Ioana Hochia, învățătoare la Colegiul de Arte Baia Mare, este unul dintre cei 50 de Creatori de Educație din România, Generația 2020. Proiectul „EdukAction” -pe care Ioana îl derulează împreună cu soțul ei, Adrian (bibliotecar), în beneficiul a zeci de elevi de la Școala Gimnazială „Mihail Sadoveanu” din Firiza – a impresionat experții în cadrul selecției naționale „Creatori de Educație”, organizată în proiectul „Curriculum Relevant, Educație Deschisă pentru toți” – CRED.
„Ați reușit să ne dovediți că un act educațional valoros înseamnă mult mai mult decât a transmite informații, cunoștințe, date. Ați reușit să ne transmiteți, dincolo de ecranul rece al computerului pe care a fost realizată evaluarea, energia dumneavoastră, dinamismul dumneavoastră, dăruirea dumneavoastră. Ați reușit să ne arătați că a fi cadru didactic este de fapt o vocație. Prin toate cele descrise mai sus, reușiți să aduceți un plus de valoare sistemului de învățământ românesc, iar acest lucru contribuie decisiv la asigurarea unui proces de predare-învățare performant, atât de necesar în educație. Așadar, datorită dumneavoastră, toți avem de câștigat. Vă mulțumim și vă felicităm!”, a transmis echipa proiectului CRED. În cadrul proiectului „EdukAction”, zeci de elevi de la Școala Gimnazială „Mihail Sadoveanu” din Firiza au acces la educație, cultură și sport prin activități ludice specifice. Proiectul este finanțat de Fundația Vodafone România și Fundația Regală „Margareta a României”, în cadrul programului „Investiție în Mediul Rural 2019-2020”. „Am reușit prin intermediul proiectului să acoperim un spectru larg de ateliere în cadrul cărora piticii au beneficiat de o multitudine de activități formale și informale. Proiectul a creat condiții pentru o mai bună colaborare elev-dascăl-părinte-voluntar în vederea soluționării problemelor legate de abandonul școlar. Acesta este important, deoarece aduce laolaltă oameni care vor să ajute comunitatea indiferent că fac parte din comunitate sau nu, astfel creându-se condiții necesare dezvoltării spiritului civic. Proiectul a presupus o abordare mai amplă a problemelor, deoarece, în cadrul acestuia, am identificat și soluționat probleme curente ale educației. Prin caracterul multidisciplinar al activităților, am acoperit o gamă largă de nevoi pe care le aveau atât copiii, cât și profesorii cu ajutorul voluntarilor de toate vârstele. Noi (eu și soțul meu) am încercat ca, prin intermediul acestui proiect, să acoperim o serie de necesități, nu doar ale copiilor, cât și ale comunității în sine care a uitat cum e să se implice. EdukAction a promovat cooperarea intergenerațională în comunitățile mici, în care voluntarii de toate vârstele au adus o contribuţie educației așa cum au știut ei mai bine. Proiectul poate fi un exemplu de bună practică pentru colegii mei din întreaga țara. Ca să poată fi implementat, proiectul trebuie să “crească organic” odată cu inițiatorul. Sunt sigură că există oameni care fac lucruri sau care vor să facă doar că așteaptă să fie implicați și să dăruiască ce au ei mai de preț – timpul lor. Mândră să fiu un „creator de educație”!”, a subliniat Ioana Hochia.