Cum arată viața cu prediabet zaharat?

0
46

Anca Maria Zanc, farmacist primar, proprietarul Farmaciilor Someșan din Baia Mare, în colaborare cu Alphega, ne-a informat asupra prediabetului și diabetului zaharat, având în vedere numărul crescut de cazuri noi de diabet în Maramureș, în țară și la nivel mondial. Astăzi am discutat doar despre prediabet.

– Ce este prediabetul?
– Despre prediabet vorbim atunci cînd valorile mai mari ale glucozei (zahărului ) din sânge depășesc pe cele normale, însă nefiind suficient de ridicate pentru a fi încadrate în diabetul zaharat de tip 2.
– Cât de frecvent apare prediabetul?
– Dacă în lume, în anul 2017 s-a estimat că aproximativ 352 de milioane de persoane prezintă valori ale glicemiei ridicate (prediabet), în SUA, 86 milioane de persoane au prediabet. În România, aproximativ 3.000.000 de persoane au de asemenea prediabet. Tot același studiu a arătat faptul că două treimi din români au o greutate mai mare decât cea normală, fiind considerați supraponderali sau obezi.
– Cum poate afla un om că are prediabet?
– Își poate determina prediabetul prin recoltarea unei analize de sânge: glicemia a jeun (se recoltează dimineața, pe nemâncate, după o perioadă de 8 ore, fără consum de alimente în timpul nopții), glicemiei la 2 ore în cadrul testului de toleranță la glucoză orală (TTGO), hemoglobinei glicate (A1c), analiză care ne arată media glicemiilor pe ultimele 3 luni. În nici un caz diagnosticul nu se stabilește prin măsurarea glicemiei cu glucometrul. Medicul diabetolog este cel care confirmă modificările și care va prelua pacientul în evidență, stabilindu-i regimul alimentar, planul de activitate fizică și programul controalelor periodice.
– Cum se realizează testul de toleranță la glucoza orală?
– Persoana care este îndrumată să-și facă acest test, necesită o minimă pregătire: va mânca normal și va avea activitate fizică obișnuită, cu 3 zile înainte de a merge la laboratorul de analize medicale. Nu se vor mai consuma alimente cu 12 ore înainte de test. Dimineața și pe tot parcursul testului (care durează 2 ore) este interzisă consumarea alimentelor, fumatul, administrarea de medicamente sau efortul fizic. Cele 75 g de glucoză pulbere se vor dizolva în 300 ml de apă care se va bea în totalitate, în decurs de 3-5 minute. Înainte de a bea glucoza dizolvată în apă, se va recolta o glicemie din venă. Aceeași recoltare se va repeta după 2 ore de la consumarea glucozei.
– Este mai periculos prediabetul decât boala în sine, adică diabetul zaharat diagnosticat?
– Studiile efectuate până în prezent au arătat că persoanele diagnosticate cu prediabet au un risc mai mare de a dezvolta boli cardio-vasculare (de exemplu: infarct miocardic acut, accident vascular cerebral) sau afecțiuni neuro-psihiatrice (de exemplu: demență Alzheimer, depresie). De asemenea, glicemiile peste valorile normale întâlnite la persoanele cu prediabet pot să producă modificări la nivelul ochilor, rinichilor și picioarelor. Astfel, se explică de ce unele persoane prezintă deja complicații la nivelul acestor organe atunci când glicemiile cresc și ating pragul de diagnostic al diabetului zaharat tip 2.
– Cum află o persoană dacă este expusă riscului de a dezvolta prediabet?
