“O lecţie de unire şi identitate”, predată cu ajutorul “Semnelor Ceriului”

1
756
Ilie Tudorel

“O incursiune în lumea uimitoare a simbolisticii tradiţionale” a propus artistul fotograf Ilie Tudorel prin cea mai recentă expoziţie a sa, organizată la Biblioteca Judeţeană “Petre Dulfu” din Baia Mare. “Semnele Ceriului” a inclus în jur de 50 de fotografii şi a putut fi vizionată până azi. Expoziţia va ajunge şi în alte spaţii ale României: la Muzeul Ţării Oaşului, la Castelul Corvinilor şi la Biblioteca Judeţeană “Antim Ivireanul” din Râmnicu Vâlcea. De asemenea, lucrările vor fi expuse şi în Ungaria.

Rolul simbolurilor

Expoziţia de artă fotografică „Semnele Ceriului” este un proiect fotografic aparţinând artistului Ilie Tudorel care îşi propune să promoveze în rândul iubitorilor de cultură din ţară şi din străinătate cele mai importante reprezentări ale simbolisticii astrale prezente în arhitectura tradiţională din România. Fotografiile includ simboluri din Maramureş, din restul Transilvaniei: Cluj, Sălaj, Bistriţa-Năsăud, Satu Mare, Alba, din Oltenia, chiar un simbol de pe uşa casei memoriale a marelui sculp­tor Constantin Brâncuşi care s-a inspirat foarte mult din aceste simboluri ale geometriei sacre. Mai sunt simboluri din Nordul Moldovei, din Bucovina. Multe din mănăstiri găzduiesc o parte din aceste simboluri. Practic, fotografiile prezintă mai ales reprezentările sculptate ale soarelui, lunii sau stelelor ce sunt prezente pe biserici, case, mobilier sau porţi tradiţionale de lemn din toate zonele României. Toate aceste simboluri dau frumuseţe şi un sens ascuns tuturor monumentelor de patrimoniu unde apar. Artistul fotograf relatează că a descoperit aceste simboluri în peregrinările sale prin teritoriu. A ajuns să fie din ce în ce mai curios cu privire la semnificaţia lor şi s-a apucat să le studieze. “La un moment dat, văzând că aceste simboluri apar pe multe construcţii religioase sau laice, pe porţile maramureşene, dar şi pe obiectele casnice ale ţăranilor: lada de zestre, pecetare, sărăriţe, maiurile cu care femeile spală rufele la râu, leagăn de copii, pe haine am început să le urmăresc cu atenţie, să văd rostul lor. În civilizaţia rurală au un rol apotropaic, de apărare. Simbolurile care apar pe porţile maramureşene despart lumea interioară a gospodăriei de microcosmosul gospodăriei ţărăneşti, de macrocosmos, ori, cine intră prin aceste porţi e binecuvântat, cele rele rămân în afara porţilor”, explică Ilie Tudorel.

Simboluri maramureşene în creaţia lui Leonardo Da Vinci

Sămânţa Vieţii, Budeşti

Pe măsură ce studia aceste simboluri, fotograful a descoperit că acestea se regăsesc şi în alte culturi: în Asia Mică, în Orientul Mijlociu şi în India. “Surpriza a fost de proporţii când am găsit nişte desene ale lui Leonardo da Vinci care simbolizau chiar sămânţa vieţii, floarea vieţii, fructul vieţii care au stat la baza creaţiei artistice a lui Leonardo da Vinci”, mai spune Ilie Tudorel. De altfel, artistul fotograf mărturiseşte că a fost fascinat în mod special de unul dintre aceste simboluri, de Sămânţa Vieţii, care “arată că undeva a existat un moment primordial al apariţiei vieţii”.

Pierdute în “vâltoarea globalizării”

Simbol solar, Libotin

Ilie Tudorel vrea ca prin această expoziţie să atragă atenţia că “în vâltoarea globalizării”, aceste simboluri ar putea dispărea. “Din vechime, simbolurile strămoşilor sunt prezente peste tot în lume constituind un liant multicultural şi un limbaj universal al meşterilor sau artizanilor derivând din însăşi filosofia ancestrală a umanităţii. Azi, această bogaţie culturală tradiţională este tot mai puţin înţeleasă şi cunoscută suferind asemenea situaţiei generale în care se află şi patrimoniul nostru la confluenţa dintre trecut şi viitor. Proiectul fotografic «Semnele Ceriului» atrage atenţia asupra faptului că persistenţa în timp a simbolisticii astrale şi sacre este azi în pericol de a dispărea în vâltoarea globalizării culturale. Aceste simboluri se pot pierde rapid în uitare, iar odată cu ele şi legătura noastră cu fundamentul civilizaţiei umane. Acestea ne asigură legătura cu strămoşii, ele conţin un mesaj cifrat de la strămoşii noştri care vor să ne spună ceva”, adaugă Ilie Tudorel.

“O lecţie de identitate”

Univers în mişcare, Simbol din Sighetu Marmaţiei

Despre expoziţia “Semnele Ceriului”, sculptorul Ioan Marchiş remarcă faptul că “este o lecţie şi o lucrare de identitate nemaipomenite. Ceea ce a făcut Ilie Tudorel e ca şi cum ar fi dat o lege despre sacralitate şi obligaţia noastră de a locui în aceste semne identitare”. La rândul său, conf. univ. dr. Delia Suiogan a punctat despre aceste simboluri că “au capacitatea de a afirma unitatea românilor, a europenilor, unitatea mondială. Păcatul cel mare este al nostrum, al oamenilor care vrem să spunem mereu, acesta e doar al meu. Şi când dintr-o dată îl descoperi în altă parte, te declari foarte surprins. Toate aceste simboluri sunt semne ale apartenenţei pentru că acel om care le-a reprezentat a vrut să declare apartenenţa la soare, lună, stele, pământ. Ele sunt nişte coduri simbolice care încifrează în ele nişte limbaje, semnificaţii, sensuri care s-au construit în timp”. Expoziţia “Semnele Ceriului” este una itinerantă, dedicată Anului European al Patrimoniului Cultural şi Centenarului Marii Uniri de la 1 Decembrie 1918. Până acum expoziţia a putut fi admirată în Satu Mare şi în Oradea. În următoarele săptămâni, va poposi la Muzeul Ţării Oaşului. Apoi, în plin sezon turistic, fotografiile vor putea fi admirate la Castelul Corvinilor din Hunedoara. În plan există şi posibilitatea ca expoziţia să fie dusă în Ungaria.

1 COMENTARIU

  1. Asta este arta? Sunt reproduceri. Sa avem mai mare grija la interpretare. Arta este ce au facut acei mesteri scuptand, nu reproducerea acestor semne cu un aparat foto! Ne batem joc de noi? Ne inchinam scuptorului, nu fotografului. Intr-o expozitie de fotografie trebuie sa vedem arta fotografica!

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.