuite, reparate şi vopsite în alb şi gri. Acoperişul garajelor ar putea fi transformat în spaţii verzi printr-o investiţie a municipiului. Aşa că s-a renunţat la ideea unor parcări supraterane multietajate între blocuri.
Se discută şi despre parcările de reşedinţă. Seara, fiecare proprietar de apartament are nevoie de un loc de parcare. La fel ca în oraşele mari, ar fi posibil să fie rezervate locurile de parcare pe perioada nopţii, cu plata chiriei, dar această propunere trebuie discutată cu cei interesaţi. Scopul ar fi ca şoferii să aibă un loc de parcare rezervat cînd se întorc seara de la muncă. Peste zi, parcarea să fie ocupată de cei cu abonamentul de 100 de lei pe lună.
Proprietarii de firme, magazine şi localuri solicită primăriei locuri de parcare rezervate special pentru clienţii lor. Cei mai vocali sînt administratorii cluburilor din Centrul Vechi, ar dori ca Piaţa Libertăţii să fie transformată, dintr-un loc de promenadă, într-o mare parcare, în care clienţii cluburilor să-şi parcheze autoturismele. Problema locurilor insuficiente de parcare va fi rezolvată prin construirea unor parcări subterane în Piaţa Libertăţii, Piaţa Revoluţiei, zona McDonald’s, zona Buclă, zona Sala Sporturilor, iar pînă atunci clienţii cluburilor de noapte pot folosi parcările existente, plus cele din apropiere. Aproape de Centrul vechi, sînt parcări goale noaptea lîngă BNR, Prefectură şi Primărie.
Strategia europeană privind locuirea prevede că traficul rutier intravilan va fi redus pas cu pas în următorii 30 de ani, pînă la interzicerea accesului auto în centru şi în cartiere, cu excepţia transportului în comun, care se preconizează să fie electric, şi a transportului pentru aprovizionarea magazinelor, care se va face între anumite ore, pentru a nu deranja locuitorii. Orăşenii vor trăi cu mult mai bine într-o urbe fără zgomot, praf ridicat de roţi, gaze de eşapament şi fără riscul de accident rutier. În oraşe, va fi trafic intens doar de biciclete şi scutere electrice. Ca în Amsterdam.
Buna administrare se poate realiza dacă locuitorii o acceptă, dacă sînt dispuşi să renunţe la confortul de a avea maşina la scară. Locuim împreună şi împreună putem decide ce să facem cu garajele, locurile de parcare, spaţiile verzi, cîinii de companie, separarea deşeurilor, aglomeraţia de la orele 8 şi 16…
Baia Mare inteligentă trebuie să se gîndească şi la separarea deşeurilor menajere pe fracţii, treabă care trebuie rezolvată de urgenţă. Trebuie deci să ne remodelăm stilul de viaţă şi să ne schimbăm obiceiurile, dacă vrem să trăim într-un loc durabil şi ecologic.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.