Fotograful Răzvan Voiculescu a lansat recent, în Baia Mare, albumul de fotografie şi filmul „ROST. 12 Hotare”, în care este prezentă şi “fata cu cheia” din Maramureş. Lucrarea este piesa finală a trilogiei ROST, un proiect care s-a întins pe şase ani şi a inclus şi albumele „ROST – esenţe, gusturi şi stări româneşti” (2013) şi „Dor de ROST” (2015).
Potrivit turismmaramures.ro, autorul albumului, un îndrăgostit de Maramureş, a adus în atenţie povestea unei tinere păstrătoare de ROST din Ţara Lăpuşului şi care este cunoscută ca “fata cu cheia”. Patricia Tăut este din satul Drăghia, judeţul Maramureş, şi îngrijeşte de bisericuţa pe care a “păstorit-o” bunicul ei. Lăcaşul de cult are peste 300 de ani, iar în prezent nu se mai ţin slujbe în el. Turiştii pot vizita bisericuţa şi să descopere frumuseţea locului apelând la Patricia Tăut, cea care deţine cheile şi cea care abia aşteaptă să relateze trecutul ţinutului în care tânăra s-a întors imediat ce a terminat studiile universitare, considerând că are menirea să îi prezinte valorile celor care ajung în Drăghia.
Păstrători de ROST
„ROST. 12 Hotare” este cel mai voluminos album al seriei şi conţine 370 de pagini cu imagini strânse din toate colţurile ţării: fotografii cu oameni care încă mai păstrează un meşteşug, biserici de lemn, cule şi conace părăsite care se încăpăţânează să „supravieţuiască” deşi au fost demult abandonate, dar şi obiecte tradiţionale din gospodăriile oamenilor, obiecte ce mai pot fi astăzi găsite aproape numai în muzeele etnografice. Albumul conţine un DVD cu filmul (documentar scurtmetraj), cât şi o hartă artizanală care reuneşte locaţiile tuturor „Păstrătorilor de ROST” din cele trei albume, astfel încât, cei care îşi doresc, să poată descoperi zone din România unde meşteşugurile se mai păstrează. „Ca piesă finală a trilogiei ROST, albumul acesta oferă tabloul cât mai complet al ROST-ului românesc din perspectiva mea. Este o colecţie de fotografii de compoziţie, profunde, care aduc împreună diferite ipostaze ale ROST-ului”, spune fotograful Răzvan Voiculescu. Trilogia ROST a avut ca temă principală ideea unei lumi aflate la apus şi faptul că în satele şi „târgurile” mici din România majoritatea meşteşugurilor dispar, iar odată cu ele, şi crezul şi cutumele satului tradiţional. Răzvan Voiculescu a vrut să surprindă ideea de ROST pe care o reprezintă păstrătorii de tradiţii, de care auzim din ce în ce mai des ca fiind ultimii de acest fel: „ultimul fierar”, „ultimul potcovar”, „ultimii rapsozi”. Trilogia se termină într-o notă pozitivă, cu exemple de „Păstrători de ROST”, tineri care duc mai departe povestea meşteşugurilor învăţate. Dincolo de impactul cultural, beneficiul social al proiectului este acela de a oferi o alternativă de modele, de eroi autentici, umani, plini de poveşti.