Marţi după-amiază, la Hotelul Mara din Baia Mare, a avut loc una dintre întâlnirile informale din seria numită Networking ANAT, a agenţiilor de turism din zona noastră, membre sau nu ale Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism. Alături de reprezentanţii agenţiilor de turism au fost prezenţi Aurelian Marin, preşedinte ANAT, secretarul general Liviu Moraru, consilierul juridic Oleg Pelivan, consilierii de comunicare Gabriela Peşeţ şi Ana Smădeanu, Viorel Năsui, reprezentant al regiunii Nord-Vest ANAT. 9 dintre agenţiile de turism din judeţul Maramureş sunt membre ANAT.
R.: Care sunt principalele probleme cu care se confruntă agenţiile de turism din România în momentul de faţă?
Aurelian MARIN: Cea mai arzătoare problemă este legată de asigurări. Cei care sunt în branşă ştiu acest lucru. Acesta este şi unul dintre motivele pentru care noi ne întâlnim aici, încercând să culegem informaţii de la colegii noştri vizavi de problema asigurărilor. Cert este că ea astăzi nu mulţumeşte nici agenţiile de turism, cu atât mai puţin clienţii şi în final nici asigurătorii. Soluţia e dificilă, pentru că trebuie luată de comun acord de autorităţi, agenţii de turism, asiguratori. În paralel produsul trebuie cu adevărat să fie bun, cu atât mai mult cu cât noua directivă europeană pe travel ne aduce nişte restricţii pe această zonă şi noi va trebui, vrând, nevrând, să ne aliniem.
R.: De ce şi-ar dori reprezenanţii unei agenţii de turism să se înscrie în ANAT?
A.M.: Sunt multe motive. Principalul motiv este legat de protecţie. Al doilea motiv este că avem foarte multă informaţie la ANAT, pentru că apar în permanenţă modificări legislative, modificări de natură juridică, sau membrii noştri au nevoie de suport fie că e de natură contabil-financiară, fie că e de natură juridică sau de orice alt suport. Nu în ultimul rând pentru foarte mulţi dintre membrii noştri este o mândrie că fac parte din ANAT. Poate nu întâmplător cele mai mari firme din România, absolut toate, sunt membre ANAT. Deci în final este şi un blazon pe care agenţia îl poartă cu mândrie.
R.: În ce medii reprezintă asociaţia agenţiile de turism?
A.M.: Asociaţia reprezintă agenţiile în special în faţa autorităţilor, cel mai adesea în zona autorităţilor centrale, dar sunt cazuri în care reprezintă şi în zona autorităţilor locale. Pot exista şi cazuri punctuale când nu vorbim despre autorităţi. Dar cel mai mult activitatea noastră este calată pe a fi foarte atenţi la tot ceea ce se întâmplă în mediul politic şi economic şi la toate măsurile care se iau în zona legislativă şi care ar putea să ne afecteze pe noi negativ.
R.: Situaţia anului, din punct de vedere turistic, care este?
A.M.: Foarte bună. A fost un an de excepţie, un an cu creşteri pe toate planurile, atât pentru turismul intern, cât şi pentru turismul extern. Creşteri mai mari pentru turismul intern, dar în egală măsură românii au plecat foarte mult şi în străinătate. Creşteri îmbucurătoare pe zona de incoming. Şi poate nu un lucru lipsit de importanţă, noi astăzi am vizitat Muzeul de Mineralogie de aici din Baia Mare şi am aflat cu surprindere că pentru primul an există foarte multe grupuri organizate de turişti străini. Este primul an, în anii trecuţi erau turişti străini, dar răzleţi, unul, doi. Este prima dată când vin grupuri organizate din foarte multe ţări, inclusiv din Portugalia, Israel, Germania. Deci iată că lucrurile într-adevăr se întâmplă, nu sunt numai cifre.
R.: Principala destinaţie internă care a fost anul acesta?
A.M.: Litoralul românesc, de departe.
R.: Iar principala destinaţie externă?
A.M.: E greu de spus exact în momentul acesta, aş prefera să vă spun principalele destinaţii externe, pentru că sunt diferite şi atunci unele cumulează bani mai mulţi, altele cumulează turişti mai mulţi. Dar principalele sunt: Grecia, Turcia şi Bulgaria.