Dacă o persoană fizică realizează venituri extrasalariale anuale ce depăşesc 22.800 lei, adică 12 salarii minime pe economie, trebuie ca, până pe 31 ianuarie, să trimită la Fisc o proiecţie a câştigurilor viitoare, proiecţie realizată pe baza veniturilor din 2017 (Declaraţia 600), în baza căreia ANAF îi va trimite înapoi declaraţia 610 pentru stabilirea cuantumului contribuţiilor sociale şi de sănătate pe care contribuabilul trebuie să le plătească în 2018. În acest fel, nici o formă de investiţie financiară nu scapă de plata contribuţiilor. Ordinul ANAF a fost dat pe 29 decembrie în completarea OUG 79/2017 pentru modificarea Codului Fiscal.
Pe 29 decembrie 2017, a intrat în vigoare Ordinul 4140 emis de ANAF, care modifică Declaraţiile 600 şi 610. Potrivit Ordinului, persoanele fizice care realizează venituri extrasalariale, inclusiv din dobânzi, acţiuni sau alte forme de investiţii de peste 22.800 lei anual, sunt obligate să depună la Fisc declaraţia 600, în care anticipează veniturile viitoare, pe baza veniturilor realizate în 2017, până pe data de 31 ianuarie.
În baza acestei declaraţii, Fiscul va emite declaraţia 610 care îi spune contribuabilului valoarea anuală a contribuţiilor sociale şi de sănătate datorate bugetului de stat. Apoi, contribuabilul va realiza plata CAS-urilor şi CASS-urilor, trimestrial, în fiecare zi de 25 a ultimei luni trimestriale.
Prin acest Ordin, nu scapă de plata pensiei, şomajului şi asigurărilor sociale nici o persoană care realizează venituri extrasalariale care lunar se situează peste pragul salariului minim brut pe economie, stabilit pentru luna ianuarie 2018 la nivelul de 1.900 lei brut, instituind acel prag de 22.800 lei venituri anual pentru toate categoriile de venituri prevăzute la art. 155 din Codul Fiscal. Articolul face referire la modalităţile de impozitare şi taxare a veniturilor din activităţi independente, venituri din asocierea cu o persoană juridică, din cedarea folosinţei bunurilor, din investiţii, din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură sau venituri din alte surse. Deci economiile şi orice formă de investiţie, fond, acţiuni pe bursă sau în companii vor fi purtătoare de CAS şi CASS.
De la obligaţia plăţii CAS şi CASS şi, implicit, a depunerii formularului 600 sunt scutite şi PFA ce obţin concomitent, venituri din pensii sau sunt asigurate într-un sistem propriu de asigurări sociale, cazul avocaţilor sau personalului monahal.































