Ameninţări, presiuni, şantaj practicat între elevi
Se înmulţesc cazurile de ameninţări şi şantaj în şcoli. Semnalul de alarmă a fost tras de oficialii Inspectoratului Şcolar Judeţean Maramureş. Mai mult, utilizarea tehnologiei digitale creează cadrul perfect pentru ameninţările între elevi. Nici părinţii nu par să fie mai paşnici, pentru că de multe ori reprezintă un factor perturbant în unităţile de învăţământ.
Părinţi violenţi
În cadrul şedinţei cu privire la siguranţa în şcoli, inspectorul şcolar Pavel Filip a atras atenţia că în timp ce violenţa fizică pare să fie redusă în unităţile de învăţământ din Maramureş, violenţa „simbolică” se înmulţeşte. „Creşte violenţa simbolică: ameninţările, presiunile, şantajul care se practică între copii. Creşte violenţa pe internet şi pe tehnologia digitală. Se practică genul acesta de ameninţări şi unii copii sunt sensibili, spun acest lucru acasă, antrenează părinţii şi pe urmă apar discuţii între cadre didactice şi părinţi. Tehnologia digitală şi supraexpunerea la tehnologia digitală se face în detrimentul facultăţilor logice, psihologice şi lingvistice ale adulţilor şi a copiilor. La copii afectează lobii prefrontali care sunt răspunzători de procesele de gândire, dar trebuie să ne adaptăm şi la tehnologie chiar dacă aduce cu ea şi un anumit risc”, a spus inspectorul şcolar Pavel Filip. În plus, în ultimul timp tot mai mulţi părinţi vin puşi pe harţă în şcoală pentru a le face dreptate copiilor după cum cred ei de cuviinţă. De multe ori, dascălii trebuie să facă faţă indicaţiilor date de părinţi care cred că deţin secretul educaţiei perfecte. „O formă nouă de violenţă pe care o întâlnim în spaţiul şcolar este cea a părinţilor, a noii generaţii de părinţi. Ne întâlnim cu situaţii în care părinţii dau lecţii despre şcoală, despre predat, despre atitudine faţă de ceilalţi după informaţia necontrolată care circulă pe internet sau din literatura de parenting ce se poate cumpăra din supermarket-uri unde se dă cu părerea. Ori toată «maimuţăreala», cât să se predea, cum să se predea, ce atitudine să aibă faţă de ele este un deserviciu adus şcolii şi nu e în favoarea şcolii”, a menţionat Pavel Filip.
Infracţiuni în şcoli
Pe de altă parte, conducerea Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Maramureş a declarat că în al doilea trimestru au fost sesizate 7 infracţiuni, din care un furt şi 6 loviri şi alte violenţe. Nu sunt excluse şi alte infracţiuni, dar acestea nu au fost raportate oamenilor legii. Când vine vorba despre siguranţa în şcoli, poliţiştii mai arată că sunt „592 de unităţi de învăţământ preuniversitar din care 304 în mediul urban, restul în mediul rural. Dintre acestea, 136 sunt grădiniţe, 317 şcoli gimnaziale şi 119 licee. Din totalul acestora, 163 au personalitate juridică. 79 au asigurată paza umană, 56 au pază proprie, 7 au pază prin societăţi specializate, 16 sunt cu pază mixtă. 212 unităţi de învăţământ sunt dotate cu sisteme de supraveghere video, iar 229 de unităţi nu dispun de nicio formă de pază, 41 unităţi nu au gard împrejmuitor, 16 sunt amplasate într-o zonă neiluminată corespunzător, 22 se află în zonă periferică sau izolată”, au punctat oficialii IPJ Maramureş. În lunile aprilie şi mai, poliţiştii au efectuat 179 de acţiuni preventive: 47 pentru prevenirea absenteismului şcolar, 101 pentru respectarea regimului circulaţiei rutiere şi 31 alte acţiuni. Ca urmare a acestor acţiuni, s-au aplicat 63 sancţiuni contravenţionale. De asemenea, poliţiştii au participat la 107 şedinţe cu cadrele didactice şi părinţii şi la 129 de întâlniri cu elevii în cadrul orelor de curs.
Şcoli fără avize de incendiu
Nici cu avizele pentru incendiu nu stau foarte bine unităţile de învăţământ. Multe din şcoli nu au posibilitatea să ceară aceste autorizaţii, deoarece nu deţin sisteme de detecţie şi semnalizare în caz de incendiu, aşa cum prevede legea. „Au aviz de incendiu, 37 de clădiri din domeniul public şi 11 din domeniul privat. Numărul de unităţi care trebuie să deţină autorizaţie de securitate la incendiu şi nu au: 31 din domeniul public şi 2 din privat, dintre care 20 sunt din mediul urban. La nivelul Inspectoratului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă sunt înregistrate 6 avize de securitate la incendiu pentru Şcoala Gimnazială Cerneşti, Grădiniţa Ciocotiş, Grădiniţa Cerneşti, Şcolile Gimnaziale din Trestia şi Ciocotiş, Grădiniţa Moisei, plus o autorizaţie la Colegiul de Arte, clădirea cu secţia de arte plastice”, au adăugat reprezentanţii ISU Maramureş. În ceea ce priveşte autorizaţiile sanitare de funcţionare, 71,64% dintre unităţile de învăţământ le deţin. Din totalul de 167 de sedii ale unităţilor cu personalitate juridică, deţin autorizaţie sanitară 125, iar din totalul de 148 sedii ale unităţilor fără personalitate juridică (unităţi arondate), deţin autorizaţie sanitară de funcţionare 102. În finalul întâlnirii, subprefectul Gavriş Ardelean a propus ca instituţiile care răspund de asigurarea siguranţei în şcoli să desfăşoare în perioada imediat următoare o acţiune comună pentru a identifica nevoile unităţilor şcolare din judeţ în ceea ce priveşte supravegherea video, ridicarea de garduri, obţinerea actelor necesare privind securitatea la incendiu şi pentru a trimite adrese primăriilor în vederea alocării de fonduri la rectificarea bugetară, astfel încât problemele să fie rezolvate în vacanţa de vară.