O absolventă de „Şincai”, coordonator în proiectul naţional „Şcoli Curate”

0
365

Anda Dilara Nicole Meţac, studentă a Universităţii de Medicină, Farmacie, Ştiinţe şi Tehnologie „George Emil Palade” din Târgu Mureş, a fost aleasă, la nivelul judeţului Mureş, coordonator al proiectului „Şcoli Curate”. Iniţiat de Societatea Academică Română, proiectul propune un nou mod de a combate corupţia din învăţământ prin alocarea transparentă şi adecvată a resurselor financiare destinate educaţiei. Anda este un exemplu al implicării în societate încă de când era mică. Din clasa I şi până într-a VIII-a, a fost şefa clasei. Pe durata şcolii, a fost olimpică şi a cântat la flaut, având în palmares peste 50 de premii naţionale şi internaţionale. Mai mult, a câştigat două premii Rotary şi se mândreşte cu participarea la concursuri la diferite discipline. În perioada în care a fost elevă a Colegiului Naţional „Gheorghe Şincai” Baia Mare, Anda a fost preşedintele Consiliului Şcolar al Elevilor şi preşedintele Consiliului Judeţean al Elevilor Maramureş. Nu în ultimul rând, este membru fondator la Asociaţia Elevilor din Maramureş şi Asociaţia Maramureşul Tinerilor.

• „ne dorim ca şcolile din ţara noastră să ajungă la standarde moderne”

Reporter: Ai fost aleasă, la nivelul judeţului Mureş, coordonator al proiectului „Şcoli Curate”. Care este obiectivul acestuia?
Anda Dilara Nicole MEŢAC: „Şcoli Curate” propune un nou mod de a combate corupţia din învăţământ, prin alocarea transparentă şi adecvată a resurselor financiare destinate educaţiei, implicând comunitatea locală de la firul ierbii în acest proces: elevi, părinţi, profesori, alte părţi interesate. Concret, prin acest proiect ne dorim ca şcolile din ţara noastră să ajungă la standarde moderne alături de implicarea activă a comunităţii locale, a părinţilor şi, mai ales, a beneficiarilor: elevii. Ne do­rim să soluţionăm problemele care sunt sesizate.
R.: Ce activităţi cuprinde acest proiect al Societăţii Academice din România?
A.D.N.M.: Proiectul cuprinde acţiuni prin care se doreşte transparentizarea veniturilor şi cheltuielilor la nivel de şcoală, prin raportarea în format deschis şi accesibil a bugetului şcolilor pe un unic portal care să permită monitorizarea şi analiza gradului de finanţare, precum şi a performanţei în funcţie de finanţare, existenţa unui mecanism de feedback şi monitorizare pentru problemele de finanţare din şcoli, astfel încât resursele existente să fie folosite raţional şi sub controlul părinţilor şi al elevilor, deci a comunităţii locale interesate, cererea de resurse suplimentare de finanţare, cu precădere din fonduri locale, dar şi centrale, prioritate având rezolvarea problemelor de apă şi canalizare (diminuarea numărului toaletelor din curtea şcolii), dar şi a tuturor nevoilor curente, astfel încât să nu mai existe şcoală din România unde părinţii cotizează pentru: hârtie igienică, bănci, scaune şi papetărie, toate acestea având scopul final de a dezvolta o largă coaliţie în sânul societăţii pentru promovarea unei finanţări de nivel european a şcolii pentru a îndrepta performanţele şcolare, cu deosebire decalajul dintre mediul rural şi cel urban.

