Lămuriri privind majorarea tarifului la salubrizare

0
531

Din acest an 2019, băimărenii persoane fizice și juridice au de plătit mai mult pentru serviciul de salubrizare, adică pentru ridicarea gunoiului menajer. Motivele sunt multiple, însă ele țin cel mai mult de investiția făcută cu noua groapă temporară de gunoi, fără de care deșeurile ar fi trebuit să fie transportate tocmai până la Oradea! Astfel, serviciul de salubrizare s-a scumpit cu puțin peste 5 lei de persoană / lună la cetățeni și cu 19 lei la agenții economici.

Mihai Apan, directorul general al societății comerciale Drusal, ne-a explicat: „Noi am făcut o investiție de peste 2 milioane de lei pentru această groapă temporară. Am acționat conform legislației în vigoare, care precizează că absolut toate investițiile suplimentare pentru susținerea serviciului de salubrizare trebuie introduse în tarif. Investiția este foarte mare, însă dacă se împarte la 123.000 de locuitori și la 12 luni pe an, iar apoi la mai mulți ani, tariful a ajuns la 12,50 lei de persoană pe lună, în prezent. Până acum, tariful a fost de 7,12 lei de persoană și pe lună. Acești 5 lei în plus sunt practic diferența pentru investiție și relocare, dar și pentru diferența la salariul minim majorat, scumpiri, inflație etc. Deci totul e pus pe hârtie, fundamentat și poate fi verificat. Agenții economici aveau de plătit aproximativ 45 de lei pe lună și acum au 64 de lei. Într-adevăr, lumea spune că este mult, dar dacă te gândești cât costă un pachet de țigări, și unii fumează unul pe zi, atunci acești 5 lei în plus, împărțit la 30 de zile, ies sub 20 de bani pe zi. Dacă noi nu făceam această investiție cu groapa temporară, trebuia să transportăm gunoiul la Oradea, plus costurile de depunere în rampă, și tariful ar fi fost cu 50% mai scump. În Florești la Cluj, spre exemplu, am înțeles că tariful s-a ridicat de la 7 lei la 15 lei pe lună de persoană”.

Societatea Drusal va activa în continuare pe zona Baia Mare și împrejurimi

Cu toate că „Drusal” a fost desemnat câștigător la licitația pe zona 1, pentru viitorul depozit ecologic de la Fărcașa, din cauza nefinalizării acestuia, administrația locală din Baia Mare a făcut o altă licitație pentru serviciul de salubrizare din acest an, pe care Drusal a câștigat-o, de asemenea.
Mihai Apan ne spune: „Contractul nostru pe anul trecut s-a încheiat la 1 decembrie. Primăria a scos la licitație activitatea de salubrizare stradală și menajeră, pentru un an de zile. Având în vedere termenul foarte scurt, dar și criteriile foarte severe, am fost singurii care ne-am prezentat la această licitație. În mod normal, salubrizarea menajeră noi am câștigat-o într-o licitație organizată de ADI Deșeuri, dar nu s-a putut pune în practică pentru că celălalt ofertant, o firmă din București, a atacat decizia comisiei de evaluare a ADI Deșeuri și a mers la tribunal. Aici am obținut decizia în favoarea noastră, adică nu a fost fundamentată contestația lor. Există un termen de contestație și, dacă ei contestă, decizia va merge la Curtea de Apel. Dacă nu o fac, atunci noi putem să începem perioada de mobilizare de șase luni. Această licitație a fost făcută pentru Zona 1, pe care în mare parte activăm noi și acum. În Sistemul de management integrat al deșeurilor (SMID), există patru zone: zona 1 cuprinde Baia Mare, începând de la Seini și terminând la Satulung și Șomcuta; zona 2 – Sighet; zona 3 – Vișeu și Borșa; zona 4 – Târgu Lăpuș. Noi controlăm cam 90% din zona 1 și pe aceasta ar trebui să preluăm activitatea. Perioada de mobilizare de șase luni este necesară pentru a ne putea noi organiza și să ne pregătim pentru contractul de opt ani. Astfel, ne-am angajat că vom achiziționa niște mașini noi. Una dintre acestea deja am luat-o în probe și funcționează foarte bine. Mașinile vor fi dotate cu GPS și cu cântar special, care poate determina exact cât am ridicat din fiecare locație. Contractul îl vom încheia cu Primăria Baia Mare pentru populație, și el se face în așa fel încât tot ce ridicăm de la băimăreni, ca gunoi menajer, să cântărim. Am stabilit o sumă de 74 de lei pe tonă, ori câte tone sunt și aceea va fi suma pe factura emisă către primărie. Suma totală din acea factură se va împărți la câți locatari are orașul și va rezulta o taxă inclusă în impozitele pe care le plătește populația. Astfel, primăria își va recupera suma. Până acum, noi ne loveam de două probleme. Una e că avem 85.000 de facturi, pentru tot atâția cetățeni, iar alta e că în realitate trebuia să avem 123.000 de contracte, că atâta a fost după recensământul din 2011. Cu noile modificări, noi nu vom mai elibera aceste facturi și nu ne vor mai afecta acești oameni în plus, care reprezintă cam 25% din populația orașului și în prezent se sustrag de la plată. Ei generează gunoi, noi îl culegem, dar ei nu plătesc! Deci acesta va fi un aspect pozitiv pentru noi”.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.