În Duminica a X-a după Rusalii, Evanghelia citită în cadrul Sfintei Liturghii săvârșită în bisericile ortodoxe face referire la „Vindecarea lunaticului”. Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Preafericitul Daniel, subliniază că vindecarea lunaticului a avut loc după ce Mântuitorul S-a schimbat la față în muntele Taborului. „După marea bucurie, după momentele de transfigurare, Mântuitorul coboară de pe munte și vede pe un copil desfigurat de durere”.
În mod surprinzător, spune Părintele Patriarh, Mântuitorul S-a tulburat și a zis „O, neam necredincios și îndărătnic, până când voi fi cu voi? Până când vă voi răbda pe voi?”. „Mântuitorul Iisus Hristos și-a dat seama că atât suferința copilului, cât și neputința ucenicilor de a-l vindeca se datorează slăbirii credinței în popor. Poporul aștepta minuni, dar nu avea credință fierbinte și nici ucenicii nu aveau o credință destul de puternică… Dar, cu toate că mustră poporul pentru necredință, Iisus rămâne statornic în iubirea Sa față de cei aflați în suferință. Critică, în general, poporul pentru credința lui slabă, dar este sensibil la suferința copilului nevinovat”, precizează Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.
Pe de altă parte, Preafericirea Sa accentuează că „Suferința se înmulțește în popor atunci când credința slăbește. Foarte adesea, suferința este urmarea păcatelor și păcatele sunt, în general, urmare a slăbirii în credință, și anume a slăbirii legăturii omului cu Dumnezeu, Izvorul vieții și al sănătății”.
În acest context, Patriarhul României accentuează cât de importantă este rugăciunea pentru cei care nu se mai pot ruga pentru ei înșiși, mai ales rugăciunea părinților. Patriarhul mai semnalează că ucenicii nu erau suficient de întăriți în credință pentru că nu primiseră încă pe Duhul Sfânt. „Dar după ce au primit pe Duhul Sfânt la Rusalii, ucenicii devin mai puternici în credință, atât de puternici încât săvârșesc minuni și sunt în stare să moară martiri pentru Hristos… Fiecare om, chiar dacă e credincios, are nevoie de întărirea credinței, de înmulțirea credinței, de adâncirea credinței, de îmbogățirea credinței. Și aceasta se face, în primul rând, prin rugăciune mai intensă, mai deasă, prin post și fapte bune”. Preafericirea Sa a concluzionat, conform textului evanghelic, că demonii se tem de rugăciune și de post, mai exact, de efectele lor.