În lunile iulie şi august, mii de turişti din întreaga lume, dornici să călătorească pe singura cale ferată forestieră din Europa folosită pentru transportul lemnului, iau cu asalt gara de pe strada Cerbului nr. 5 din oraşul Vişeu de Sus, atît pentru a experimenta călătoria cu faimoasa Mocăniţă, cît şi pentru a se desfăta cu peisajul etalat de sălbatica Vale a Vaserului. Călătoria durează şase ore şi cuprinde un repaus consistent în ultima staţie, unde călătorii pot mînca ori face drumeţii.
Din gara CFF la muzeul din staţia Paltin
Tiberiu Andruşcă, organizator activitate de turism în cadrul Biroului de informaţii din gara CFF Vişeu de Sus, spune că, în lunile iulie şi august – etichetate drept perioada de vîrf a sezonului în care circulă Mocăniţa -, peste o mie de turişti cumpără săptămînal bilete pentru a-şi bifa în agenda vacanţei de vară această excursie. „De luni pînă joi ar fi undeva la 400 de turişti, iar spre final de săptămînă – 600 şi chiar 800”, completează Tiberiu Andruşcă. La intrarea în gară, turiştii pot afla, de la Biroul de informaţii, detalii legate de mersul trenurilor, programul Mocăniţei şi evenimentele speciale găzduite de aceasta. Totodată, primesc lămuriri vizavi de cazare, trasee, obiective turistice, iar în parcarea păzită îşi pot lăsa autovehiculele (inclusiv caravane şi rulote). Potrivit ghidului călătoriei, traseul turistic (dus-întors) durează circa şase ore. „Cea dintîi garnitură pleacă la ora 9, iar următoarea la o diferenţă de 20 de minute şi aşa mai departe.
Drumul pînă la staţia finală Paltin, aflată la 21,6 kilometri de gară, durează două ore, interval în care se fac cîteva pauze pentru a alimenta locomotiva cu lemn şi apă. În staţia finală (Paltin, n.r.) se stă cam o oră şi jumătate, fiind amenajat un loc plăcut pentru popas. Acolo se poate servi masa, colegii noştri fac de obicei preparate la grătar, ori se pot face drumeţii de 40-45 de minute în zonă (la galeriile din timpul celui de-al Doilea Război Mondial, n.r.). De asemenea, se poate vizita muzeul amenajat în staţie, locaţie din care turiştii află informaţii despre istoria Văii Vaserului şi a căii ferate forestiere, despre mecanismul de funcţionare al locomotivei cu aburi ori exploatarea forestieră din trecut. Mai mult, sînt disponibile detalii legate de Parcul Naţional Munţii Maramureşului (care cuprinde şi această vale, n.r.). Informaţiile din cadrul muzeului sînt disponibile în mai multe limbi, iar intrarea e gratuită”, explică Tiberiu Andruşcă. La întoarcere, turiştii se pot bucura în gară de serviciile unui cafe-bar şi a unui vagon-restaurant.
Evenimente speciale în luna august
Povestea căii ferate forestiere de pe Valea Vaserului începe în urmă cu 82 de ani, în 1933 fiind daţi în folosinţă primii 32 de kilometri de şine. După al Doilea Război Mondial, între anii 1950 şi 1954, au fost construite şi alte ramificaţii. „Lungimea totală a liniei principale ar fi de 46 de kilometri, dar traseul pînă în staţia Paltin are, aşa cum am mai amintit, doar 21,6 kilometri, din mai multe motive, între care se numără exploatarea forestieră care încă se face mai sus. Ecartamentul liniei este îngust, 760 de milimetri, specific modelului austro-ungar din acea perioadă”, semnalează Tiberiu Andruşcă. Pînă în anul 2000, trenurile forestiere au folosit pentru transportul lemnului locomotiva cu aburi, practică la care s-a renunţat după debutul traseelor turistice pe Valea Vaserului. „Primele curse pentru turişti au avut loc în 2005, dar, ca element turistic, Mocăniţa e folosită din 2008. Astfel, după ce a început turismul pe Valea Vaserului, pentru trenurile forestiere s-au prevăzut locomotive Diesel care pot trage mai multe vagoane cu lemn”, destăinuie Tiberiu Andruşcă care adaugă faptul că e important ca toţi cei care călătoresc cu Mocăniţa să ştie că această cale ferată forestieră de pe Valea Vaserului este singura din Europa pe care încă se mai transportă lemn. „Mai există pe continent şi altele folosite pentru turism, dar aici principala activitate rămîne exploatarea forestieră”, evidenţiază Tiberiu Andruşcă. Atît acest aspect, cît şi călătoria impresionantă care se anunţă prin străbaterea Văii Vaserului, atrag în sezonul Mocăniţei (1 aprilie – 1 noiembrie) mii de turişti. Preţurile pentru o călătorie în această perioadă sînt următoarele: 51 de lei – adulţi, 45 de lei – pensionari şi studenţi, 36 de lei – şcolari. Grupurile mai mari de 15 persoane beneficiază de reduceri de 10%, iar Tiberiu Andruşcă avertizează că, în plin sezon, cei care vor să experimenteze o astfel de excursie trebuie să facă rezervări (detalii pe site-ul: cffviseu.ro). Bilete în avans se pot achiziţiona şi pentru două evenimente speciale ce vor avea loc luna viitoare pe Mocăniţă: în 1 august (de lună plină), respectiv în 8 august (spectacol). După închiderea sezonului, Mocăniţa va circula pentru o perioadă de două săptămîni, în preajma sărbătorilor de iarnă.