Schimbări majore în educație, provocate de pandemie

0
3320

• fiecare școală va decide scenariul adecvat, în funcție de contextul epidemiologic local •

Anul școlar 2020-2021 va începe în 14 septembrie, conform calendarului stabilit, dar felul în care se vor ține cursurile e o decizie, însă, care va fi luată la nivel local, în funcție de contextul epidemiologic. Sunt luate în calcul trei scenarii (verde, galben și roșu) stabilite în funcție de numărul total de cazuri noi din ultimele 14 zile, raportat la mia de locuitori din localitatea în care se află unitatea de învățământ.
Categoric, pe buzele tuturor cadrelor didactice, părinților și elevilor din Maramureș se află întrebări despre cum va începe școala în județul nostru, iar dacă cursurile se vor ține față în față – care vor fi măsurile ce vor trebui respectate. În acest sens, prof. dr. Anca-Minodora COSTIN-HENDEA, inspectorul școlar general în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Maramureș, oferă, în acest interviu, amănunte atât despre această perioadă de pregătire a noului an școlar, dar și despre noutatea care va transforma radical învățământul preuniversitar: descentralizarea actului educațional.

• „e prematur să alegem care va fi scenariul implementat în prima săptămână de școală”

Reporter: Care sunt modalitățile concrete prin care se va derula activitatea de învățare din județul Maramureș?
prof. dr. Anca-Minodora COSTIN-HENDEA: În acest moment, se știe sigur că școala va începe conform calendarului stabilit, în 14 septembrie. Ne dorim să ne întâlnim în sălile de clasă, față în față, elevi și profesori, în deplină siguranță.
Există trei scenarii posibile, e prematur să alegem care va fi scenariul implementat în prima săptămână de școală. Nimeni nu deține soluții miraculoase, unice, imu­abile. Situația epidemiologică este cea care va genera nevoia de reacție a oamenilor școlii, astfel încât învățarea – permanentă, contextualizată nevoilor educaționale și sociale – să continue centrată pe elev, cu respect pentru actul educațional, dar cu aplicarea măsurilor sanitare, pentru elevi, personalul didactic, didactic auxiliar și nedidactic.
R.: Cine va decide scenariul pentru fiecare școală?
prof. dr. A.M.C.H.: Fiecare școală va alege scenariul adecvat și îl va operaționaliza, ținând cont de informațiile oferite de Direcția de Sănătate Publică, iar decizia finală va aparține Comitetului Județean pentru Situații de Urgență.

• în fiecare școală se vor respecta măsuri sanitare

prof. dr. A.M.C.H.: Descentralizarea actului decizional reprezintă o schimbare majoră în paradigma educațională, care necesită formare și autoformare, instruire și autoinstruire, dar și autonomie educativă. Directorii unităților școlare și consiliile de administrație vor stabili strategii flexibile, în urma unor analize riguroase, realizate în școlile pe care le conduc. Școala va fi cu adevărat un sistem viu de învățare, în care sunt formate, consolidate și valorizate competențe și abilități. Astfel, dacă situația epidemiologică se va modifica, va trebui adaptată și strategia din școală.
R.: În cazul cursurilor față în față, ce măsuri de protecție și distanțare socială se vor lua pentru elevi și profesori?
prof. dr. A.M.C.H.: În fiecare școală se vor respecta măsurile sanitare stabilite la nivelul Ministerului Sănătății. Așteptăm metodologia revizuită, pe care o vom aplica. Deocamdată, se aplică în școli ceea ce Ordinul comun al Ministerului Educației și Cercetării nr. 4229/08.05.2020 și Ministerului Sănătății nr. 769/08.05.2020 prevede: măști în spațiile închise, câte un elev în bancă, distanțare fizică, igienizare și dezinfecție riguroase, trasee de intrare – ieșire, limitarea accesului în școli a persoanelor străine, aerisirea ritmică a sălilor. Toate aceste măsuri au fost implementate și au avut eficiență la evaluarea națională, la bacalaureat, examenul de definitivat, titularizare.

• „căutăm soluții de optimizare a utilizării tuturor spațiilor din școli, a personalului, a resurselor tehnice”

R.: Care este rolul Inspectoratului Școlar Județean Maramureș în acest demers?
prof. dr. A.M.C.H.: Suntem implicați într-o schimbare majoră în viața școlii românești. Întreaga realitate a zilelor noastre s-a modificat simțitor, datorită contextului sanitar. Școala românească se adaptează acestei situații fluide, dinamice. În acest moment se realizează, la solicitarea ISJ Maramureș, în toate școlile din județ, unități cu personalitate juridică și structuri, o analiză minuțioasă cu privire la resursele existente și la cele necesare derulării procesului de învățare față în față, în condițiile respectării normelor sanitare.
prof. dr. A.M.C.H.: Căutăm soluții de optimizare a utilizării tuturor spațiilor din școli, a personalului, a resurselor tehnice. Rolul inspectoratului este de a prospecta și de a sintetiza toate datele primite de la cele 166 de unități școlare cu personalitate juridică din județ, de a consilia, de a monitoriza realitatea din teren, care se poate modifica de la o zi, la alta. De asemenea, ISJ coroborează datele de la Ministerul Educației și Cercetării, Ministerul Sănătății, Direcția de Sănătate Publică, Comitetul Județean pentru Situații de Urgență. Măsurile organizatorice trebuie reevaluate zilnic, astfel că ISJ devine suport pentru fiecare școală în parte – vorbim, deci, despre servant leadership.
R.: Ce modificări s-au făcut în rețeaua școlară pentru a fi adaptată situației epidemiologice actuale?
prof. dr. A.M.C.H.: Calendarul activităților s-a modificat substanțial, în acest an școlar. Școlile au fost preocupate de respectarea măsurilor sanitare transmise de oficialii Ministerului Sănătății, s-a lucrat intens la igienizarea, dezinfectarea spațiilor, realizarea marcajelor pentru accesul în școli etc. ISJ, unitățile de în­vă­ță­mânt, UAT-urile și Instituția Prefectului au colaborat permanent pentru găsirea de soluții optime de rezolvare a problemelor ivite.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.