Andrei Dinu – „Comercialul ne virusează pe toți până în punctul în care nu mai distingem ce e jalnic și ce e extraordinar”

0
463

Andrei Dinu a absolvit în 2010 Facultatea de Teatru și Televiziune din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, din același an fiind actor al Teatrului Municipal Baia Mare. A continuat cu studiile de master regie în cadrul aceleiași facultăți, sub coordonarea regizorilor Mihai Măniuțiu și Radu Nica. În 2021 devine co-fondator al companiei de arte performative Adepth Infusion, marcând astfel tranziția spre management cultural, scriere și implementare proiecte culturale, producția de spectacole. Andrei Dinu e un spirit neobosit, constant conectat la mediul cultural internațional, mereu atent la detalii, dar și extrem de critic față de anumite practici teatrale.

Talentul și originalitatea sunt definitorii pentru viziunea sa regizorală, care combină tehnici multiple de creație cu echipe mixte de artiști și colaboratori. Recunoaște că îi place să experimenteze, să șocheze, să testeze limite, și le percepe ca pe un exercițiu firesc și constant de manifestare a libertății artistice.

Are în palmaresul său un premiu pentru cea mai bună regie, acordat în 2019 pentru regia spectacolului MR. SCHRÖDINGER, scenariu bazat pe texte de Edgar Allan Poe, în cadrul Festivalului Internațional de Teatru Atelier, ediția a XXVI-a, Baia Mare, dar și un premiu pentru experiment artistic și originalitate estetică, acordat în 2021 pentru regia spectacolului DEKAROOM, creație colectivă, în cadrul Festivalului Internațional de Teatru Atelier, ediția a XXVII-a, Baia Mare. Mai mult, în 2018, Andrei Dinu a fost nominalizat la categoria Debut în cadrul Galei Premiilor Uniter, ediția a XXVI-a, pentru regia spectacolului EDMOND, scenariu bazat pe textul lui David Mamet.

