Dispar şcolile şi oamenii de la sate

0
505

Desfiinţarea şcolilor primare şi gimnaziale din mediul rural este una din problemele cu consecinţe grave pentru micile comunităţi umane. Autorităţile maramureşene cred că pentru a evita acest fenomen ar trebui să se pună un accent mai mare pe educaţia „la ţară” a copiilor şi vor o altă abordare în sistemul de învăţământ. Problemele acestea au fost semnalate în cadrul şedinţei Colegiului Prefectural Maramureş.

Oficialii Inspectoratului Şcolar Judeţean Maramureş au prezentat un raport pe primul semestru al acestui an 2017. Potrivit bilanţului, toate sunt bune şi frumoase când vine vorba despre învăţământ. N-a fost adus în discuţie nici măcar subiectul pregătirii şcolilor pentru noul an şcolar, făcându-se precizarea că va fi organizată o conferinţă de presă.
Dar primarii prezenţi nu s-au ferit să pună pe tapetul şedinţei câteva dintre problemele cu care se confruntă în comunele administrative pe care le conduc. Primarul comunei Onceşti, Matei Godja, cere sprijin de la Inspectoratul Şcolar Judeţean pentru ca elevii din sat să poată studia la ei acasă. Alesul local a remarcat faptul că peste 100 de copii din comună au plecat să înveţe fie la oraş, fie în străinătate. El este de părere că trebuie găsită o soluţie pentru a da o şansă copiilor să meargă la şcoală în comuna de unde provin. Altfel, aceştia vor afla „gustul vieţii” de la oraş şi vor refuza să se mai întoarcă acasă.
„E o problemă mare dispariţia şcolilor de la sat. Din zece copii care învaţă în comună, poate avem şansa ca patru să rămână aici. Dacă îi ducem la şcoală în oraşe, îi distrugem cu totul. De aceea nu avem forţă de muncă, nu mai avem electricieni, agricultori… Dacă Inspectoratul Şcolar Judeţean nu ne va susţine, în sensul să asigure costurile financiare pentru un profesor care să le predea acestor copii, Primăria intenţionează să plătească salariul unui cadru didactic din bugetul local”, a spus primarul din Onceşti.

Gavril Ropan

Pe de altă parte, primarul comunei Coroieni, Gavril Ropan, se declară şi el îngrijorat de faptul că în rândul comunităţii (rome, din Ponorâta) nu se pune un accent mai mare pe educaţie. Extrem de puţini dintre elevii romi ajung să studieze la liceu sau la facultate. Alesul local consideră că în localităţile cu populaţie majoritară de etnie romă, ar fi bine să se construiască „centre de educare”.
„În centre, copilul ar urma să fie preluat luni şi să fie redat vineri în sânul familiei. În aceste unităţi, după-amiaza, copilul ar urma să fie asistat la teme de un cadru didactic. Ar fi important pentru că este clar că elevii romi nu prea au ce să înveţe de la părinţii lor. Statul român ar putea să investească fonduri pentru construirea unor centre de educare. Pentru că dacă nu se pune accent pe educaţia copiilor romi, peste 15 ani ei vor deveni încasatori de ajutor social şi cheltuiala statului va fi cu mult mai mare. Aşa că e important să ne ocupăm acum de educaţia lor”, a punctat primarul Gavril Ropan.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.