Obligațiile angajatorilor, pe timp de molimă

0
1405

În vederea prevenirii accidentelor de muncă, a bolilor profesionale sau a îmbolnăvirilor în toate aspectele legate de muncă, angajatorii au obligatia de a întocmi un plan de prevenire și protecție, compus din măsuri tehnice, igienico-sanitare și organizatorice, bazat pe evaluarea riscurilor, precum și de a asigura echipamentele individuale de protecție care să îndeplinească cerințele de securitate si sănătate în muncă specifice locului de muncă. În contextul actual, oficialii Inspectoratului Teritorial de Muncă Maramureș (ITM) au făcut mai multe recomandări angajatorilor.

Planuri de prevenire, întocmite de angajatori

″Ținând seama de posibilitatea răspândirii infecției cu virusul COVID-19, angajatorii au obligaţia de a informa, cat mai curând posibil, toţi lucrătorii care sunt sau pot fi expuşi unui pericol grav şi iminent despre riscurile implicate de acest pericol, precum şi despre măsurile luate ori care trebuie să fie luate pentru protecţia lor. De asemenea, angajatorul are obligaţia să realizeze şi să fie în posesia unei evaluări a riscurilor pentru sănătate şi securitate în muncă, inclusiv pentru acele grupuri sensibile la riscuri specifice ( femeile gravide, lehuzele sau femeile care alăptează, tinerii, precum şi persoanele cu dizabilităţi, vârstnici)″, atenționează inspectorul-șef al ITM Maramureș, Dragoș Năcuță.
Potrivit legislației, angajatorii au obligaţia să întocmească un plan de prevenire şi protecţie compus din măsuri tehnice, sanitare, organizatorice şi de altă natură, bazat pe evaluarea riscurilor, pe care să îl aplice corespunzător condiţiilor de muncă specifice unităţii. Planul de prevenire şi protecţie va fi revizuit ori de cîte ori intervin modificări ale condiţiilor de muncă, la apariţia unor riscuri noi şi în urma producerii unui eveniment.

Informări corecte pentru salariați

Angajatorii mai au obligația de a le comunica salariaților măsurile necesare să fie întreprinse: spălarea mânilor cât mai des posibil cu apă si săpun sau dezinfectarea cu un dezinfectant pentru mâini pe bază de alcool, utilizarea măstilor de protectie de către persoanele bolnave, evitarea contactului cu persoane care sunt suspecte de infectii respiratorii acute. De asemenea, este recomandată evitarea atingerii nasului, ochilor sau gurii cu mâinile nedezinfectate, acoperirea gurii, nasului în caz de tuse sau strănut, dezinfectarea periodică a suprafetelor de contact cu solutii pe bază de clor sau alcool. Totodată, angajatorii trebuie să aibă în vedere dispozitiile legale conform cărora, măsurile privind securitatea, sănătatea si igiena în muncă nu comportă, în nicio situatie, obligatii financiare pentru lucrători.

Transport la locul de muncă, asigurat de angajatori

În plus, angajatorii au obligația să pună la dispoziție dezinfectanți, să asigure curățarea suprafețelor cu produse pe bază de alcool, să asigure ventilarea adecvată a zonelor de lucru, utilizarea pe cât posibil a mijloacelor de comunicare, ca alternativă la întâlnirile de serviciu fizice (teleconferințe), precum și munca la distanță, dacă este posibil. Pe de altă parte, în măsura în care este fezabil, societățile pot asigura transportul salariaților lor către şi de la muncă, în vehicule dezinfectate, pot limita călătoriile în interes de serviciu în zone cu risc de contaminare și interzice călătoriile în zonele roşii.
Angajatorul are obligaţia să acorde echipament individual de protecţie și să acorde în mod obligatoriu şi gratuit materiale igienico-sanitare. Inspectorii de muncă mai atrag atenția că e obligatorie stabilirea legăturilor necesare cu serviciile specializate,îndeosebi în ceea ce priveşte primul ajutor, serviciul medical de urgenţă, salvare şi pompieri. În cazul unui lucrător confirmat cu COVID – 19, angajatorul are obligaţia să informeze Direcţia de Sănătate Publică pe raza căreia îşi desfăşoară activitatea, în vederea demarării procedurilor pentru efectuarea anchetei epidemiologice. De asemenea, angajatorul are obligaţia să informeze lucrătorii cu privire la procedura de acordare a concediului medical în caz de carantină şi izolare la domiciliu.
În scopul prevenirii îmbolnăvirilor şi recuperării capacităţii de muncă, asiguraţii pot beneficia de concediu şi indemnizaţie pentru carantină, conform reglementărilor cuprinse în O.U.G.nr. 158/2005. În concluzie, se vor respecta recomandările Ministerului Sănătăţii privind prevenirea răspândirii infecţiilor la locul de muncă.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.