Programul Green IMPACT la Colegiul “C.D. Neniţescu”

0
457

Colegiul Tehnic “C.D. Neniţescu” din Baia Mare a fost selectat să facă parte din programul Green IMPACT al Fundaţiei “Noi Orizonturi”, dezvoltat cu sprijinul partenerilor săi, Romanian American Foundation şi Lidl. Fundaţia “Noi Orizonturi” a susţinut deschiderea a 25 de noi cluburi de implicare comunitară pentru tineri Green IMPACT în şapte destinaţii de ecoturism din România: Colinele Transilvaniei (Târnava Mare – Hârtibaciu – Olt), Pădurea Craiului (Bihor), Mara – Cosău – Creasta Cocoşului (Maramureş), Ţara Dornelor (Suceava), Ţara Haţegului, Retezat (Hunedoara), Ţinutul Zimbrului (Neamţ), Tuşnad (Harghita). Proiectul a demarat în urmă cu un an cu cinci cluburi-pilot şi a ajuns, în acest moment, la 34 de cluburi, ultimele 15 – din Baia Mare (două cluburi), Sighetu Marmaţie şi Baia Sprie.

• instrumentul principal de învăţare: proiectul în folosul comunităţii

Reporter: Ce presupun cluburile Green IMPACT?
Prof. Ramona BUHAI: Cluburile Green IMPACT presupun: minimum doi lideri-facilitatori cu rol decizional şi executiv care gestionează clubul şi organizează activităţile săptămânale cu copiii; minimum doi ambasadori cu rol consultativ care comunică despre activitatea clubului cu actori externi clubului, atrag resurse suplimentare pentru club (sponsorizări în bani, sponsorizări în natură), atrag parteneri noi pentru club (părinţi, autorităţi, experţi, antreprenori), aduc expertiză în patrimoniu natural, cultural, ecoturism, educaţie etc.; minimum 10 membri în club cu rol decisional şi executiv care participă la întâlnirile de club, concept şi implementează proiecte de dezvoltare comunitară.
R.: Cum se derulează activitatea Green IMPACT în cadrul Colegiului Tehnic “C.D. Neniţescu” din Baia Mare?
Prof. R.B.: În cadrul Colegiului Tehnic “C.D. Neniţescu”, acest club este compus din 20 de liceeni care se întâlnesc săptămânal timp de două ore – două ore şi jumătate. Elevii sunt ghidaţi de către doi lideri Green IMPACT, în persoana doamnelor profesoare Ramona Buhai, Iulea Hojda – liderii-facilitatori şi a doamnei director adjunct Maria – unul dintre ambasadorii clubului. Se spun poveşti, ne jucăm, construim proiecte de învăţare prin serviciu în folosul comunităţii, investigaţii, interviuri cu membri ai comunităţii locale. În Green IMPACT, instrumentul principal de învăţare este proiectul în folosul comunităţii, unde competenţele sunt valorificate în acţiune.

• “existenţa unui astfel de club (…) poate forma, schimba, inova, crea”

R.: Care e cea mai importantă parte a pregătirii?
Prof. R.B.: Aceste proiecte care ajută la promovarea localităţii şi le oferă tinerilor ocazia să înveţe FĂCÂND, reprezintă cea mai importantă parte a pregătirii. Liderii-facilitatori folosesc un curriculum specializat pe teme de ecologie, patrimoniu local (cultural şi natural), antreprenoriat, care îi echipează pe tineri cu informaţiile necesare pentru: a inventaria patrimoniul natural şi cultural al zonei, a contribui la conservarea/protejarea/ valorificarea lui, a înţelege principiile unor activităţi economice cu impact minim asupra mediului, a folosi create şi sustenabil resursele din comunitate, a-şi dezvolta simţul antreprenorial.
R.: De ce este necesar un club Green IMPACT în comunitatea noastră?
Prof. Iulea HOJDA: Considerăm că deschiderea unui club Green IMPACT este necesară deoarece, în cadrul colegiului nostru, avem profiluri de protecţia mediului, industrie alimentară, silvicultură. De asemenea, aproximativ 60% din elevii noştri provin din satele celor patru ţări ale Maramureşului, o parte fiind originari chiar din localităţile situate pe traseul Mara – Cosău – Piatra Cocoşului. Credem că este cu atât mai important să-şi îmbogăţească cunoştinţele, să descopere lucruri noi despre propria regiune, a habitatului acesteia, să o îndrăgească şi mai mult, să devină mai sensibili la poveştile, magia ei, să conştientizeze importanţa protejării acesteia, să găsească noi valenţe de a o pune în valoare, de a fructifica resursele ei în virtutea unei dezvoltări durabile; optimizarea experienţei de vizitare pe teritoriul destinaţiei respective, dezvoltarea capacităţilor locale, determinarea dezvoltării antreprenoriatului turismului durabil, găsirea de soluţii inovative îmbinate armonios cu moştenirea cultural-istorico-geografică.
Prof. R.B.: Consider că fiecare dintre noi trebuie să ofere celor din jur timp, energie, informaţii utile, să împărtăşească experienţe, să dăruiască, să lucreze împreună pentru a aduce schimbări. De aceea, existenţa unui astfel de club în şcoala noastră poate forma, schimba, inova, crea. Iar eu cred că pot contribui la toate acestea, oferindu-mă să particip la acest proces.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.