Trebuie redefinit de o Constituţie revizuită şi alegerea lui regîndită. Actuala variantă a fost un eşec, ce nu a oferit societăţii rezultatele aşteptate. Constituţia nu este capabilă să stopeze conflictele dintre instituţiile statului, nici criza politică, preluată, la pachet, de Iohannis, de la preşedintele Băsescu. De atunci, opinia publică, fără voie, asistă la un tărăboi politic grotesc şi suportă aşa-numitul stres politic. Care în mentalul oamenilor generează stări de disconfort şi nervozitate. Pe artizanii Constituţiei degeaba îi învinovăţim. În urmă cu aproape trei decenii, nimeni nu putea anticipa evoluţia societăţii, aflată într-o democraţie vulnerabilă, pe muchie de cuţit. Constituţia a fost creată pentru o democraţie ideală, utopică şi perfectă, nu perfectibilă. Care nu există nici în S.U.A., simbolul democraţiei pămîntene. Nimeni nu s-a gîndit la vremea cînd şeful statului şi premierul, în spaţiul public, s-ar putea să vorbească limbi diferite. Vremea a venit odată cu Băsescu, încă din primul lui mandat ca Preşedinte. Cu instituţiile statului, în privinţa democraţiei, Constituţia exagerează. Pentru aceeaşi problemă, oferă atribuţii şi responsabilităţi mai multor instituţii. În criză de soluţii, responsabilităţile sînt pasate de la una la alta, lucrurile tergiversează sau problema rămîne nerezolvată. Povestea nou-născutului, înconjurat de mulţimea moaşelor a rămas cu buricul netăiat, semn că din administraţie şi politică nu a dispărut. Din urna anomaliilor mă opresc la una recentă şi supermediatizată. La un moment dat, am crezut că România nu mai are instituţii şi este condusă de SRI şi DNA. Obsedat de o întrebare, am crezut că vorbesc de unul singur. Oare pe Codruţa şeful statului cînd o va … revoca din funcţie? Pînă ce Iohannis, în final, a luat decizia, în problemă au fost implicate încă patru instituţii: CCR, CSM, comisiile juridice din Parlament şi Ministerul Public.
Nu înţeleg ce treabă are Preşedintele cu numirea şi revocarea magistraţilor, cînd sistemul juridic dispune de suficiente instituţii, care se calcă pe bătături. Constituţia abundă în termeni interpretabili, ce lasă loc speculaţiilor, generează conflicte şi acuzaţii. Noţiuni precum: aviz consultativ, consultări, desemnează, numeşte, suspendare, demisie, demitere sînt înţelese diferit. Motiv ca puterea să spună că Iohannis procedează ca Băsescu, încalcă Constituţia şi îşi depăşeşte atribuţiile. La colţ de drum, opoziţia şi mişcările de protest spun exact pe dos şi acuză puterea de minciună. Cine are dreptate nu se ştie. În relaţia Preşedintelui cu Parlamentul, Constituţia nu clarifică ce fel de republică este România. Iar să vorbim despre felul în care foştii preşedinţi şi-au exercitat funcţia de mediatori ar fi pierdere de vreme. În ideea că alesul trebuie să fie preşedintele tuturor românilor, Constituţia ne lămureşte raporturile acestuia cu poporul. Cetăţenii la urne oferă votul candidatului preferat, în baza promisiunilor făcute de acesta în campania electorală. Pe candidaţi, electoratul îi obligă să facă promisiuni concrete, care vizează economia, sănătatea, educaţia, corupţia, pensii, salarii, locuri de muncă. Candidatul care în campanie ar promite că dacă va ajunge preşedinte va dormi cu Constituţia sub pernă, şi-ar bate gura de pomană. În speranţa că vor aduna voturi şi vor cîştiga alegerile, candidaţii fac promisiuni ce intră în competenţele Guvernului, nu ale Preşedintelui. Context în care electoratul şi prezidenţiabilii se joacă de-a baba-oarba sau alba-neagra. Deşi românilor toţi preşedinţii le-au dat ţepe, cel puţin Băsescu, de la bun început, a spus că vrea să fie Preşedinte jucător. Din nefericire, în loc să joace corect, mai mult a faultat. În campania electorală nu ştiu ce ar putea să le spună Iohannis românilor. Eventual că s-a certat cu Ponta, Tăriceanu, Dragnea şi a apărat Justiţia de hoţii din PSD. Ar vorbi de funie în casele spînzuratului (ale lui) dobîndite pe vremea cînd a fost primar la Sibiu. Dacă din cauza Constituţiei nu poate satisface dorinţele cetăţenilor, la ce mai este bun Preşedintele? Soluţii sînt două, dar trebuie curaj, voinţă şi decizie politică. Optez pentru reducerea la minimum a prerogativelor prevăzute de Constituţie şi alegerea Preşedintelui de Parlament. Cu ocazia alegerilor, varianta ar spune adio referendumului, timpului şi banilor pierduţi. Dacă Preşedintele va face prostii, cu el Parlamentul nu are decît să se spele pe cap. Situaţie în care Constituţia va trebui revizuită prin părţile esenţiale. Dacă se doreşte respectarea tradiţiilor, în sensul că românii în istoria lor de la Cuza încoace şi-au pus speranţele în şeful statului, Preşedintele poate fi dat pe mîna poporului. Însă pentru a-i rezolva problemele, are nevoie de atribuţii sporite, consemnate în Constituţie. Varianta funcţionează cu succes în alte state. Cui îi este frică de dictatură ştie ce păţesc dictatorii. O fi ea democraţie, dar nici cu jumătăţi de măsură nu mai poate merge!
Prof. Vasile ILUŢ
Suna frumos ce spune @Bibi, dar e greu cu actualii politruci. Daca-i spui toate astea lui Gabriel Zetea se uita la tine ca la un extraterestru. Si eu spun de ani de zile ca trebuie o refoma profunda a societatii romanesti, inclusiv reorganizare administrativa, reorganizarea parlamentului, reorganizarea ministerelor etc, dar nu asculta nimeni. Din pacate noi, cei dornici de modernizare, sintem inca putini. Traiasca micii si berea, traiasca cei 50 lei in plus la pensie!
Constitutia trebuie schimbata total.Nimic nu e clar conturat,nu suntem nici republica parlamentara nici prezidentiala.Suntem din toate si de aici bulibaseala. E nevoie urgenta sa dispara judetele si implicit ,baronii. Conturate clar prerogativele fiecarei puteri ,desfintate ordonantele guvernamentale,reorganizat parlamentul,eliminarea avizelor consultative,reorganizarea ccr care este politizata in care juristii sa faca numiri.De 30 de ani asistam la lupte cretine in care fiecare vrea control total pe toate institutiile.O astfel de situatie am avut si la caderea lui Cuza si nu am iesit din ea decat prin aducerea regelui Carol I care a pus capat luptelor si s-a apucat de reorganizarea statului. Acum totul decurge dupa model fanariot cu mulgerea bugetului . Germania ,cu 80 mil.de locuitori,are noua landuri si nici un secretar de stat.Romania are 42 judete si 79 de secretari de stat care nici ei nu stiu cu ce se ocupa.Cand au preluat RDG,au gasit 15 diviziuni administrative din care au facut doua landuri.Daca am avea ganduri serioase si noi vom sti ce sa facem.Dar nu avem! Fiecare popor are conducatorii pe care ii merita,spunea un francez(parca)! Sa ne traiasca Vaselica,Boc,Postelnicu….si restul!