Peste 2.000 de locuri, ofertate în învățământul profesional și tehnic din Maramureș, pentru anul școlar viitor

0
86

Pentru anul școlar viitor, 2023-2024, învă­ță­mântul profesional și tehnic din județul Maramureș – cu toate formele sale de școlarizare: învățământ postliceal și de maiștri, liceu tehnologic, învățământ profesional, inclusiv dual, precum și stagiile de pregătire practică efectuate după ciclul inferior al liceului – își propune cifre de școlarizare corelate cu cererea pieței muncii, în specializări pentru care unitățile de învăță­mânt au acreditare sau autorizație de funcționare provizorie. Acestea țin cont de nevoile operatorilor economici din județ, exprimate în solicitări scrise și contracte-cadru încheiate pe o perioadă de minimum patru ani. În total, numărul de locuri ofertate depășește 2.000, iar calificările sunt variate.

• mecanici auto și ospătari/ chelneri, calificările cu cele mai multe locuri

Proiectul planului de școlarizare pentru clasa a IX-a, învățământ profesional de masă cu durata de trei ani, finanțat de la bugetul de stat, pentru anul școlar 2023-2024, cuprinde următoarele calificări de nivel 3: brutar – patiser – preparator produse făinoase: 2 clase/ 48 elevi; bucătar: 1 clasă/ 24 elevi; comerciant vânzător: 2,5 clase/ 60 elevi; confecționer produse textile: 2,5 clase/ 60 elevi; electrician constructor: 1 clasă/ 24 elevi; electromecanic utilaje și instalații comerciale, electrocasnice și din industria alimentară: 1 clasă/ 24 elevi; electronist aparate și echipamente: 1,5 clase/ 36 elevi; electronist rețele de telecomunicații: 1 clasă/ 24 elevi; frizer – coafor – manichiurist – pedichiurist: 2,5 clase/ 60 elevi; horticultor: 0,5 clase/ 12 elevi; instalator de instalații tehnico-sanitare și de gaze: 1 clasă/ 24 elevi; lăcătuș construcții structuri aeronave: 0,5 clase/ 12 elevi; lucrător hotelier: 1 clasă/ 24 elevi; mecanic agricol: 0,5 clase/ 12 elevi; mecanic auto: 6,5 clase/ 156 elevi; mecanic utilaje și instalații in industrie: 0,5 clase/ 12 elevi; operator la mașini cu comandă numerică: 2,5 clase/ 60 elevi; ospătar (chelner) vânzător în unități de alimentație: 7 clase/ 168 elevi; tâmplar universal: 2,5 clase/ 60 elevi; tapițer – saltelar – plăpumar: 0,5 clase/ 12 elevi; tinichigiu vopsitor auto: 0,5 clase/ 12 elevi; zidar – pietrar – tencuitor: 2,5 clase/ 60 elevi.

• două calificări în plus la Școala din Fărcașa

Învățământul profesional dual este o formă de organizare a învă­ță­mântului profesional și tehnic, desfășurat la inițiativa operatorilor economici interesați, în calitate de potențiali angajatori și parteneri de practică.
Sistemul dual asigură o rută alternativă de educație și formare profesională pentru absolvenții de gimnaziu, care au posibilitatea să deprindă cunoștințele teoretice și abilitățile practice pentru o calificare profesională de nivel 3. Acesta are la bază un contract de parteneriat încheiat între operatorul economic, unitatea de învățământ și unitatea administrativ-teritorială, precum și contracte individuale de pregătire practică, încheiate între operatorul economic, elev/ părinte-tutore și unitatea de învățământ.
În județul Maramureș există învățământ profesional dual la Școala Gimnazială „Lucian Blaga” Fărcașa. Această unitate de învățământ, împreună cu operatorul economic (SC Eaton Electro Producție SRL Sârbi) și Primăria Fărcașa au constituit un parteneriat în cadrul căruia își propun creșterea numărului de calificări în care sunt pregătiți elevi pentru anul școlar 2023-2024.
Astfel, dacă în anul școlar 2021-2022 în această unitate de învățământ au fost pregătiți elevi pentru o singură calificare, electromecanic utilaje și instalații industriale, pentru anul școlar 2023-2024 sunt propuse trei calificări profesionale: electromecanic utilaje și instalații industriale: 0,34 clase/ 10 elevi; sudor: 0,33 clase/ 10 elevi; operator la mașini cu comandă numerică: 0,33 clase/ 10 elevi.

