Lucrările de asfaltare a drumurilor din oraşul Baia Sprie sunt în plină desfăşurare. Muncitorii lucrează atât la tronsoanele rutiere din oraş, cât şi la cele din localităţile aparţinătoare. Unul dintre cele mai importante proiecte de acest gen, aflate în derulare, este cel legat de construirea unui drum alternativ către Baia Mare, paralel cu actualul DN18, prin Tăuţii de Sus.
În Baia Sprie s-a lucrat mult, în ultima perioadă, la infrastructura rutieră. Astfel, peste 6 kilometri de drumuri s-au asfaltat în această primăvară în oraş şi localităţile aparţinătoare, investiţii din bugetul local. Şi în Chiuzbaia se finalizează, în circa o lună de zile, un proiect început anul trecut, tot de asfaltare a drumului şi a trotuarelor, pe o lungime de 7 kilometri. De asemenea, lucrările la un proiect major, de două milioane de euro, sunt în plină desfăşurare. Acesta presupune construirea unui drum alternativ, Baia Sprie – Baia Mare, prin Tăuţii de Sus. Tot aici se vor realiza şi trotuarele, cu reţelele pluviale şi de iluminat public noi.

Nu vor lipsi şi podurile construite peste Săsar, cinci la număr, care să lege cele două maluri ale râului, realizându-se legătura cu DN 18 mai sigură şi mai bună. Aici există nişte poduri vechi, dar care nu au fost făcute să reziste tonajului greu. Autorităţile din Baia Sprie dau ca termen de finalizare sfârşitul acestui an. Din valoarea totală de 8,3 milioane de lei, 1,6 milioane sunt asiguraţi din bugetul local, diferenţa fiind asigurată prin Programul Naţional de Dezvoltare Locală (PNDL), pe Ordonanţa 28. Momentan drumul se întinde pe partea dreaptă a Săsarului, din Baia Sprie până aproape la intrarea în Baia Mare, în dreptul fostei autobaze. Intenţia este ca anii viitori acesta să fie continuat până în municipiu, la Colegiul Tehnic Transilvania. Drumul a fost gândit ca o rută alternativă la drumul naţional DN 18, acesta fiind tot mai aglomerat pe an ce trece.

Astfel, se încearcă găsirea a noi rute alternative prin care băisprienii să poată ajunge în Baia Mare. Deocamdată doar maşinile mici vor circula pe aici, traficul greu fiind restricţionat. Şoferii sunt mulţumiţi de noul drum care se construieşte: „Este bine că cei din primărie s-au gândit şi la această alternativă de a ajunge de la noi din oraş în Baia Mare, pentru că actualul drum este destul de aglomerat la orele de vârf. Mai mult, dacă circulă atâtea maşini pe el, se distruge mai repede. Cu această variantă, noi cei din zona Chiuzbaia vom circula pe el către Baia Mare şi nu o să mai ieşim în drumul naţional”, ne-a spus Gheorghe Mărieş, localnic. „Mi se pare un lucru bun realizarea acestuia. Va prelua, de pe celălalt drum, din traficul şi aşa aglomerat către Baia Mare. Sper numai să-l vedem finalizat cât de repede”, a declarat Ştefan Tuns, un alt localnic din Baia Sprie. „Acest drum trebuia construit demult, dar e bine că s-au gândit măcar acum. Cei care locuiesc lângă drumul către Chiuzbaia, sau chiar în sat, vor ajunge mai repede cu maşina în Baia Mare pe noul traseu, că drumul naţional este destul de aglomerat la orele de vârf”, a completat un alt cetăţean.

Plan de Mobilitate Urbană Durabilă a oraşului Baia Sprie
Administraţia publică din Baia Sprie lucrează în acest moment şi la un plan de mobilitate urbană. Acest proiect reprezintă o încercare îndrăzneaţă a autorităţilor, fiind primul oraş din judeţul nostru care face un asemenea plan. Lucrarea presupune o masivă muncă de cercetare în teren, dar şi implicarea cetăţenilor în aşa fel încât, în urma realizării ei, să se poată identifica cele mai bune acţiuni pe care primăria ar trebui să le facă, dar agreate şi de locuitorii urbei, pentru ca aceştia să aibă o mai bună mobilitate în interiorul oraşului, dar şi în exteriorul său. Prin implementarea proiectului se doreşte şi reducerea poluării din centrul localităţii Baia Sprie, prin realizarea unor piste de biciclete, în zonele unde acestea sunt cerute de cetăţeni. De asemenea, se urmăreşte o mai bună conectare a oraşului cu punctele turistice din zonă: Lacul Bodi Mogoşa, Şuior, Lacul Albastru sau „Groapele Chiuzbăii”, prin crearea unor circuite atractive, atât pentru turişti, cât şi pentru localnici.

Investiţia la reţeaua de canalizare, în întârziere
La capitolul apă şi canalizare, mai trebuie finalizaţi câţiva kilometri de canalizare, pentru ca lucrarea să se poată încadra în termenul prevăzut prin Programul Operaţional Sectorial (POS). „Pe apă şi canalizare, mai avem de finalizat circa 2,5 kilometri. Din păcate, nu cred că vom reuşi să ne încadrăm în termenele prevăzute de Programul Operaţional Sectorial, dar încercăm să recuperăm cât de mult posibil”, a declarat Dorin Paşca, primarul oraşului Baia Sprie. Momentan se lucrează pe strada Ignişului la o reţea în lungime de 700 de metri. Aceasta este realizată la circa cinci metri adâncime, ca să se poată face o subtraversare a Săsarului într-o zonă superioară, pentru a se degreva partea de canal colector care duce în Baia Mare. De asemenea, 2,4 kilometri de reţele de apă noi vor fi terminate într-o săptămână în Tăuţii de Sus. Aici investiţia, de 226.000 de lei, se face din bugetul local. Iluminatul public a fost modernizat şi acesta în ultima perioadă, prin înlocuirea corpurilor vechi, mari consumatoare de energie, cu altele noi, mai economice. Datorită reducerii consumului de curent, prin economia făcută cu plata facturilor, primăria a reuşit extinderea reţelelor de iluminat, în zonele unde acest lucru a fost necesar.
Aveti dreptate: pe traseul fostei cai ferate ar trebui facut un drum expres cu 2×2 benzi si cu legatura la centura Baia Mare largit tot la 2×2 benzi. Si separate la mijloc, bineinteles.
In loc sa realizeze un drum de centura inafara localitatii pe traseul fostei cai ferate cu legatura la centura Baia Mare, vor face un drum prin zone aglomerate ale orasului Baia Sprie si prin Tautii de Sus.
O sa vedem eficienta, adica mai multe accidente…