– Până în prezent au fost descoperiți mai mulți factori care predispun la apariția diabetului zaharat. Aceștia sunt: greutatea mai mare față de cea normală ( cu cât cantitatea de grăsime din interior, cea dintre mușchi și pielea abdomenului este mai bine reprezentată, cu atât crește riscul de prediabet și diabet zaharat tip 2); circumferință abdominală peste valoarea normală, regimul alimentar necorespunzător (alimentație bogată în carne procesată sau roșie și băuturi îndulcite cu zahăr), lipsa activității fizice (sedentarismul), vârsta mai înaintată (riscul de prediabet crește, începând cu vârsta de 45 de ani, fiind cel mai mare după vârsta de 65 de ani), istoricul familial (prediabetul se poate moșteni pe cale familială), glicemii mai mari din timpul sarcinii, sindromul de ovare polichistice (este o afecțiune frecventă, cu cicluri menstruale neregulate sau chiar amenoree, obezitate și pilozitate în exces), tulburări de somn (persoanele care lucrează frecvent în schimburi de noapte sau diagnosticate cu sindrom de apnee în somn), hipertensiunea arterială, hipotiroidismul, valorile mici ale colesterolului bun (HDL) și mari ale trigliceridelor (TG) sau tratamentul cu corticosteroizi.
– Cum putem afla dacă suntem deja cu prediabet?
– Persoanele urinează mai des și în cantități mari, consumă cantități mari de alimente, cantități mari de lichide, scad inexplicabil în greutate, au senzație de gură uscată, au tulburări de vedere sau apare o culoare închisă a pielii pe anumite părți din corp (gât, cot, genunchi, subraț).
– Odată stabilit prediabetul, cum luptăm pentru a nu ajunge la diabet zaharat tip 2?
– Cele mai eficiente măsuri sunt cele legate de modificarea stilului de viață: regim alimentar adecvat, activitate fizică constantă, durată adecvată a somnului, renunțarea sau reducerea consumului de alcool, tutun, combaterea stresului, respectarea recomandărilor medicului.
– Cum arată alimentația unui prediabetic?
– Alimentația persoanelor cu prediabet nu trebuie să fie diferită de cea a persoanelor fără prediabet. Regimul alimentar trebuie adaptat în funcție de nevoile fiecărei persoane respectând vârsta, sexul, înălțimea, greutatea, precum și activitatea fizică zilnică. Persoanele care practică munci grele (mineri, sportivi) sau foarte grele (tăietori de lemne, muncitori în construcții) necesită o cantitate mai mare de alimente, față de cei cu activități fizice ușoare (studenți, avocați, medici, profesori). Alimentele se împart în trei mese și două gustări. Elementele nutritive care trebuie incluse în regimul alimentar zilnic sunt: glucidele (hidrații de carbon, carbohidrații) – 50-55% din totalul caloriilor consumate zilnic (miere, lapte și produse lactate, cereale, cartofi, legume, fructe. Consumul excesiv de sare nu este recomandat în dieta persoanelor cu prediabet. Atenție de asemenea la porțiile de alimente. Acestea trebuie să fie mici. Prepararea alimentelor este un factor important pentru sănătatea prediabeticilor: acestea se vor fierbe, înăbuși, coace sau se vor prepara la grătar. Se va evita prăjirea în uleiuri sau adaosurile de sosuri sau maioneză.
– Cu ce anume pot înlocui prediabeticii zahărul din alimentație?
– În locul zahărului se pot folosi îndulcitorii artificiali sau naturali. Aceștia există sub formă de tablete, pulbere sau lichide și nu duc la creșterea glicemiei sau creșterea în greutate. Cei mai utilizați sunt zaharina, aspartamul, ciclamatul, steviosidul obținut din ștevie. Chiar și îndulcitorii aceștia se vor folosi în cantități moderate (maximum 6-8 tablete pe zi).
– Ce ne spuneți despre activitatea fizică?
– 30 de minute de activitate fizică aerobă de intensitate moderată este benefică: mers pe jos în ritm alert, mers cu bicicleta în ritm moderat, tenis la dublu sau 20 de minute de dans, alergare, înot, tenis individual, patinaj, ski. Pentru scăderea în greutate se recomandă ca durata activită­ții fizice să fie de cel puțin 45-60 minute pe zi.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.