• rol de a forma şi coordona o echipă locală

R.: Care este rolul tău practic în aceste activităţi?
A.D.N.M.: Rolul de coordonator local este, în primul rând, acela de a forma şi coordona o echipă locală puternică, hotărâtă şi decisă să contribuie la identificarea, monitorizarea şi rezolvarea lipsurilor şi problemelor din învăţământ la nivelul întregului judeţ. Astfel, o primă etapă va fi formarea echipei din cei cinci ambasadori, cinci elevi care îşi doresc să se alăture acestui demers. Împreună vom monitoriza calitatea procesului educativ şi ne vom implica în soluţionarea problemelor pe care le observăm, inclusiv prin acţiuni de advocacy. De asemenea, voi fi în legătură constantă cu primarii, consilierii locali, reprezentanţii inspectoratului şi ai şcolilor, precum şi cu mass-media, organizaţiile de elevi, părinţi, profesori şi alte ONG-uri locale.
R.: Ce te-a determinat să iei parte la acest proiect?
A.D.N.M.: Am decis să mă alătur acestui proiect deoarece este una dintre cele mai bune metode de a te implica prin fapte şi nu vorbe, fiindu-mi imposibil să ignor problemele pe care le sesizez în învăţământ, dar şi datorită istoricului pe care îl am în mişcarea de reprezentare din învăţământul preuniversitar, începând încă de când eram elevă, la rândul meu, la nivelul judeţului Maramureş.
R.: Implicarea ta în proiectul „Şcoli curate” e generată şi de faptul că studiezi, la Târgu Mureş, medicina generală la Universitatea de Medicină, Farmacie, Ştiinţe şi Tehnologie „George Emil Palade”.
A.D.N.M.: Da, sunt în anul al doilea de studiu şi, din experienţa personală, medicina este un domeniu pentru persoanele cărora le face plăcere să înţeleagă ce înseamnă, practic, iubirea pentru oameni. Medicina este un domeniu atât de complex încât este imposibil să nu o găsești ca fiind frumoasă. Cu organizarea și o motivație eficientă este o provocare zilnică care îţi aduce satisfacţie când vezi încă o etapă reuşită. Implicarea mea vine, pe de o parte, datorită istoricului pe care îl am în mişcarea de reprezentare din învăţământul preuniversitar la nivelul judeţului Maramureş, dar mai ales pentru că iau în considerare faptul că un medic bun va salva atât pacienţii săi, cât va fi şi o schimbare prin implicarea societăţii în care se află.

• „sunt la partea în care explorez şi prind gustul pentru medicină”

R.: În ce alte proiecte eşti ancorată în această perioadă?
A.D.N.M.: În această perioadă, încerc să menţin un echilibru între rezultatele personale din cadrul universităţii şi ale proiectelor, precum voluntariatul în cadrul Ligii Studenţilor din Târgu Mureş şi a diferitelor activităţi ale acesteia. De asemenea, scriu din plăcere şi dragoste în cadrul Blogului de Medicinişti şi încerc să fiu prezentă cât mai activ, atât ca participant, dar şi ca voluntar în cadrul congreselor medicale locale, organizate de Societatea pentru Inovaţie, Dezvoltare şi Educaţie Medicală. Am şi un proiect preluat recent care urmează să crească, Opportunitool, prin care dorim să creştem numărul de tineri implicaţi în activităţi extracurriculare şi în cadrul căruia îmi doresc să fiu ambasador.
R.: Care sunt planurile tale după absolvirea universităţii?
A.D.N.M.: Planurile mele de viitor, în general, îmi place să le păstrez în privat şi ele să aibă impact doar în momentul în care devin de actualitate. Momentan, îmi place enorm ideea specialităţilor medico-chirurgicale, dar şi neurologia, psihiatria, medicina de interne şi un domeniu în plină dezvoltare pe care l-am descoperit recent – radiologia intervenţională. Dar, cum spuneam încă e devreme, nefiind nici măcar în anii clinici, sunt la partea în care explorez şi prind gustul pentru medicină. Nu exclud o întoarcere acasă (în Maramureş, n.r.) aşa cum nu exclud nici ideea de a pleca. Mi-ar face plăcere să deţin şi o funcţie cu rol administrativ în acest domeniu şi e o idee pe care o explorez destul de mult deoarece îmi doresc, în primul rând, să fiu un profesionist bun.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.