Educația „outdoor” reprezintă o formă de educație modernă, creativă, care promovează învățarea experiențială în aer liber. Dincolo de activitățile clasice de relaxare prin excursii tematice, drumeții și jocuri în aer liber, de ecologizare a spațiilor verzi, de vizite la muzee, educația „outdoor” reunește în esență și alte domenii ale cunoașterii, precum științele exacte, științele umaniste, literatura, multiculturalismul și multilingvismul.
În acest context, a fost gândit proiectul Erasmus+ „Outdoor Learning Against School Failure and Absenteeism”, coordonat de Direcția de cercetare și dezvoltare a Directoratului Educației Naționale din Provincia Osmaniye (Turcia). Proiectul reunește patru țări: Turcia, Grecia, Portugalia și România.
• o reuniune în Turcia și două activități în Grecia și România
În România, instituțiile partenere sunt: Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Maramureș și Liceul Tehnologic „Traian Vuia” Tăuții Măgherăuș (director, prof. Loredana Ofrim). La realizarea unor activități din cadrul proiectului – derulat în perioada 1 octombrie 2018 – 30 septembrie 2020 – participă și Casa Corpului Didactic Maramureș (director, prof. dr. Adriana Meșter), Colegiul Național „Mihai Eminescu” Baia Mare (director, prof. Crăciun Marius), Colegiul Național „Gheorghe Șincai” Baia Mare (director, prof. Mardar Leonard), Școala Gimnazială Specială Baia Mare (director, prof. Juleștean Hossu Tincuța), Liceul Tehnologic „Marmația” Sighetu Marmației (director, prof. Vescan Adriana), Centrul Școlar de Educație Incluzivă Sighetu Marmației (director, prof. Marfici Aurora), Școala Gimnazială „Dr. Gheorghe Tite” Săpânța (director, prof. Turda Irina), Școala Gimnazială Remeți (prof. Ștefan Maria), Școala Gimnazială „Dr. Ioan Mihalyi de Apșa” Sighetu Marmației (director, prof. Simion Florin). Până în prezent, a avut loc o reuniune transnațională de proiect, în Turcia, precum și două activități transnaționale de predare/învățare/formare, derulate în Grecia și în România (în județul Maramureș). „Activitățile derulate au vizat identificarea de locații adecvate pentru învățarea în context „outdoor” și s-au realizat activități la muzee, la școli gimnaziale și centre de educație incluzivă, au fost prezentate rezultate ale învățării (spectacole), organizarea de cursuri de formare – Introducere în scrierea de proiecte e-Twinning. Au fost organizate sesiuni de lucru privind crearea de scenarii didactice și instrumente de lucru, dezbateri privind reducerea absenteismului școlar prin propunerea unor activități concrete „outdoor”, care să-i atragă și să-i motiveze pe elevi”, a declarat Ligia Duruș, inspector școlar pentru proiecte educaționale în cadrul ISJ Maramureș și coordonatorul proiectului.
• comunitate de învățare transnațională
Deși țările participante prezintă diferențe culturale fundamentale, problemele educaționale cu care se confruntă sunt, în esență, aceleași, respectiv: abandon școlar, lipsa motivației pentru învățare, lipsa interesului din partea unor părinți pentru parcursul educațional al copilului și imposibilitatea de a stabili obiective clare pe termen mediu și lung. „Scopul proiectului este, așadar, de a realiza un schimb real de idei și practici în ceea ce privește educația „outdoor”, utilizând în acest sens parteneriatele e-Twinning pentru a dezvolta sentimentul de apartenență al elevilor la comunitatea școlară europeană, pentru a îmbunătăți succesul școlar și a trezi interesul părinților pentru educația copiilor lor. Credem că, prin derularea acestui proiect, vom reuși să creăm o comunitate de învățare transnațională referitor la utilizarea practicilor „outdoor” menite să ajute la creșterea motivației elevilor și obținerea succesului la școală”, a precizat Adriana Cînța, inspector școlar în cadrul ISJ Maramureș. Echipa de proiect a ISJ Maramureș, formată din prof. dr. Costin-Hendea Anca (inspector școlar general), prof. dr. Cucuiat Ciprian (inspector școlar general adjunct), prof. Bogdan Camelia (inspector școlar general adjunct), prof. Muntean Ioan (inspector școlar general adjunct), prof. dr. Duruș Ligia (inspector școlar pentru proiecte educaționale, coordonatorul proiectului), prof. dr. Cînța Adriana, prof. Trif Georgeta, prof. Pop Livia (inspectori școlari), susține, prin acțiuni specifice, educația „outdoor” și nonformalul în învățare, pregătind în această perioadă activitățile ce vor avea loc în cadrul ultimei reuniuni de proiect, în luna martie 2020, la Porto, în Portugalia.