Emil Marinescu: “În trei ani vom avea o reţea de drumuri bune în Maramureş” (I)

0
793

Anul acesta, bugetul alocat de Consiliul Judeţean Maramureş pentru lucrările la drumurile judeţene a fost mai mare cu 30% faţă de anul trecut. În acest context, s-au intensificat investiţiile pe şoselele din judeţ. Din păcate, pe unele drumuri a fost nevoie de intervenţii repetate ca urmare a ploilor abundente din primăvară, dar şi din cauză că din iarnă s-a ieşit cu mai multe gropi în carosabil. Oficialii societăţii Drumuri şi Poduri Maramureş spun că s-a insistat cu lucrările şi pe traseele turistice. Dificultăţi au apărut şi din cauza contestaţiilor semnalate la unele licitaţii organizate pentru achiziţiile de utilaje şi materiale necesare. În plus, sunt probleme cu achiziţionarea bitumului, ca urmare a faptului că acesta trebuie adus din Polonia. În planurile de investiţii ale societăţii de drumuri aflată în subordinea Consiliului Judeţean Maramureş mai figurează schimbarea de indicatoare rutiere, înlocuirea parapeţilor etc. Mai multe detalii despre lucrările de întreţinere, despre modernizarea drumurilor, dar şi despre viitoarele proiecte, am aflat de la directorul societăţii Drumuri şi Poduri Maramureş, Emil Marinescu.

Buget mai mare cu 30%

R: Activitate intensă în 2019 pentru societatea Drumuri şi Poduri Maramureş. În această perioadă ce lucrări se realizează pe drumurile judeţene?
E.M.: Noi avem în acest an un program destul de îndrăzneţ comparabil cu anii precedenţi. Consiliul Judeţean a decis, spre lauda lui, fapt pentru care îi mulţumim, alocarea unei sume mai mari cu 30% faţă de anii precedenţi pentru lucrări de întreţinere, respectiv 39 de milioane lei. Această sumă nu este suficientă pentru ceea ce ar însemna mai ales siguranţa circulaţiei şi condiţiile de confort pe care şi le doresc cetăţenii, dar înseamnă mult mai mult decât s-a întâmplat în anii precedenţi. În acest moment lucrările de întreţinere continuă. Am avut o iarnă foarte grea. S-a ieşit cu o reţea destul de deteriorată din perioada de iarnă. Plombările care au urmat şi activităţile succesive au necesitat o perioadă lungă de intervenţie. Din cauza precipitaţiilor căzute în primăvară s-a impus reluarea intervenţiilor. În iarnă a crescut şi cantitatea de sare şi nisip care a fost utilizată, astfel că din cauza îmbătrânirilor asfaltice în carosabil au apărut multe gropi. Cantitatea de sare folosită a fost mai mare cu 1.200 de tone. Am avut contractate 10.000 de tone, dar nu s-au folosit integral. Mai există în bază circa 300 de tone de sare sau amestec. Acest program aprobat de CJ cuprinde şi alte genuri de lucrări în sensul de a moderniza drumurile, de a trece de la o îmbrăcăminte de piatră la covoare bituminoase şi de a executa covoare asfaltice pe câteva tronsoane de drumuri judeţene. Consiliul Judeţean, pe lângă lucrările curente de plombare la rece sau la cald, de cosire a acostamentelor, de întreţinere a şanţurilor extravilane, a podeţelor, are în vedere şi lucrări de vopsire a balustradelor podeţelor, înlocuirea parapeţilor, se poate vedea pe drumul din Cavnic, peste deal suntem aproape de finalizare cu aceste activităţi. Din septembrie continuă această activitate şi în partea de sud a judeţului pentru că acum avem echipe de muncitori în concediu.
R: Pe care porţiuni de drum a fost mai mare nevoie să se intervină în această perioadă, pentru că aţi amintit şi de acele precipitaţii abundente în primăvară? În plus s-a ieşit din iarnă cu drumuri deteriorate.
E.M.: S-a intervenit în special pe drumuri care au fost prinse în programe de modernizare. Pe acestea nu s-a intervenit cu covoare pentru că am fi schimbat ceea ce se prevedea în studiile de fezabilitate şi ar fi necesitat lucrări în plus, respectiv ar fi crescut costurile. Astfel am intervenit pe Valea Izei, DJ 187 pe Valea Ruscovei, aşa zisul Drum al Nordului, aici mă refer şi la Şomcuta, Coaş, Copalnic, Şurdeşti. Acestea au fost cele mai afectate. De asemenea, Rogoz, Târgu Lăpuş, Coroieni, Baba. Pe aceste drumuri nu s-au făcut intervenţii în ultimii 4 ani.

