Alfabetul de sub pământ

0
64

Arheologia este istoria tăcută, care, adusă la lumină, depune mărturie despre civilizații apuse. Arheologii sunt cercetători vizionari, se sfătuiesc cu datele din hrisoave, care-i conduc spre locul magic unde, în vechime, au fost așezări cu oameni și o cultură doveditoare. Am avut șansa să fiu în preajma unor asemenea specialiști și să deprind farmecul unic al viziunii lor. Am fost pe șantierul arheologic din Sighetul Marmației, cu arheologul Radu Popa, știu izbânzile arheologului Carol Kacso, am fost în Ucraina Subcarpatică cu arheologii ucraineni, Eduard Balaguri și Vieceslav Kotigorosko, ultimul descoperind a treia Sarmisegetusă, cu capitala la Mala Kopanya, capitala dacilor nordici. Este situată la nordul Tisei, la poalele Carpaților Păduroși.
De aceea am citit cartea sculptorului, omului de cultură Ioan Marchiș: „Simbolica vaselor funerare din cultura Suciu de Sus și Lăpuș” (Editura Ethnologica, 2022) cu o sporită curiozitate. După ce arheologii scot la suprafață dovezile trecutului, ei le cântăresc valoarea prin interpretări adecvate. Dar vin și alți specialiști și descifrează alfabetul de sub pământ. Asta face sculptorul Ioan Marchiș, în cartea sa, folosind instrumentele și argumentele artistului plastic. Arheologul Dan Pop, de la Muzeul Județean de Istorie și Arheologie din Baia Mare, face, în prefață, o pertinentă și amă­nunțită descriere și interpretare a siturilor arheologice din perimetrul la care se referă studiul. Adică cultura Suciu de Sus și necropola tumulară de la Lăpuș.
Ioan Marchiș consideră simbolul un „sistem de semne care constituie începutul unei lumi a informației și comunicării, a stăpânirii lumii prin cunoașterea eului și a naturii prin instrumentul reflexiei, oglindirii, în conceptul sacru, în ochiul divin.” Nu am cum să intru în detaliile acaparatoare, comentate cu mult spirit de cercetare de către autor, dând lucrării un profund caracter științific. Conexiunea simbolului din Maramureș cu semnificația marilor culturi este o dimensiune de noutate. Aflăm similitudini între simbolul sinuos de pe vasele cretane, care se află și pe gulerele cămășilor de in și cânepă din Maramureș, al covoarelor și zgărdanelor. Apoi motivul funiei, plasat pe mijlocul bisericilor maramureșene, simbolizează unirea Cerului cu Pământul, a lui Dumnezeu cu omul, prin Iisus Hristos. Apoi Labirintul sau Calea rătăcită, un simbol care traversează mileniile, este mănos reprezentat pe vasele funerare de la Suciu de Sus și Lăpuș.
Tot în sfera labirintului se plasează și Hora din spațiul românesc, în carte fiind ilustrată pentru Maramureș cu Hora zilelor, de pe un covor vegetal din Botiza. Găsim Hora în dansul funerar al dacilor, care nu plângeau la moarte, socotind-o o poartă către altă viață. În portul popular din Maramureș, constată autorul, în jurul umerilor, gâtului, mâinilor sau în alte părți componente ale costumului popular este indicată simbolic hora solară. Cartea este un temeinic edificiu științific, plasând cu argumente și asemănări simbolul Maramureșului în diverse culturi protoeuropene sau în alte arii culturale, așa cum a dovedit prin citatele din Mircea Eliade.
Dar pentru argumentarea teoriei lui, Ioan Marchiș a convocat și alți savanți. Scrisă într-o fermecătoare limbă română, cât permite demersul științific, cartea cărturarului Ioan Marchiș este, cum spune și el, dovada continuității neîntrerupte a acestui popor pe aceste locuri. Cultura veche o întâlnim și în folclor, cu precizie formală și grafică. Este o carte cu destinul spiralei, care este unul dintre cele mai vechi și folosite semne ale omenirii. Are vârtej, furtună, ieșire în spațiu, ieșirea spre o altă viață. Spirala întruchipează credința în renaștere și nemurire. Planșele și tabla cu simboluri, de la sfârșitul cărții, ne ajută și pe noi, cititorii, să descifrăm alfabetul de sub pământ. O carte de referință în domeniu. O carte de istorie și de învățătură.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.