• 240 de locuri pentru “tehnician în activități economice”

În învățământul liceal de zi, filiera tehnologică, proiectul planului de școlarizare pentru clasa a IX-a, învățământ de masă, unități școlare de stat, pentru anul școlar 2023-2024, cuprinde următoarele calificări de nivel 4: organizator banqueting: 0,5 clase/ 12 elevi; tehnician analize produse alimentare: 1 clasă/ 24 elevi; tehnician de telecomunicații: 1 clasă/ 24 elevi; tehnician desenator pentru construcții și instalații: 1 clasă/ 24 elevi; tehnician desenator pentru construcții și instalații: 0,5 clase/ 12 elevi; tehnician designer vestimentar: 1,5 clase/ 36 elevi; tehnician ecolog și protecția calității mediului: 2,5 clase/ 60 elevi; tehnician electrician electronist auto: 0,5 clase/ 12 elevi; tehnician electrotehnist: 1 clasă/ 24 elevi; tehnician horticultor: 1 clasă/ 24 elevi; tehnician în activități de comerț: 2 clase/ 48 elevi; tehnician în activități economice: 10 clase/ 240 elevi; tehnician în administrație: 1 clasă/ 24 elevi; tehnician în automatizări: 2 clase/ 48 elevi; tehnician în gastronomie: 1 clasă/ 24 elevi; tehnician în instalații electrice: 1 clasă/ 24 elevi; tehnician în silvicultură și exploatări forestiere: 1,5 clase/ 36 elevi; tehnician în turism: 4 clase/ 96 elevi; tehnician mecanic pentru întreținere și reparații: 2 clase/ 48 elevi; tehnician mecatronist: 2,5 clase/ 60 elevi; tehnician operator roboți industriali: 1 clasă/ 24 elevi; tehnician operator tehnică de calcul: 1,5 clase/ 36 elevi; tehnician prelucrări pe mașini cu comandă numerică: 0,5 clase/ 12 elevi; tehnician proiectant CAD: 1 clasă/ 24 elevi; tehnician transporturi: 1,5 clase/ 36 elevi.

• informarea și consilierea elevilor, începând cu 1 martie

În învățământul post­liceal, proiectul planului de școlarizare pentru anul I, învățământ de masă, unități școlare de stat, cu finanțare de la buget, pentru anul școlar 2023-2024, cuprinde următoarele calificări de nivel 5: tehnician electronist electronică industrială: 1 clasă/ 28 elevi; asistent medical generalist: 1 clasă/ 28 elevi; maistru construcții civile, industriale și agricole: 1 clasă/ 28 elevi.
La calificările enumerate în articol se adaugă cele propuse de unitățile de învățământ de stat, cu finanțare prin taxă și calificările propuse de unitățile de învățământ particulare.
Potrivit calendarului, în această perioadă se pregătește admiterea, urmând ca, începând cu 1 martie, elevii din județ, absolvenți de gimnaziu, să fie informați și consiliați cu privire la oportunitatea de continuare a studiilor în învățământul profesional.
Elevii romi și cei cu cerințe educaționale speciale au prevăzute etape speciale de admitere, urmând ca ceilalți elevi să aibă posibilitatea de a se înscrie în intervalul 3-7 iulie (etapa I) ori 25-27 iulie (etapa II). Repartizări și redistribuiri pe locurile rămase libere și rezolvarea cazurilor speciale – în 8 și 9 august.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.