Ieşirile din oraş, modernizate

R: Unde s-a acţionat pentru modernizare, pentru a se schimba statutul de drumuri de piatră şi pentru a se ajunge la drumuri cu asfalt?
E.M.: Al doilea program a fost acela de a îmbunătăţi structura celorlalte drumuri din judeţ., Pentru aceasta CJ a aprobat 20 km de covoare bituminoase pe câteva tronsoane de drum. La această oră sunt executaţi 17,7 km. De azi (n.r. marţi), pe 2,1 km a început asfaltarea. S-a intervenit pe DJ 182 Băseşti, DJ 171 Târgu Lăpuş-Stoiceni, DJ 184 Şomcuta Mare-Ciolt, Buteasa, pe Cupşeni, înspre Liboteni, Costeni, pe 184A Finteuş, pe 186 în Budeşti-Fereşti şi 108 Arduzel-Someş Uileac. Mai avem de făcut la Codru Butesii 2, 1 km şi la Vima Mare, Sălniţa cam 1 km din acele covoare. Asta a fost o parte. A mai intrat o parte, astfel că îi felicit pe cei care gestionează bugetul judeţului, ei şi-au propus să modernizăm în acest an ieşirile din judeţ. Anul trecut am făcut acei aproape 6 km ieşirea despre Suciu, anul acesta am finalizat ieşirea de la Asuaj spre Satu Mare, în zona Bârsăului, cu doi ani în urmă am realizat ieşirea de la Vima Mare, Ileanda, tot acum doi ani, ieşirea de la Someş Uileac spre judeţul Sălaj, cu 4 ani în urmă s-a realizat ieşirea de la Bicaz spre Satu Mare şi tot atunci a fost turnat covor asfaltic la ieşirea din Seini. Anul trecut dintr-un drum mai mult de pădure s-a făcut pietruirea la Chelinţa spre Slălaj, urmând ca în viitor să fie prins şi acesta cu covor asfaltic, astfel încât toate ieşirile din Maramureş să fie modernizate. În interiorul judeţului, Consiliul Judeţean are câteva tronsoane de drum împietruit care trebuie modernizate. Programul acesta a continuat cu 10-12 km, în fiecare an. În acest an am realizat la Codru Butesii-Preluca Nouă, 1, 99 km, la Asuaju de Sus-0,56 km şi executăm în acest moment asfaltarea la 3,8 km între Glod, comuna Strâmtura şi Poienile Izei. Anul viitor vor continua lucrările pe drumul de la Poienile Izei spre Botiza, respectiv spre mănăstirea din Botiza, aşa zisul drum turistic al judeţului. Joi începem la circa 2,5 km în zona Frânceni-Româneşti, înspre Vima. De la drum de pământ în doi ani l-am trecut la drum împietruit şi acum vom trage mai multe straturi de piatră cum ne va spune proiectantul şi expertul şi în toamnă va fi şi acesta asfaltat. Astfel că 7,5 km de drum în acest an de la împietruit trece la categoria de drum asfaltat.
R: S-a insistat în acest an pe traseele turistice?
E.M.: S-a insistat destul de mult şi mai avem tot în acest an 3 km pe drumul din Bârsana care leagă cătunul Valea Muntelui, aici locuiesc cam 1.000 de persoane. E în fază de proiectare şi trebuie să finalizăm în acest an lucrarea.
R: Ce alte lucrări s-au realizat?
E.M.: Un alt program al CJ a fost acela cu plombări, cu mixturi asfaltice, un program de 7,8 milioane lei. Am cheltuit 5,2 milioane lei şi au fost finalizate cam 14 km de covoare de 300-400-500 metri. La sfârşitul lunii trecute, realizarea este de 63%. Suntem cam la un nivel de finalizare de 70% cu banii alocaţi de la CJ. Mai avem acest program de îmbrăcăminţi asfaltice de 10,5 km. Chestiunea cu întreţinerea nu se opreşte aici. (Va urma luni)

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.