Plîngere penală împotriva premierului interimar şi a miniştrilor muncii şi finanţelor

0
497

Confederaţia Naţională Sindicală Cartel ALFA a depus plîngere penală la Parchet împotriva următorilor demnitari: 1. Gabriel Oprea – prim-ministru interimar; 2. Rovana Plumb – Ministrul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vîrstnice; 3. Eugen Orlando Teodorovici – Ministrul Finanţelor Publice. Motivul este următorul: Săvîrşirea infracţiunii de abuz în serviciu, prevăzută şi pedepsită de art. 13, alin. 2 din Legea nr. 78/2000, raportat la art. 297 din Codul penal.

În fapt, consideră sindicaliştii, la data de 08.07.2015 a fost adoptată OG nr. 14/2015 pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2015, precum şi alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice semnată de prim-ministrul interimar – Gabriel Oprea şi contrasemnată de Ministrul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vîrstnice – Rovana Plumb şi Ministrul Finanţelor Publice – Eugen Orlando Teodorovici.
Actul normativ majorează indemnizaţiile lunare ale preşedintelui, prim-ministrului, miniştrilor, preşedinţilor, vicepreşedinţilor, secretarilor şi chestorilor Senatului şi Camerei Deputaţilor, Avocatului Poporului, preşedintelui Consiliului Legislativ şi celui al Curţii de Conturi, secretarului General al Guvernului şi celui al Cancelariei Primului – Ministru, directorilor SRI, SIE, SPP şi STS, cu nerespectarea prevederilor imperative ale Legii nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice care stabilesc că raportul între coeficientul de ierarhizare minim şi coeficientul de ierarhizare maxim pe baza cărora se calculează salariile este de 1 la 15, raportat la baza de 600 lei. Ministrul muncii şi cel al finanţelor publice au susţinut această ordonanţă. Astfel, art. 4 din Legea cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice stabileşte că, în sectorul bugetar, raportul între coeficientul de ierarhizare minim şi coeficientul de ierarhizare maxim pe baza cărora se calculează salariile este de 1 la 15, iar potrivit art. 10 alin. (4) din acelaşi act normativ, la data intrării în vigoare a prezentei legi, valoarea de referinţă este de 600 lei.
Legea cadru nr. 284/2010 se aplică şi persoanelor care ocupă funcţii de demnitate publică astfel încît la adoptarea OG nr. 14/2015 era obligatoriu să se respecte limitele maxime prevăzute de acest act normativ; aceasta, în condiţiile în care OG nr. 14/2015 nu stabileşte o derogare de la prevederile Legii nr. 284/2010 cu respectarea art. 63 din Legea 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative.

Demnitarii – acuzaţi că umblă după „foloase necuvenite”

Adoptarea, dar şi susţinerea unui act normativ care urmăreşte realizarea propriilor interese prin lezarea intereselor altor persoane reprezintă o îndeplinire defectuoasă a atribuţiilor de serviciu. Prin adoptarea OG nr. 14/2015 sînt aduse vătămări personalului plătit din fonduri publice. (…).
În aceste condiţii,  OG nr. 14/2015 putea fi adoptată fără avizul Consiliului Economic şi Social numai în situaţia de excepţie prevăzută de art. 7 alin. (2) din Legea nr. 248/2013 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Economic şi Social şi anume depăşirea de către Consiliu a termenelor prevăzute pentru analiza şi transmiterea avizului său. Ori, în situaţia de faţă, avizul Consiliului Economic şi Social nu a fost solicitat, fapt ce întruneşte condiţiile prevăzute de  art. 297 alin.  (1) din Codul penal. (…) Legalitatea actului normativ impune respectarea anumitor cerinţe, printre care se află şi cea potrivit căreia actul normativ trebuie să fie adoptat sau emis după obţinerea avizelor prevăzute de lege.
Existenţa avizului consultativ este o condiţie procedurală anterioară emiterii unui act normativ. Avizul consultativ se caracterizează prin aceea că solicitarea acestuia este obligatorie, dar autorităţile au  libertatea de a aprecia dacă se conformează sau nu conţinutului acestuia. (…) Potrivit art. 175 alin. (1) lit. b) din Codul penal, persoanele împotriva cărora formulăm prezenta plîngere au calitatea de funcţionari publici întrucît exercită o funcţie de demnitate publică. Totodată sînt îndeplinte prevederile art. 13 alin. 2 din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie privind obţinerea unui folos necuvenit în condiţiile în care cei implicaţi în procesul de adoptare a actului normativ sunt favorizaţi în detrimentul celorlalte persoane ce fac parte din personalul salarizat din fonduri publice.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.