Miercuri, 3 mai 2017, la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca, s-a deschis expoziţia pictorului Constantin Dipşe – o selecţie cuprinzătoare din creaţia unuia dintre reprezentanţii de seamă ai artei româneşti contemporane. Expoziţia se oferă publicului zilnic, între orele 10 şi 18, până în 21 mai. Aceste rânduri sunt o invitaţie să vizitaţi expoziţia de la Cluj.
Constantin Dipşe şi pictura lui sunt bine cunoscute în Baia Mare şi în Maramureş, artistul fiind născut la Şurdeşti, în 1917, luând cu el în lume, în chip definitoriu, nu numai spiritul acestor locuri, dar şi destule semne ale ambianţei artistice de aici. În 1968-1969, a realizat, în colaborare cu Petre Achiţenie, pictura bisericii din Ardusat.
Pictura lui Dipşe din sălile Muzeului de Artă (curator Florin Gherasim) aduce posibilitatea de a o pune în relaţie nu doar cu spaţiul Maramureşului, al Şurdeştiului natal şi a acestor locuri, ci şi, prin coloristica şi prin sensibilitatea proprii artei sale, cu experienţa atât de bogată a centrului artistic din Baia Mare. E o ocazie care probabil nu va scăpa criticilor noştri de azi, care altfel riscă să rămână îndatoraţi în faţa unui remarcabil pictor român.
Un muzician, marele violonist român Mihai Constantinescu, şi nu un critic de artă, a vorbit despre „nostalgia purităţilor esenţiale” din partea sa, spunând cu dreptate: ”Culoarea din pictura lui Constantin Dipşe are o nesfârşită sete de lumină”. Culorile Soarelui, expoziţia de la Cluj, o confirmă. O expoziţie care, fără să fie retrospectivă (dar care va trebui să vină şi ea!), este un eveniment al vieţii noastre artistice, împlinit prin dăruirea jertfelnică a soţiei pictorului, Maria Dipşe, şi a fiului acestuia, Ionuţ Dipşe.
Iniţiativa familiei ar trebui să fie continuată de instituţiile artistice de stat din Maramureş, ar fi un gest cultural firesc, ce ar lăsa familiei lui Constantin Dipşe bucuria de a-şi duce la capăt propriile proiecte privind moştenirea artistului şi mângăierea de a fi ocrotit o viaţă întreagă destinul unui mare pictor.
Ion IGNA