R: Te-ai remarcat nu numai prin roluri, cât mai ales ca regizor, fiind chiar nominalizat la premiile UNITER, în 2018 pentru regia spectacolului Edmond. Cum a fost trecerea de la actorie la regie?
A.D.: Mi se pare că a trecut o veșnicie de când am lucrat la Edmond, deși constant mă lovesc de persoane care își reamintesc de show. Între timp, puștanii spectatori de atunci au terminat liceul, facultatea, au devenit adulții pe care îi mai văd la spectacolele mele. Cred că atunci am câștigat o parte din spectatorii fideli de astăzi care sunt prezenți la fiecare nouă producție pe care o lansez pe orbită. M-am maturizat foarte mult din punct de vedere artistic în acești ultimi 7 ani de când am terminat regia. Văd lucrurile altfel, mă simt mult mai liber din punct de vedere artistic, jonglez mai curajos cu planuri etc. Dacă stau bine să mă gândesc, totul a venit organic, aproape firesc… Pe mine actoria mă ajută foarte mult în procesul creator de ansamblu. Pe alții știu sigur că mai mult îi încurcă…
R: Ce te-a motivat să încerci și regia?
A.D.: Punctul de pornire e Par Ris, un proiect pe care l-am derulat în perioada 2013-2020, o trupă de liceeni cu care am lucrat 6 spectacole. Pandemia a pus punct proiectului și nu am mai simțit nevoia să-l reiau. A fost important pentru mine să înțeleg că perioada mea de coordonator al unei trupe de liceeni a fost o etapă, la fel cum anii de radio au fost alta. Îmi amintesc periodic de cei 30 de tineri care s-au perindat prin trupă în decursul celor 7 ani de Par Ris. Unii au virat spre zona artistică, alții au mers în direcții total diferite, dar toți și-au găsit drumul, într-un fel sau altul.
Deci, practic, de la tineri a pornit totul. Momentan, singura mea conexiune cu tinerii o reprezintă Asociația Deis, unde anual facilitez câteva zile de workshop. E bine să iei constant pulsul la noua generație și să creezi punți de comunicare. Altfel o să ne trezim că nu mai știm să vorbim unii cu alții.
R: Anul trecut, împreună cu compania de arte performative Adepth Infusion ai pus în scenă un spectacol într-un spațiu neconvențional. Cum ți-a venit ideea?
A.D.: Am avut un punct de cotitură în 2021 în care simțeam că trebuie să construiesc ceva. Nu era foarte clar în ce direcție mă voi duce, dar spre finalul anului lucrurile s-au limpezit și așa s-a născut compania de arte performative Adepth Infusion care înseamnă cinci artiști cu backgrounduri culturale / profesionale diferite: Hanna Nistor (arhitect), Raul Hotcaș (coregraf), Alex Miclăuș (grafician), Raul Fozecaș (sound de­signer) și cu mine. Ceilalți / Inni Ludzie reprezintă debutul companiei noastre de arte performative, este un performance hibrid, la granița dintre un concert rap și un spectacol multimedia. Producțiile noastre sunt de nișă, de unde și reticența din partea instituțiilor publice de a le produce, însă pentru noi, mediul independent e spațiul ideal în care să ne desfășurăm. Mainstream-ul, comercialul, ne virusează pe toți până în punctul în care nu mai distingem ce e jalnic și ce e extraordinar. E mult mai greu, dar satisfacția e mai mare și nimeni nu te trage de urechi, nimeni nu-ți impune limite. Ceea ce ne propunem în momentul de față este să derulăm proiecte culturale, concretizate în producții artistice provocatoare, inedite ca experiență spectatorială și pe care să le înscriem într-un circuit cultural european mai larg unde să intrăm în contact cu diferite tipuri de publicuri. Pentru mulți spectatori, Ceilalți / Inni Ludzie s-ar putea să fi fost o primă întâlnire cu postdramaticul. Au fost reacții interesante și cu siguranță nu este genul de experiență de care te lovești la tot pasul.
R: Cert este că ideea voastră a fost agreată în mediul cultural, dovadă că producția voastră a fost nominalizată la premiile Administrației Fondului Cultural Național la categoria activare culturală în spațiul public. Care crezi că sunt punctele forte ale producției, proaspăt nominalizată la premiile AFCN?
A.D.: Pentru noi a fost extrem de important ca o poveste de cartier despre oameni vulnerabili din mediul urban, să aibă loc în mod expres într-o astfel de zonă, tocmai pentru a nu estetiza în vreun fel mesajul. Cred că cel mai important lucru este că am activat cultural un spațiu alternativ, o hală industrială din zona de est a Municipiului Baia Mare, într-o zonă defavorizată din punct de vedere cultural și care în memoria colectivă este asociată fie cu un cartier industrial, fie cu o parte a orașului populată de familii de romi. Hala se află în proximitatea străzii Horea 46 și a fostului combinat chimic Cuprom, o zonă cu multiple probleme sociale pe mai multe straturi.
R: Mai ai un proiect care a câștigat o finanțare AFCN. Despre ce e vorba?
A.D.: Lucrurile s-au legat excelent, în sensul în care nici n-am încheiat bine producția Ceilalți / Inni Ludzie, că am primit vestea finanțării proiectului Nodu’Rar. Totul a pornit de la Dicționarul de mitologie română, iar procesul de creație a implicat un număr de aproximativ 30 de colaboratori pe partea artistică, tehnică și de producție.
Nodu’Rar este un performance de dans contemporan și video art care își are rădăcinile puternic ancorate în cultura maramureșeană, combină etape de documentare și cercetare în teren cu texte vechi din folclor, performeri de dans contemporan, o coloană sonoră originală și o intenție de a chestiona ce a fost și ce mai poate fi un mit astăzi.
De data aceasta am ales să ne instalăm la Colonia Pictorilor, unde vom avea o serie de trei reprezentații (și doar trei!) în zilele de 24, 25 și 26 mai, toate de la ora 20. Suntem pe ultima sută de metri cu pregătirile și suntem foarte curioși de cum va fi percepută experiența spectatorială.
R: Ce pregătești pentru următoarea perioadă?
A.D.: Planurile mele cu Adepth Infusion se întind pe o perioadă destul de lungă, am alte două proiecte la care voi lucra în 2024, iar 2025 vine cu proiecte internaționale și parteneriate despre care voi vorbi la timpul potrivit.
Am circulat suficient de mult prin vestul pe care îl hulesc din ce în ce mai mulți încât să înțeleg că orice viziune artistică vine la rândul ei cu multă planificare, echilibru și răbdare. Mie îmi place să arunc sulița lui Triam cât de departe. Nu am pretenția că aș fi un personaj mitologic, dar momentan știu că am țintă bună.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.