Zece kilometri de drum asfaltat, la Valea Chioarului

0
1425

Comuna Valea Chioarului a început şi finalizat, în ultimii doi ani de zile, o serie de proiecte ce privesc reabilitarea unor drumuri comunale. Astfel, autorităţile locale au asfaltat, din fonduri europene sau locale, mai bine de 10 kilometri de tronsoane care leagă satele aparţinătoare unităţii administrativ-teritoriale.

Concret, s-au asfaltat drumuri la Vărai, Fericea, Mesteacăn şi Duruşa: „Ca proiecte finalizate anul trecut, am avut un drum reabilitat. El face legătura dintre Curtuiuş-Fericea şi Mesteacăn şi trece prin Vărai. Sunt practic două tronsoane. De asemenea, am deschis acolo o bună cale de acces la terenurile agricole ca să aibă acces oamenii la ele să le lucreze. Corpul căii de rulare conţine piatră la bază şi apoi este turnată mixtură bituminoasă, ultimul strat. Lucrările s-au realizat din fonduri europene şi au costat 1 milion de euro. Noi am suportat doar cheltuielile neeligibile, cu studiul de fezabilitate şi altele. Alt proiect finalizat, din fonduri europene, a fost drumul comunal DC 62, Valea Chioarului-Duruşa, în lungime de 2,2 kilometri. Practic acest tronson a fost afectat de alunecările de teren din anul 2010. Noi am făcut un proiect în valoare de 1,5 milioane de euro. S-au făcut nişte întăriri în corpul drumului, pentru o mai bună susţinere şi stabilizare a solului în zonele unde pământul a fost instabil”, a declarat Florin Miclăuş, viceprimarul comunei Valea Chioarului.

Drum reabilitat  la Duruşa
Drum reabilitat la Duruşa

Proiecte finanţate prin PNDL şi GAL

Primăria a obţinut finanţare şi prin Grupul de Acţiune Locală, pentru asfaltarea unor străzi din comună. „Pe Programul Naţional de Dezvoltare Locală (PNDL) am avut un proiect, de 600.000 de lei, cu asfaltarea străzilor în localitatea Valea Chioarului. Aici au intrat practic două străzi, în lungime de 1,6 kilometri. S-a turnat asfalt pe această porţiune, cu şanţuri betonate. Şi prin Grupul de Acţiune Locală (GAL) am obţinut o finanţare de 180.000 de euro, plus cofinanţarea noastră de 200.000 de lei, la Fericea. Deci am asfaltat 3,6 kilometri de drum – DC 63”, a completat viceprimarul.

Lucrări la reţeaua de apă
Lucrări la reţeaua de apă

Alimentarea cu apă a localităţii Mesteacăn, aproape finalizată

Administraţia locală a obţinut fonduri şi pentru introducerea apei potabile în satul Mesteacăn, proiect care se află în derulare şi va fi terminat curând. Lucrările au fost finanţate prin Ordonanţa 28. Investiţia este în cuantum de 2,2 milioane de lei. Proiectul a fost început în anul 2014 şi, până la sfârşitul lunii ianuarie, Primăria speră să-l finalizeze. Concret, satul Mesteacăn a fost racordat la reţeaua de alimentare cu apă de la Boiu Mare. S-a instalat o staţie de pompare în satul Prislop, acolo existând o aducţiune făcută de Primăria Boiu Mare. Debitul fiind foarte mare, s-a permis extinderea reţelei. Pentru a nu exista probleme, s-au instalat acolo două bazine mari de 200.000 de litri, pentru înmagazinare, iar apa va veni prin cădere spre Mesteacăn, de la Prislop.

Primăria Valea Chioarului
Primăria Valea Chioarului

Proiectul de alimentare cu apă şi canal, blocat de drumul european

Centrul de comună nu are nici canalizare şi nici alimentare cu apă. Asta nu că nu s-ar fi dorit acest lucru. Există chiar studiile de fezabilitate întocmite, dar lucrările nu pot începe deocamdată. De vină este drumul european (E58), care trece pe raza comunei, şi care blochează deocamdată demersurile autorităţilor locale. Asta din cauză că este proaspăt reabilitat şi nu se permite intervenţia în corpul său, fiind în garanţie. În consecinţă, Primăria nu poate decât să aştepte, până acesta va ieşi din garanţie, pentru a putea realiza lucrările de canalizare şi apă, care implicit vor afecta şi tronsonul cu pricina: „Avem făcute studii de fezabilitate pe apă şi canalizare pe satele Vărai, Curtuiuş, dar şi pe Fericea. Aşteptăm ca să se deschidă finanţarea şi să le putem depune. În Valea Chioarului deocamdată aşteptăm, pentru că nu putem face altceva. Suntem blocaţi de drumul european E58, care s-a reabilitat şi este în garanţie încă şi sunt foarte mari costurile ca să începem acum proiectul, dacă nu s-a făcut înainte. Ar trebui traversat cu lucrările din partea stângă, cum mergi spre Cluj, pe dreapta spre Bârsău. Şi pe fonduri europene nu poţi să mergi decât pe domeniul public. Dacă ai putea să te bagi şi pe domeniul privat, să faci o concesiune sau alt­ceva pe terenul acesta, ar fi bine. Dar din păcate pământul trebuie să fie în proprietate publică, intabulat, ca să poţi să faci proiectul. Asta este problema noastră cea mai mare, că nu avem canalizarea. Şi pentru alimentare cu apă este făcut deja proiectul. Terenul pentru staţia de pompare şi pentru cea de epurare este cumpărat şi intabulat, fiind pregătit tot, dar deocamdată suntem blocaţi de drum. S-a făcut drumul acesta, e bine, dar cred că prima dată trebuiau întrebaţi primarii dacă nu au proiecte de implementat înainte”, a conchis Florin Miclăuş.

Drumul European 58
Drumul European 58

Dosare de retrocedare a terenurilor, încă în lucru

În ceea ce priveşte fondul funciar, există încă dosare nerezolvate. Primăria a angajat un topograf şi a achiziţionat o staţie GPS, tocmai pentru a finaliza cât mai repede problema. De asemenea, s-a reluat procesul de punere în posesie şi eliberarea titlurilor de proprietate. Reprezentanţii Primăriei spun că încă aşteaptă un ajutor de la stat în ceea ce priveşte cadastrul, în sensul că i-ar ajuta foarte mult ca cei de la centru să facă un cadastru general pe localitate.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.