Elevii şi părinţii semnalează probleme majore la început de an şcolar

0
361

Consiliul Naţional al Elevilor atrage atenţia asupra unor inconveniente majore în preajma începutului anului şcolar 2017-2018, inconveniente ce trădează disfuncţiile comunicării cu reprezentanţii Ministerului Educaţiei Naţionale, lipsa de transparenţă şi de asumare a dialogului social.
În contextul elaborării manualelor pentru clasa a V-a, ministrul Educaţiei Naţionale pro­pune apariţia manualului pentru educaţie fizică, fapt ce nu poate soluţiona nicicum adevărata problemă a sportului în şcolile din România. Bazele sportive, sălile de sport şi lipsa dotărilor sunt carenţe majore ale sistemului de învăţământ preuniversitar, ce îşi fac resimţite efectele negative asupra elevilor români: cei mai mulţi nu consideră sportul o componentă a unui stil de viaţă sănătos, orele de sport au devenit facultative, implicit ineficiente, elevii nu sunt atraşi să abordeze noi metode de practică sportivă, din cauza lipsei infrastructurii şi a dotărilor necesare. Mai mult decât atât, majoritatea sălilor de sport nu pot fi folosite în perioada vacanţelor şcolare, aşa că nici măcar doritorii nu pot beneficia de oportunitate. În schimb, Ministerul Educaţiei propune drept soluţie elaborarea unui manual pentru educaţie fizică, nicidecum plasarea accentului pe aspectul practic, pe modernizarea acestor spaţii, pe diversificarea ofertei şcolare din punctul de vedere al practicii sportive. Corelând situaţia şi cu menţinerea unor manuale desuete, neconcordate acumulării de competenţe-cheie şi ade­văratelor nevoi şi priorităţi ale elevilor din societatea modernă, este clar că tentativele ministerului rămân forme fără fond, menite a înşela opinia publică.
În al doilea rând, reprobăm lipsa de transparenţă din comunicarea cu reprezentanţii ministerului, asumarea unui dialog social onest şi pliat pe dezideratele actanţilor direct implicaţi în sfera educaţională.
În cadrul unei întruniri a Comisiei pentru manuale şcolare, elevii au marşat pe necesitatea unei pregătiri temeinice a cadrelor didactice, astfel încât manualul să devină un instrument, nu un scop în sine. Privind introducerea de noi manuale şcolare, reprezentanţii elevilor nu au mai fost consultaţi, aşa cum ar fi firesc, având în vedere calitate de beneficiari primari ai educaţiei.
Considerăm că reprezentanţii ministerului se concentrează în mod prioritar pe aspecte ce ţin strict de formă, fără a putea interveni asupra hibelor ce marchează educaţia. Astfel, ne reconfirmăm poziţia şi atragem atenţia asupra formării continue a profesorilor, asupra diversificării metodelor de predare şi evaluare, asupra consolidării unor programe care să pună accent pe acumularea de competenţe-cheie, cu adevărat utile în formarea profesională a elevului.
Considerăm inadmisibile lipsa de transparenţă din spatele asumării unor astfel de decizii, întrunirea doar formală a comisiilor de lucru al căror scop este consultarea cu partenerii direct implicaţi în actul educaţional, precum şi comunicarea deficitară cu reprezentanţii ministerului, care par a evita negocierile şi discuţiile cu reprezentanţii elevilor. Structura noastră se va opune unei astfel de atitudini şi solicită public Ministerului Educaţiei Naţionale să clarifice inconvenientele şi să respecte principiile democratice pe care, la nivel declarativ, le promovează cu vehemenţă, fără însă a le pune în practică.
Pentru mai multe detalii, intervenţii şi comentarii, Preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor, Vlad Ştefan, vă stă la dispoziţie.

Biroul de presă al Consiliului Naţional al Elevilor

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.