Arhivele Naţionale în folosul cetăţenilor

1
1661

Maramureşenii caută adesea informaţii legate de vechimea în muncă şi documente necesare recalculării pensiei. Adesea, le pot găsi la Arhivele Naţionale din Baia Mare. Tot ce trebuie să facă cetăţenii este să prezinte la sediul instituţiei, bd. Bucureşti nr. 26, şi să completeze o cerere. Solicitarea se poate face şi on-line, la adresa maramures@arhivelenationale.ro. Dacă omul caută o informaţie dintr-o arhivă creată până în 1990, are mai multe şanse să o găsească.

Klara Guşeth, şef de serviciu, ne explică: „Cetăţenii se adresează Arhivelor Naţionale în vederea eliberării unor copii, extrase după documentele deţinute de instituţie, pentru eliberarea de certificate de vechime în muncă, necesare recalculării pensiei. În ceea ce priveşte certificatele de vechime în muncă, acestea se solicită pentru perioade anterioare anilor ‘90, când cetăţenii au fost angajaţi în diverse întreprinderi sau fabrici, sau pentru perioade ulterioare, lucrate în cadrul unor societăţi comerciale mai mici sau mai mari. Din păcate, unii administratori n-au arătat interes faţă de arhiva creată, fie că este vorba de cea financiar-contabilă, fie de cea de personal. Documentele utilizate de regulă pentru soluţionarea unor astfel de solicitări sunt: statele de plată, dosarele personale, deciziile de angajare. Indiferent de perioada lucrată, de unitatea/so­cie­tatea la care au fost angajaţi, cetăţenii trebuie să ştie că pot să se adreseze Arhivelor Naţionale, unde există o evidenţă a acestor creatori şi deţinători de documente, care chiar dacă nu este completă, fiind într-o permanentă actualizare, totuşi este utilă în soluţionarea cererilor petenţilor”.

Informaţii şi din alte părţi

Foarte multe societăţi comerciale din ultimii ani sunt în lichidare sau deja radiate şi nu se regăsesc în evidenţe. Totuşi, angajaţii Arhivelor Naţionale, în urma unor activităţi de control, sau după consultarea unor baze de date la care au acces, dau soluţii pentru rezolvarea problemei: „Evidenţele pe care le deţinem nu sunt complete pentru perioada de după Revoluţie. După 1990, din păcate, din cauza numărului foarte mare de societăţi comerciale înfiinţate şi a faptului că acestea nu au creat neapărat o arhivă cu valoare istorică, nu deţinem informaţii cu privire la toate acestea. Instituţia noastră îşi îndreaptă mai mult atenţia asupra celor care au creat documente cu termen de păstrare permanent. Dar, subliniez, oamenii ni se pot adresa cu încredere. Noi încercăm să identificăm creatorul documentelor, de care petentul este interesat, în baza evidenţei pe care o avem. Dacă este vorba de o arhivă a unei societăţi comerciale mai mici, de după 1990, şi dacă nu avem în evidenţă acea firmă, noi încercăm să identificăm situaţia societăţii într-o bază de date la care avem acces, vedem care este starea firmei respective, dacă figurează în lichidare, sau deja radiată. Dacă nu se identifică arhiva, interogăm lichidatorul, fostul administrator, deci cumva încercăm să dăm de urma arhivei. În cazul în care nu reuşim, atunci redirecţionăm cererile către ITM, deoarece societăţile comerciale au avut obligaţia ca un exemplar din statul de plată să-l predea la Inspectoratul Teritorial de Muncă. Din păcate nici această instituţie nu deţine o colecţie completă, deoarece nu toţi (administratorii de firme) au respectat le­gea. În plus, ITM-ul nu a preluat aceste documente cu scopul de a elibera adeverinţe, obligaţie care îi revine în primul rând angajatorului, creatorul şi deţinătorul de documente. Arhivele Naţionale deţin pârghiile necesare să îi tragă la răspundere pe cei responsabili, pe administratori, dar problemele se complică însă în momentul în care o societate a fost deja radiată. Atâta timp cât societatea funcţionează sau este în lichidare, legislaţia este foarte clară în ceea ce priveşte respectarea obligaţiilor în ceea ce priveşte arhiva. Trebuie să precizez că principala atribuţie a Arhivelor Naţionale este aceea de a prelua, păstra şi conserva documentele cu valoare istorică. Pentru a veni în sprijinul cetăţeanului, având în vedere calitatea noastră de funcţionari publici, ne-am îndreptat atenţia şi asupra documentelor cu termen mai mic de păstrare, de 5 ani, 10 ani, 50 de ani, cum sunt statele de plată, spre exemplu, deşi acestea nu se încadrează în Fondul Arhivistic Naţional”, a conchis Klara Guşeth.

1 COMENTARIU

  1. Buna ziua ! Arhivele Nationale maghiare au pus pe internet mai multe harti vechi printre care si harta cadastrala a Maramuresului anii 1863-1864.Din pacate lipsesc hartile unor localitati.I-am intrebat pe cei care administreaza arhivele unde pot gasi aceste harti si mi-au spus ca se gasesc la Arhivele Nationale Baia Mare.Eu v-as ruga sa-mi spuneti daca le pot vedea si unde.

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.