Drumul Nordului, spaima șoferilor

0
13

Evoluția deficitară a lucrărilor de infrastructură, de interes cetățenesc, nu trebuie tratată cu delicatețe și indulgență. Din toamna anului trecut, principala arteră rutieră care leagă județele Maramureș, Satu Mare și Sălaj a intrat în proceduri de reabilitare și modernizare. Povestea este veche și a figurat pe agenda de lucru a mai multor președinți de Consiliu Județean. Pe timpul lucrărilor, s-a luat în calcul descongestionarea traficului pe o rută alternativă. Un proiect bine gândit, ținând seamă de problemele pe care le ridică circulația pe drumurile supuse unor lucrări de întreținere. În cazul drumului cu pricina, podul care urma să fie construit peste Someș, lângă Ulmeni, trebuia să preia traficul, pe relația Baia Mare – Zalău și invers. În ideea că va fi dat în folosință la termen, mai multe tronsoane din drumul care leagă Ulmeniul de Hideaga, respectiv de Ariniș au fost reabilitate. Inițial, construcția podului a demarat cu mult entuziasm, iar presa locală a mediatizat lucrarea. Considerată o mare victorie a primarului din Ulmeni. Drept recompensă simbolică a primit numele de ,,podul lui Morar”. Totul părea să meargă bine, până în ziua fatidică, când ,,podul s-a dărâmat, noroc cu apa că nu l-a luat”. Deși versurile nu trebuie luate ca o persiflare, adresată primarului, ceva rău de tot cu podul s-a întâmplat. Gurile rele vorbesc că firma care urma să construiască podul ar fi una de casă și nu ar dispune de utilajele necesare construcției unui obiectiv de o asemenea anvergură. Numai că, din cauza podului neterminat, circulația pe drumul incriminat este un coșmar și o aventură plină de riscuri. Deranjul reciproc dintre constructor și conducătorii auto este la ordinea zilei. Gropi cât vezi cu ochii, blocaje în trafic, stări de nervozitate, consum suplimentar de carburant, timp pierdut. Până acum la mașină m-am ales cu parbrizul din față spart și ce mai urmează vom vedea la verificarea tehnică. Pentru a evita complicațiile, soluția este trecerea Someșului, pe la Ulmeni, cu pitorescul pod de lemn, care nu se lasă dus la pensie. Dacă la „feribot” nu se face coadă, deplasarea durează cel mult cinci minute și costă doar cinci lei. Despre bătrânul pod ar mai fi ceva de spus. Intrările și ieșirile aferente necesită lucrări de amenajare a unor porțiuni de drum, de pe ambele maluri ale râului. Cine ar trebui să le facă, probabil știe Consiliul Județean, finanțatorul lucrărilor la podul nou și la drumul Nordului. Cei care sunt obligați să circule prin zonă înțeleg că vremea nu ține cu constructorul. Dacă la drum lucrurile sunt în mișcare, la pod nu am văzut că se lucrează cu drag și spor. Cu toate impedimentele cetățenii trebuie să fie informați despre stadiul, evoluția lucrărilor și cu aproximație când ar putea fi terminate, încât circulația să revină la normalitate. Să nu uităm că de fiecare dată, cu ocazia alegerilor, drumul și podul au fost teme de campanie electorală. Transmise de la o legislatură la alta și rămase nefinalizate. Nu cred că la alegerile din toamnă, pentru autoritățile județene și locale, drumul și podul mai pot fi o miză electorală. Odată cu alegerile va veni și timpul adevărului, scadenței și decontului. Din nefericire, ca întreaga țară și Maramureșul rămâne județul marilor proiecte și al micilor efecte.
Prof. Vasile ILUȚ

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.